نام پدر : اسحق
تاریخ تولد :1348/06/02
تاریخ شهادت : 1365/02/10
محل شهادت : فاو

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

محمدباقر یوسفی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1348/6/3، دهستان قره طغان، روستای کوهستان (تولد او مصادف با شهادت امام محمدباقر (ع) بود)

3- نام و شغل پدر:

اسحاق، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

سیده فاطمه، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

هفت، اولین

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در خانواده ای مومن، مذهبی، با اوضاع اقتصادی که از امرار معاش پدر در زمینهای کشاورزی تأمین می شد، دوران کودکی و باقی عمر کوتاهش را سپری نمود.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):

بدلیل نزدیکی منزلشان با حوزه علمیه آیت اله کوهستانی(ره)، ایشان بطور طبیعی، در کنار دیگر طلاب بود و احکام و قرآن را در آنجا فرا  گرفت و تا قبل از رسیدن به مدرسه در آنجا تربیت گشت.

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود):ــــــــــــــــ

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی شهید خندان (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

مدرسه راهنمایی شهید محمودزاده کوهستان (3 سال)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان: ــــــــــــــــ

 

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ــــــــــــــــ

 

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بله، وی بعد از اتمام دروس و مدرسه اش، دوشادوش والدین، به مزارع کشاورزی می شتافت و به آنان کمک و یاری می رساند.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

اطاعت و لبیک گفتن به فرمان امام عزیز، عشق به ایران و دفاع از خاک و بومش او را راهی جبهه ها کرد و کسب علم و دانش را رها کرد.

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی: ــــــــــــــــ

 

2- یگان اعزام کننده: ــــــــــــــــ

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ــــــــــــــــ

 

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

رابطه ای بسیار صمیمی و خوب با والدین برقرار می کرد و احترام و ارزش آنان را تا جایی که می توانست حفظ می کرد. محمدباقر، بیش از حد انتظار نسبت به پدر و مادرش دلسوز و فداکار بود.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی: ــــــــــــــــ

 

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ــــــــــــــــ

 

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــــ

 

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

عواملی چون، حضور وی در جبهه، فداکاری و ایثار رزمندگان و سکونت در بیت آیت الله کوهستانی، در شخصیت و روحیات وی تأثیر بسزایی داشت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

او خصوصیات ویژه ای در بین مردم خصوصاً نزد آیت الله کوهستانی داشت، از جمله اخلاق خوب و اعتقادات والای او، که بعد از شهادت او، هنگامیکه خبر شهادتش به گوش آیت الله کوهستانی رسید. اشک از دیدگانش جاری شد و فرمودند:« رفتن او کمرم را شکست. »

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

قبل از انقلاب از کوهستان به قم سفر کرده و اعلامیه ها را داخل کیف خود و فردی دیگر گذاشته، و به سمت مشهد رفتند. از آنجا، به هنگام نماز، شروع به توزیع اعلامیه ها کردند.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

بعد از پیروزی انقلاب، به حمایت از امام خمینی، عضو بسیج شد و در پایگاه مقاومت بسیج به فعالیت خود ادامه داد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ــــــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

او طی 4 مرحله دو دفعه در سال 63 و دو دفعه در سال 64، از جهاد و سپاه بهشهر، با عضویت بسیجی به مناطق جنوب، کردستان اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

16 ماه

4- مسئولیت در جبهه:

نیرو

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن: ــــــــــــــــ

 

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ، 65/2/10 در شهر فاو عملیات والفجر 8 بر اثر اصابت تیر مستقیم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

تاریخ 65/2/20، گلزار شهدای کوهستان خاکسپاری شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

در توصیف شخصیت بی نظیر او، مادرش با بیان مطالب و موارد از دورۀ حیاتش می گوید: «محمدباقر در زمان کودکی اش، به همراه پدر، به قصد برپایی نماز و شرکت در عزاداری امام حسین (ع) راهی مساجد می شد. از این رو اکثر نمازهایش را در اول وقت می خواند. تمام سعی و تلاش خود را می کرد که از گناهان دوری کند به خواندن نماز جماعت و نماز عبادی سیاسی جمعه اهمیت می داد. وی با اعتقاد والا و راسخش به اهل بیت توسل می جست. در خواندن قرآن، بسیار عالی و مورد پسند بنده بود.  احترام و ارزش والدین را، چه خوب می فهمید، چرا که با کارهای خوبش خصوصاً کمک به ما، نشان می داد که والدین چقدر ارزش و احترام دارند از جمله کارهایی که برای رضایت مندی ما انجام می داد. این بود که به هنگامیکه پدرش به مزارع کشاورزی می رفت، او همراهش به راه می افتاد حتی با سن کمی که داشت مزارع را سم پاشی می کرد تا مبادا عوارض سموم برای او مشکلی بوجود آورد. او عاشق امام خمینی بود از این رو برای جلب رضایت او، به انجام کارهایی چون عضویت در بسیج و شرکت در مراسم های مساجدی می پرداخت. علاوه بر این وی فرمانده پایگاه بود و تمامی کارهای بسیج را به عهده داشت چرا که پایگاه را خود بنیان گذاری کرد. او به کمک دوستان برای تکمیل پایگاه زحمات زیادی را متحمل شد و به نتیجه رسید.»

