نام پدر : محمدطاهر
تاریخ تولد :1341/05/05
تاریخ شهادت : 1360/09/22
محل شهادت : پاوه(قله شمشیر)

زندگی نامه

شهید «مهرداد مشایخ»

نام پدر: محمدطاهر

«مهرداد» چشم و چراغ کاشانه «محمدطاهر و گلستان» بود؛ نورسیده‌ای برخاسته از طبیعت دلنواز روستای «پول» از توابع «کجور» در نوشهر که در سال1341 چشم به هستی گشود.

به دلیل شرایط نابه‌سامان اقتصادی آن سال‌ها، تحصیلاتش تنها به خواندن و نوشتن ختم می‌شود.

این فرزند نیک‌سیرت که هماره خود را به زیور فضائل اخلاقی می‌آراست، در ادب و تواضع نسبت به والدین، زبانزد بود و در همه حال، مطیع اوامرشان. با دیگران نیز، در نهایت گشاده‌رویی وملاطفت رفتار می‌کرد و نزدشان محبوبیتی وافر داشت.

مهرداد به سبب تربیت و توجه خانواده، در آداب شریعت و احکام اسلام، پیوسته در ادای فرائض واجب و مستحب، اهتمامی خاص به خرج می‌داد و از انجام محرمات امتناع می‌ورزید. با قرآن، این سرچشمه لایزال الهی نیز مانوس بود و در عمل به فرامین آن، کوشا.

خواهرش «سکینه» می‌گوید:

«با دوستانش مهربانو صادق بود. هر کاری که از دستش برمی‌آمد، برای‌شان انجام می‌داد. به ما توصیه می‌کرد که درستی را انتخاب کنید تا مایه افتخار شما باشد، نه باعث ننگ‌تان.»

مهرداد با تشکیل جهاد، انجمن اسلامی و بسیج، فعالیت‌هایش را در این نهاد انقلابی با هدف حراست از دستاورد‌های قیام سال 1357 در پیش گرفت.

در سال 1358 به عنوان آشپز، در واحد تدارکات سپاه نور مشغول به خدمت شد. مدتی نیز در همین کسوت در مرکز تربیت معلم نوشهر به انجام وظیفه پرداخت.

در سال 1360، جهت ارائه خدمت به رزمندگان،راهی پاوه شد و در واحد تدارکات مشغول خدمت گشت.

حضور در جمع خانواده‌های شهدا با هدف پاسداشت، یاد و نام سربازان خلف این سرزمین، و ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت، ازجمله اقدامات مهرداد در جبهه فرهنگی به شمار می‌رود.

برادرش «انوشیروان» می‌گوید:

«توصیه‌اش به ما برادران این بود که ادامه‌دهنده راه شهیدان باشیم و سنگرها را خالی نگذاریم. خواهران را هم به حفظ حجاب و زندگی زینب‌وار سفارش می‌کرد.»

و سرانجام، مهرداد در 22/9/1360 در جبهه پاوه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.پیکر مطهرش نیز با بدرقه همسرش «فضه شیخ‌الاسلامی»، و تنها یادگارش«ابراهیم»، در بوستان شهدای «امام‌زاده محمد» در روستای تازه‌آباد نوشهر آرام گرفت.

و اما خواهرش «فرشته» می‌گوید:

«در آخرین اعزامش از همه حلالیت گرفت و به‌گونه‌ای دیگر با ما خداحافظی کرد. خیلی خوشحال بود. گویی چیزی به پایان انتظارش نمانده بود.»


وصیت نامه

 

*وصیت نامه شهید مهرداد مشایخ*

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک تحت ولایت نبیک مع اولیائک

خدایا شهادت به معنای واقعی کلمه را تحت ولایت و سرپرستی پیامبر نصیب من بفرما.

من امروز عازم جبهه جنگ هستم و هیچ گونه وحشت و نگرانی در وجودم احساس نمی کنم بلکه خیلی خوشحالم که این آگاهی را دریافتم که می توانم بفهمم که فرمان امام امت خمینی بت شکن آن نائب بر حق امام زمان(عج) بلادرنگ اجرا شدنی است و من کامل اجرا کننده آن هستم.

من این مرگ را که یک انتخاب است از عسل بر وجودم گواراتر می دانم چون تحت ولایت ابراهیم بت شکن زمان می باشد و اطاعت از امام خمینی اطاعت از ولی امر می باشد.

آری ما اگر کشته شویم و یا بکشیم در هر دو حال پیروزیم و تکلیف شرعی خود را انجام داده ایم وما از او راضی و او از ما راضی خواهد بود.

و اما شما ای امت مسلمان! رهبر عزیز را تنها نگذارید و یک لحظه از فرمان او که فرمان خداست سرپیچی نکنید و همیشه و همه حال به یاد خدا باشید و به ذکر دعای خدایا خدایا تا انقلاب  مهدی خمینی را نگهدار مشغول باشید.

و اما شما ای ملحدان و منافقین! بدانید که حق همیشه پیروز و باطل نابود شدنی است. پس بیایید قدری فکر کنید و دست از توطئه بردارید و از سرنوشت رهبرانتان و هم مسلکانتان عبرت بگیرید و به اسلام و مسلمین باز گردیدکه این تنها راه سعادت است.

 و اما تو ای برادر و خواهر همرزمم! تقوا را پیشه کن و لحظه ای از یاد خدا غافل مباش زیرا که منشا تمام انحرافات فراموش کردن خداست. برادرم! انتقام خون شهدا و مستضعفین را از ظالمین بگیر.

پدر و مادر عزیزم! درود بر شما . اگر شنیدید که من شهید شده ام خدا را شکر کنید و بی تابی نکنید و اشک نریزید زیرا که اجر شما کم می شود. مادرم! شیرت را حلالم کن و در شهادتم صبر پیشه کن و خدای را ستایش کن.

 واما تو ای همسرم! با شهادت من مسئولیت تو بیشتر می شود تو باید فرزندم را نیک تربیت کنی تا بتواند راه شهیدان را ادامه دهد و خود نیز صبور باش.

و اما شما برادرانم! علم خود را به ایمان مزین کنید و سعی کنید فرزندم را خط امامی تربیت کنید و خود نیز در همان خط ولایت فقیه حرکت کنید.

                                                                                                                                                                والسلام