نام پدر : محمد
تاریخ تولد :1348/06/20
تاریخ شهادت : 1365/10/04
محل شهادت : ام الرصاص

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

علی محمد پورسابقی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1348/6/20، روستای پاسند، شهرستان بهشهر

3- نام و شغل پدر:

محمد، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

کبری، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

پنج،

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در آغوش خانواده ای مومن و خدادوست، با اوضاع اقتصادی که از کار و تلاش بی وففه والدین در زمینهای کشاورزی تأمین می شد، به رشد و تکامل رسید و خود نیز در این راه دوشادوش آنان به کار و تلاش مشغول می شد.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):

 علی به همراه پدر، برای برپایی نماز و فراگیری احکام و اصول دینی، راهی مساجد می شد.

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود):ــــــــــــــــ

 

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی نواب صفوی (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

مدرسه راهنمایی شهدای پاسند (3 سال)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان: ــــــــــــــــ

 

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ــــــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بله، او فرزندی مهربان و فداکار بود، چرا که بعد از اتمام دروس، سوار بر موتور رشده و راهی صحرا می شد و در شالیزار به کارهای آن رسیدگی می کرد. روزهایی که کاری در زمین نداشتند به کارگری مردم می رفت.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

وطن دوستی و عشق به امام، او را واداشت، تا کسب علم و دانش را رها کرده و راهی جبهه های نبرد شود.

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی: ــــــــــــــــ

 

2- یگان اعزام کننده: ــــــــــــــــ

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ــــــــــــــــ

 

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

در برخورد با والدین، احترام و ادب را رعایت می کرد هیچ گاه پدر و مادر از او بی ادبی و بی احترامی ندیده، و آنان را اذیت نمی کرد.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی: ــــــــــــــــ

 

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ــــــــــــــــ

 

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

پندها و نصیحت های عبرت آموز پدر و افکار و عقاید حضرت امام، مواردی بودند که علی به آن خیلی اهمیت می داد به آن تکیه می کرد و تحت تأثیر قرار می گرفت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

اعتقادات و پایبندی او به مسائل واجب دینی از جمله نماز، آن هم بطور دقیق و اول وقت، مواردی بود که او را نزد خانواده شاخص می کرد و سبب تأثیرپذیری آنان از وی می شد تا جایی که هنوز به خوبی از او یاد می کنند.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

در آن زمان سن کمی داشت.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

ایشان از تاریخ 63/9/15، به عضویت فعال پایگاه مقاومت بسیج فخرآوران پاسند درآمده، و در این پایگاه مشغول به خدمت بوده است.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ــــــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

یک دفعه، در تاریخ 65/5/16 از سپاه و بسیج شهرستان بهشهر، لشکر 25 کربلا، با عضویت بسیجی، به مناطق جنوب، خرمشهر غرب اروندرود اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

4 ماه و 19 روز

4- مسئولیت در جبهه:

رزمنده

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن:

یک دفعه، در بمباران خرمشهر از ناحیه دست مجروح شد.

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ 65/10/4 در ام الرصاص، عملیات کربلای 4، بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

گلزار شهدای فاطمیه بهشهر، روستای پاسند.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

در کالبد وجود او اعمال و رفتار خوب و پسندیده ای جلوه گری می کرد. از جمله این اعمال را پدر شهید، با بیان خوب و زیبا در چند جمله نقل می کند. «ایشان دوران کودکی، با رفتار و منشی بسیار خوب، در نزد ما زندگی می کرد طوری که در اخلاقش هیچ گاه اشتباهی دیده نمی شد. اگر احیاناً کاری می کرد که مورد پسند من نبود، با یک تذکر کوچک، به حرف های من اعتنا می کرد و آن کار را انجام نمی داد اعتقاد قلبی او نسبت به خدا و پیامبر بسیار بالا و جذاب بود طوری که با آن سن کمی که داشت، من ندیدم که نمازش را ترک کند، و اگر به او کاری را محول می کردم، تا زمانی که نمازش را  نمی خواند، بدنبال آن کار نمی رفت. گرفتن روزۀ او نیز با دقت و زیبا بود، هیچ گاه روزه اش را نمی شکست. به خانواده، دوستان، فامیل، علاقه زیادی داشت و احترام شان را به جای می آورد هم آن زمان که در این دنیا بود و هم الان که نیست سبب افتخار و عزت من شد. از او راضی بوده و هستم. فرزندی نبود که برای من اذیت و آزاری داشته باشد؛ چرا که بسیار حرف شنو و مهربان و خوب بود.»


وصیت نامه

 شهید علی محمدپور

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آنهائی که ایمان آوردند و هجرت گزیدند و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد کردند آنها درجه بالای در نزد خدا دارند و آنها نیز در دنیا رستگارند.

با سلام و درود خدمت یگانه منجی عالم بشریت امام زمان (عج) و نائب بر حقش امام امت و با سلام و درود خدمت ارواح طیبه شهدای اسلام از آدم تا خاتم شهدای بدر ایران و با سلام به خدمت ایثارگران جبهه ها و شیران روز و زاهدان شب با سلام خدمت پدر ومادر عزیزم خدایا چگونه بتوانم وصیتم را بنویسم در حالیکه سرپایم گناه و نافرمانی و وجودم ناقص است ولی اگر چه از رحمت و کرامت تو ناامید نیستم.

خدایا می ترسم  وصیتنامه ام را بنویسم و گناهانم بخشیده نباشد خدایا رسم این است که فردای قیامت پیش شهداء و ائمه اطهار سر افکنده باشم خدایا می ترسم که به شفاعت این عزیزان و مقربانت نرسم خدایا از تو می خواهم مرا یک لحظه به خودم وامگذاری و گناهانی را که موجب نزول یلا و حبس دعا می شود مرا بر حذر دارید با اسلام به خدمت پدر و مادرم و برادران و خواهرانم از شما می خواهم سلام مرا بپذیرید و به وصیت نامه این حقیر عمل کنید و سعی کنید همیشه تابع رهنمودهای امام باشید و سعی کنید تابع ولایت فقیه باشید و هرگز از محور انقلاب خارج نشوید واگر هم خارج بشوید از رحمت خدا به دور خواهید بود و داخل گودالهای ظلمت خواهید ماند همیشه تابع اسلام باشید و بدانید اسلام تنها راه نجات ظلمتهاست و هر که از اسلام متابعت نکند یعنی (خسر الدنیا الاخره ) شده است و در دنیا و آخرت زیان برده است از شما می خواهم به نماز و دعا بیشتر اهمیت بدهید و در مراسم مذهبی و در مراسم حسن (ع) شرکت کنید.

و دعا و نیایش در دل شب را بیشتر کنید و دعا بیشتر به ساختن انسان موثر است از یرادران و خواهرانم می خواهم فرزندان خود را تربیت اسلامی یاوری کنند و آنها را پرچم دار و علمدارانی صالح برای اسلام و حافظان قرآن و دین مبین اسلام با بیاورند و درس شهادت را به طوریکه امام حسین (ع) و شهدای عزیزمان به ما آموختند شما نیز درس شهادت و رشادت و مردانگی را به آنها بیاموزید و هیچ وقت تن به ذلت و خواری در مقابل دشمن اسلام ندهید مردانه بجنگید و هم چون کوه استوار باشید و در مصیبتها هم چون استوار باشید و هیچ ضربه ای در راه اراده آهنین شما وارد نشود اگر بنده حقیر به فیض شهادت نائل گشتم که این سعادت را در خود نمی بینم هیچ وقت ناراحت نشوید سعی کنید شهادت شهداء و بنده حقیر درسی برای آزادگی و شهادت طلبی شما باشد و شهادت ما باید یرای ابد باقی باشد یعنی اینکه در جوهر عشق و ایمان امت حزب الله را با تایید کند و به سوی نور معنویت بشتابند که این نور معنویت در جبهه ها حاکم است از برادرانم می خواهم که هیچ وقت جبهه ها را تنها نگذارید و اسلحه به زمین افتاده مرا بردارید و بر خصم دون بتازید و حتی لحظه ای به دشمن خدا فرصت ندهید که بتواند بر پیکر ظاهر اسلام ضربه ای وارد آورند در پایان باز از مادرم و خواهرانم می خواهم که در مرگ من ناراحتی نکنند. و سعی کنند که پیش دشمن گریه نکنند که دشمن شاد می شود و اگر می خواهید گریه کنید به یاد مضطومیت امام حسین (ع) گریه کنید و آنها را مظلومانه به شهادت رساندند و بر در خانه پرچم بزنید.

در پایان پیام به پدرم و مادر عزیز و مهربانم این است که پدر جان در تربیت صحیح برادران و خواهرانم کوشا باش مادرجان شیری را که به من تغذیه نمودی و زحماتی را کع برای من متحمل شدی حلالم کن و در ایام بعد از شهادت من در مقام شهید برای مردم بازگو نما که جلب رضایت خدا باشد در آخر پیامم از مردم روستایمان و دوستان و فامیلها می خواهم اگر در مدتی از عمرم با آنها بودم ناراحتی که از من دیده اید با بزرگواری خود مرا عفو کنبد و سعی کنید که به سوی نور حرکت کنید تا در دنیا پیروز و کامیاب باشید در آخر از خدا می خواهم فرج امام زمان (عج) را نزدیکتر کند و  

ما را از شفاعت شهداء و انبیا محروم نگرداند و از مردم همیشه در صحنه می خواهم که برای طول عمر امام و پیروزی رزمندگان و فرج امام زمان (عج) و آزادی اسرا و شفای معلولین و مجروحین و منور نمودن قلوب به نور ایمان و قرآن دعا کنند تا نابودی دشمنان اسلام و صدام و صدامیان دعا کنید. زیاد پی مال دنیا نروید که جز خدا می بینید و شناخت را فراموش مکنید که دنیا ظاهرش نرم است اما باطنش سم دارد.

آن کس که تو را شناخت جان را چه کند                     فــرزند عــیال و خــانمان را چـه کـند

دیــوانــه کــنی هـر دو جـهانش بخشی                    دیــوانـه تـو هـر دو جـهان را چـه کـند

والسلام.