 

 


وصیت نامه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تومنو بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذالکم خیرلکم ان کنتم تعلمون

ای کسانیکه ایمان اورده اید ایا راهنمایی کنم شما را به تجارتی که نجات دهد شما را از عذاب دردناک ایمان بیاورید به خدا و به رسول خدا و جهاد کنید در راه خدا به اموال خودتان این خیرات است برای شما اینهائیکه شبها به دعا بر می خیزند و به مناجات برمی خیزند، البته در جنگها پیروز خواهند شد. (امام خمینی)

ای که در راه خدا جان دادم                       در راه صدق و صفا چه به وطن خون دادم

هر کس در راه خدا از وطن خویش هجرت کند و از آوارگی و غربت نیندیشد در زمین پهناور خدا روی اسایش و گشایش امور جایگاهی بسیار خواهد یافت، و هرگاه کسی از خانه خویش و شهر خود برای هجرت به سوی خدا و رسول خدا و حفظ تمام ایمان و عقیده اید. و در این سفر مرگ به وی فرا رسد چنین کسی به خدا پیوسته و او به بندگانش امرزنده و مهربان است. خدایا بار الها پروردگارا معبودا معشوقا مولایم من ضعیف و ناتوان که تحمل درد از دست دادن پاهایم را ندارم چگونه تحمل عذاب تو را توانم بچشم. خدایا مرا ببخش خدایا بهشت را میبینم چه غوغائی حسین به پیشواز یارانش امده چه صحنه ای فرشتگان ندا داده اند که هم زمان ابراهیم همراهان موسی همدستان عیسی همکیشان محمد (ص) همسنگران علی همفکران حسین همگان خمینی از سنگر کربلا آمده ام. ای جوانان مبادا در رختخواب ذلت بمیرید که حسین (ع) در میدان نبرد شهید شد. ای جوانان مبادا در غفلت بمیرید که علی (ع) در محراب شهید شد.

ای مادران حزب الله کوهستان و ای مادران شهید پرور ایران مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا در محضر خدا نمی توانید جواب زینب (س) را بدهید که تحمل هفتاد و دو شهید را نموده است.

پیام من به پدر و مادرم برای جنازه من گریه نکنید اگر گریه کنید منافقین کوردل سوء استفاده کنند و ضربه بزرگی به انقلاب اسلامیمان می زنند این را گمان نکنید و منافقین هیچ غلطی نمی توانند بکنند. پدر و مادرم نماز جمعه را قطع نکنید بروید آمریکا و دوستدارانشان سوء استفاده نکنند برادران و خواهرم به منافقین بگوئید که هیچ غلطی نمیتوانید در کشور انقلاب اسلامی بکنید، و در اخر اگر شما مردم انقلاب را پیروز کردید باید در پا به پای انقلاب اسلامی با همدیگر کار کنید و شما مردم از روحانیت متعهد جدا نشوید که اگر چنین کردند و روز بدبختی مسلمانان روز جشن ابر قدرتهاست. . سلام مرا به رهبر عزیزم برسانیدو بگویید تا آخرین قطره خونم سنگر اسلام را ترک نخواهم کرد. خداوند خویش پیمان بندم که در تمام عاشوراها و در تمام کربلاها با حسین (ع) همراه باشم و سنگر او را خالی نکنم تا هنگامی که همه احکام اسلام در زیر پرچم توحید امام زمان (عج) به اجرا در آید.

و نمار مرا حاج آقا سید صابر جباری بخواند و در غیاب او حجه الاسلام اقا شیخ اسماعیل کوهستانی نماز بگذارد. و در سوم من اقا اسماعیل کوهستانی و در هفتم حاج آقا سید صابر جباری سخنرانی ایراد فرمایند. با عرض تشکر از برادران و خواهرانی که در این مجلس شرکت کردند.

اجرشان با سید الشهدا امام حسین (ع) و در آخر برادران شعار مرگ بر آمریکا و خواهران مرگ بر شوروی (3) خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار (3)

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته