نام پدر : حسین علی
تاریخ تولد :1338/09/28
تاریخ شهادت : 1362/08/01
محل شهادت : مریوان

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

علی ولایتی تروجنی ، علی بابا

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1338/9/28 روستای تروجن شهید آباد شهرستان بهشهر

3- نام و شغل پدر :

حسینعلی ـ کشاورز

4- نام و شغل مادر:

سیده مرضیه حسینی  ـ خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

5 فرزند ـ شهید فرزند دوم بود.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون خانواده ای مومن و مقید و آگاه به اصول و ارزش های اسلامی با اوضاع اقتصادی نسبتاً معمولی که از زحمات بی دریغ والدین در جهت کسب روزی حلال  به دست می آمد به رشد و تکامل رسید.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ــــــــــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه ابتدایی

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی آیت الله کوهستانی(ره) 

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان : ــــــــــــ

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ــــــــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بله در کارهای کشاورزی و دام به پدر کمک می کرد .

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

اول راهنمایی

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ــــــــــــــ

2- یگان اعزام کننده : ــــــــــــــــــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :  

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

صغری یوسفی

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

1فرزند به نام سکینه

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

فردی بسیار مهربان و دلسوز بود، به پدر و مادر احترام می گذاشت..

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

شغل در کارخانه چیت سازی به عنوان بافنده کار می کرد.

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :  ـــــــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ــــــــــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ـــــــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت داشت. حتی برای تظاهرات به تهران هم می رفت  و ایشان به فرمان امام و با چند نفر دیگر از پادگان ها خارج شدندکه منجر به تیراندازی و دستگیری ایشان شد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل بسیج به فرمان امام لباس خاکی را برتن کرد

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :  

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

4مرحله ـ از سپاه بهشهر با عضویت بسیج به منطقه کردستان ـ مریوان اعزام شد و در عملیات والفجر 4 و رمضان حضور داشت .

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

بیش از 1 سال

4- مسئولیت در جبهه :

تک تیرانداز

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن :

یکبار در منطقه مریوان از ناحیه پشت پا و پهلو مجروح شد.

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

تاریخ 62/8/1 در منطقه مریوان بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک و مطهر ایشان در گلزار شهدای شهید آباد خاکسپاری شد .

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

سید مسیب ـ از هم محلی های شهید می گوید : در شب اولین حمله رمضان بود حمله ما با رمز مبارک یا مهدی ادرکنی آغاز شد در اولین فرصت  که مستقر شدیم علی  تمام نارنجک ها را از ما گرفت و به کمر خود بست . سنگر ها را یکی یکی با نارنجک  منفجر می کرد و پیش می رفت و با صدای یا مهدی به جلو می رفت تا اینکه با یک هندوانه بر گشت آن را آورد و با هم خوردیم و بعد آن به پیشروی خودمان ادامه دادیم.

حسن روحی ـ همرزم شهید می گوید : کار تدارکات غذایی بلافاصله بعد از عملیات کار سختی است و معمولاً رزمندگان دچار مشکل می شدند  ما چند نفر از جوانان بسیجیان شهید آبادی  که در گروهان منطقه خدمت می کردیم  بعد از چند لحظه ای که حجم آتش  کم تر شد به فکر تهیه صبحانه افتادیم  فکرمان به جایی نرسید در همین حین علی گفت: چند لحظه صبر کنید الان من تهیه می کنم. ایشان رفت و بعد از مدتی با دست پر از بیسکویت برگشت ما تعجب کردیم و از او پرسیدیم چگونه تهیه کرده ای؟ گفت دیشب سنگری از عراقی ها که تصرف شده بود ولی هنوز پاکسازی نشده بود کسی جرات رفتن به داخل را نداشت من پس از این که یک نارنجک پرتاب کردم به داخل رفتم و این ها را تهیه کردم و نوش جان کنید .

 


وصیت نامه

 *وصیتنامه شهید علی ولایتی *

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایها الذین آمنوا خذو حذرکم فانفروا ثبات اوانفرو جمیعاً

ای اهل ایمان سلاح جنگ بر گیرید و آنگاه دسته دسته یا به یکباره برای جهاد بیرون روید.

حال آنکه بدن های ما برای مردن آفریده شد پس چه بهتر است که این مرگ در راه خدا باشد امروز به فرمان اماممان عازم جبهه می شوم تا از مرز و بوم میهن اسلامی حفاظت نمایم، می روم تا درخت پربار اسلامی را با خون خود آبیاری نمایم می روم به یزیدیان بفهمانم که حسینیان فراوانند می روم تا مرگ سرخ را به زندگی سیاه ترجیح دهم می روم تا به ندای هل من ناصر ینصرنی امام لبیک بگویم، می روم تا به جهانیان بفهمانم که ایران دیگر ایران ویران نیست، بلکه ایران، ایران اسلامی است می روم تا اسلام را پس از [] سال بار دیگر با خون خود آبیاری نمایم می روم تا به خائنین بفهمانم که دینمان اسلام است و کتاب ما قرآن و معلممان حسین (ع) و رهبرمان خمینی و هدفمان الله است. من به عنوان یک فرد مسلمان و به حکم وظیفه شرعی و الهی که داشتم قدم در این راه نهادم خداوند بزرگ را شکر می کنم که چنین سعادتی نصیب من گردید و چنین رهبری به من داد و نور ایمان را در من روشن نمود تا خود و خدای خود را بشناسم، اکنون که در میان شما نیستم و خداوند لیاقت شهادت را نصیب من گردانید چنانکه خود را لایق نمی دانستم این پیام و سفارشم را با صدای بلند به گوش منافقان و دشمنان اسلام برسانید که از کوری دل بوده، ما را ناآگاه می خوانند به آنها بگوئید که ما آگاهانه و بیدار بدون هیچ جبر و زوری که تنها به شما وارد است در این راه قدم نهادیم و خون خود ریختیم که ناچیز بود که اگر هزار جان هم می داشتیم در راه خدا و ا... اکبر و لااله الاا... و اماممان که پیرو این راه است نثار می کردیم، ای ابرقدرتها ای مستکبران، این ملت دیگر زیر بار ذلت شما نمی رود، مرگ و نابودی شما نزدیک است، پس هر چه می خواهید دست و پا بزنید، ای پیامبر این ملت از اسلامی که تو آورده ای جدا نمی شود. برادران و خواهران مسلمان حزب الله بیدار باشید و هوشیار، که فریب این از خدا بی خبران را نخورید و با چهره هزار چهره اشان شک و شبهای در دل شما ایجاد ننمایند.

پدرم و مادر عزیزم شما هم در بوته آزمایش الهی هستید و الان نوبت آن رسیده که چگونه امانت خدا را باز می گردانید، آیا از پس دادن فرزندتان به خدا کراهت دارید یا همچون یک امانتدار پاک به عهد خود وفا می کنید و اخلاص می ورزید من که خدا را انتخاب کرده ام و بالاترین سرمایه ام را برای او فدا می کنم. انشاء ا...

شما بدانید که من در جنگی رفته ام که اگر جسدم را ندیدید دیگر منتظر نباشید. ما همه بسوی خدا خواهیم رفت و ام شمائید در این آزمایش که چگونه به صبر و استقامت آراسته می گردید. شما مردم، مدیون خون شهدائید وظیفه شما در مقابل این خونهای پاک، بندگی خدا و عمل به اسلام و حفظ وجهه اسلامی انقلاب است. امام امت را که نایب حجت خداست اطاعت کنید و خود را لایق این رهبری سازید. پدر و مادر عزیزم برای من ناراحت نباشید که جای من پیش خدا بهتر از این عالم است، من با ایمان به خدا و کلام حق او و اتمام حجتی که بر من شده با یقین در این راه به جهاد فی سبیل الله آمدم. شما برادران بسیج، بسیج را خوب نگه دارید، بسیج خانه عاشقان خداست. برادران بسیجی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگر شهید شدم مرا ببخشید اگر از من هر بدی دیدید.

ای ملت دلاور و مسلمان بدانید که تنها راهی که می تواند برای شما افتخار جاویدان بجای گذارد اطاعت مطلق شما از ولایت فقیه است شما ای برادران بسیج سفارشم به شما این است که شما باید[] گردانندگان یک کشور باشید و لازمه اش آن است که شبانه روز کسب علم و معرفت کنید تا بتوانید پیام ما را به جهانیان برسانید برادرم تو اسلحه خونینم را از زمین بردار تا پیروزی نهائی راهم را ادامه بده همسرم تو از رفتن من غمگین نباش و چون زینب آن کوه عظیم شجاع و بردبار باش اگر شهید شدم نمازم را امام جمعه بهشهر آقای جباری بخواند و اگر نبود آقای اسماعیل کوهستانی بخواند وصیت نامه ام را در هنگام دفنم بخوانید مرا در مسجد دفن کنید در کنار شهداء شهیدآباد.

تنها آرزویم شرکت در جبهه و شهادت در راه الله و پیروزی اسلام بر کفر است.

دشمن امام خمینی کافر است و تنها کسی که می تواند اسلام و ایران را نجات دهد آیت ا... خمینی است خدایا بسیج های جان بر کف را از تهمتهای ناروا و شایعات بی اساس دور دار خدایا ریشه کسانی که بنام بسیج انقلاب اسلامی می خواهند این ارگان مردمی را لکه دار کنند بسوزان پیش از آنکه به فکر خودتان باشید به فکر اسلام و سپاه و بسیج باشید. سخنان امام را آویزه گوش خود قرار دهید و هیچگاه حرفهائی را که می شنوید بدون تحقیق باور نکنید.

پوشش حجاب اعتراض نفس لوامه بر نفس اماره است. پوشش، گذرگاه شهادت است. پوشش عامل پرواز معنوی زن از کنج خانه بسوی ملکوت اعلاء است. پوشش، زنان فریادی است بر علیه هر گونه بردگی در برابر مردان ستمگر، تو ای همسرم اگر من شهید شدم که افتخاری است خیلی بزرگ هم برای من و هم برای شما و همه ما در معرض امتحان قرار داریم همسر عزیزم فرزندم سکینه را خوب تربیت کن که زینب وار باشد در جامعه و فرزند خوبی باشد.

پدرم آنچه که می تواند گلوی تشنه مرا سیراب کند شهادت است از خانواده های شهدا، و معلولین و اسرا دیدن نمائید.

پاسدارم هرگز نکنم پشت به میدان گر سر برود من نروم از سر پیمان

خدايا، خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار

مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر منافق، مرگ بر شوروی، مرگ بر شرق و غرب

والسلام و علیکم