«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»
الف)تولد و کودکی:
1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:
سید علی نجفی تروجنی
2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:
1341، شهرستان بهشهر روستای تروجن
3- نام و شغل پدر:
سید کمال، کشاورز
4- نام و شغل مادر:
مروارید، خانهدار
5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:
یازده فرزند، فرزند هفتم
6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:
در آغوش خانوادهای مؤمن، خداپرست، با اوضاع اقتصادی که از زحمات و رنجهای فراوان والدین در زمینهای کشاورزی تأمین میشد به رشد و بلوغ رسید.
7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه – نام فرد آموزش دهنده):ـــــــــــــ
8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ
ب)تحصیلات:
1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:
مدرسه ابتدایی شهیدآباد (5 سال)
2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:
مدرسه راهنمایی آیتاله کوهستانی (3سال)
3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان:
دبیرستان هشترودی بهشهر (4 سال)
4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه:
دانشگاه تربیت معلم گرگان (زبان خارجه)
5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:
بله، بعد از اتمام دروسش، هرگاه میدید خانواده مشغول به کار هستند، به یاری آنان میشتافت.
6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:
ترک تحصیل نداشت.
پ)سربازی:
1- خدمت سربازی: ــــــــــــ
2- یگان اعزام کننده: ــــــــــــ
3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ــــــــــــ
ت ) ازدواج:
1-وضعیت تاهل: ــــــــــــ
2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــ
3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت): ــــــــــــ
4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر):
او آنچنان که باید، با پدر و مادر مهربانی و عطوفت داشت. احترام آنان را به جای میآورد. هیچگاه بین والدین فرق و تبعیضی قرار نمیداد. با آنان به یک اندازه مهربانی میکرد.
ث)شغل شهید:
1- شغل رسمی و شغل فرعی:
رسمی
2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت:
آموزش و پرورش
3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:
او به مدت 6 سال در بهشهر به معلمی مشغول بود.
ج) فعالیت های انقلابی:
1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:
مواردی چون افکار و آرمانهای حضرت امام، انقلاب و جنگ تحمیلی ایران و عراق، در تغییر سرنوشت و روحیات ایشان بسیار مؤثر بود. همچنین شهادت برادرش سید حمزه نجفی و حضور فعالش در بسیج و محافل مذهبی و دینی او را متحول می کرد.
2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:
یکی از ویژگیهای بارز اخلاقی او که سبب تأثیرپذیری همرزمان و دوستان خصوصاً دوستاش یدالله روحی تروجنی میشد. صداقت، سلامت در گفتار، خلوص نیت در کارها، اهل صفای دل بودن از ویژگیهای شاخص وی به شمار میرفت.
3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:
با فراگیری نهضت امام خمینی، با انقلاب اسلامی آشنا شد و به صف مبارزان و آزادیخواهان پیوست و در راهپیماییها و تظاهرات که به منظور تقویت انقلاب اسلامی، تشکیل میشد، شرکت کرد.
4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:
با فرمان امام مبنی بر تشکیل بسیج 20 میلیونی به عضویت بسیج در آمد و در برنامههایی چون نگهبانی حضور مییافت. علاوه بر این ایشان عضو شورای بسیج و عضو حزب جمهوری اسلامی و انجمن شهید مطهری بودند.
5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ــــــــــــ
ح) سوابق جبهه:
1- حضور در جبهه:
داشت.
2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:
او طی 3 مرحله از تاریخ 62/8/7 الی 65/1/9 از سپاه بهشهر، لشکر 25 کربلا با عضویت بسیجی به مناطق غرب و جنوب اعزام شد.
3- مجموع مدت حضور در جبهه:
10 ماه و 7 روز
4- مسئولیت در جبهه:
تک تیرانداز
5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن:
یک دفعه در جنوب ناو بر اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیه دست و صورت مجروح شد.
6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــ
7- مکان، زمان، عملیات و نحوه ی شهادت:
تاریخ 65/1/9 در منطقه جنوب فاو، بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:
ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:
1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید ( توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)
پیکر پاک و مطهر ایشان در مسجد جامع النبی شهیدآباد خاکسپاری شد. در کالبد وجود او اعمال و رفتاری بسیار خوب و پسندیده موج میزد. در این باره برادرش، سید جعفر با ذکر مواردی نقل میکند: «او با همه به یک اندازه رفتار و برخورد داشت. در سلام کردن از دیگران پیشی میگرفت و در اخلاق، صدات و راستگویی زبانزد مردم بود. حتی در مدرسه انضباط را به خوبی رعایت میکرد و با نمرهای 20 مورد توجه معلمین و شاگردان قرار میگرفت. یک عادت خوبی که داشت این بود که هم از حق خود و هم از حق دیگران همیشه دفاع میکرد. دردها و رازهایش را با خدای خود، به راحتی هنگام نماز و قرآن ذکر میکرد و مناجاتی با خشوع و خلوص کامل داشت. در نماز عبادی سیاسی جمعه نیز شرکت میکرد.»