نام پدر : ابراهیم
تاریخ تولد :1308/00/00
تاریخ شهادت : 1364/05/06
محل شهادت : سدکرج

وصیت نامه

. ... این سربازانی که هم اکنون در مصاف با دشمن بعثی هستند، همگی فرزندان من اند و من وظیفه دارم که در کنار آن ها باشم و همراه آن ها بجنگم، دشمن را ناکار کنم و پیروزی را برای اسلام و مردم  فداکار خود به ارمغان بیاورم.

زندگی نامه

امير سرلشكر شهيد مسعود منفرد نياكي
«اين سربازاني كه هم اكنون در مصادف با دشمن بعثي هستند همگي فرزندان من اند و وظيفه دارم كه در كنار آنها باشم. همراه آنها بجنگم. دشمن را ناكام كنم و پيروزي را براي اسلام و مردم فداكار خود به ارمغان بياورم.» 
اين جملات كه با يك دنيا خلوص ادا شده كلماتي است كه شهيد سرافراز ارتش اسلام امير سرلشكر مسعود منفر دنياكي به هنگام درگذشت فرزندش كه با آغاز عمليات بيت المقدس مصادف شده بود و در پاسخ به همسر خود بيان نموده است آن شهيد بزرگوار با احساس مسئوليت نسبت به وظيفه خطير خويش و به رغم اندوه سنگين خود و غم جانگاه مرگ دختر جوان و عزيزش و در برابر اصرار خانواده از او براي ترك منطقه و حضور در مراسم تشييع و تدفين مي افزايد:« آن فرزندم كساني را دارد كه در كنارش باشند ولي من نمي توانم در اين بحوبحه جنگ ، فرزندان سرباز خود را تنها بگذارم.»
شهيد نياكي بعد از گذشت يك ماه از درگذشت فرزندش و بدون اين كه موفق به ديدار او شده باشد به منزل باز مي گردد و خدمت به وطن را به وداع با دخترش ترجيح مي دهد.
امير سرافراز ارتش اسلام سرلشكر نياكي در سال 1308 در شهرستان آمل چشم به جهان گشود. او در سال 1331 و پس از اخذ ديپلم طبيعي با علاقه به خدمت در لباس سربازي در دانشكده افسري استخدام و پس از طي دوره 3 ساله دانشكده به درجه ستوان دومي نائل و با انتخاب رسته زرهي به خدمت مشغول گرديد. او در طول خدمت با نظمي مثال زدني جديت و صداقت در سمت هاي مختلف فرماندهي در يگانهاي رزمي به انجام وظيفه پرداخت و مدارج تحصيلي را از دوره مقدماتي و عالي زرهي تا دوره فرماندهي و ستاد و دانشكده پدافند ملي با موفقيت پشت سر گذاشت شهيد نياكي در سال 1355 به درجه سرهنگي نائل شد وي در انقلاب شكوهمند اسلامي همچون بدنه مؤمن و خدمتگزار ارتش به درياي بيكران ملت پيوست و پس از پيروزي انقلاب به شكرانه استقرار نظم اسلامي ، خود را وقف دفاع از انقلاب نو پاي اسلامي نمود.
شهيد نياكي به پاس فداكاري و خدمات ارزشمند خود در سال 1359 به سمت فرمانده لشكر 88 زرهي زاهدان و در سال 1360 به سمت فرمانده لشكر قدرتمند 92 زرهي اهواز منصوب گرديد و در اين مسئوليتها و در همه ميدانهاي دفاع از ميهن اسلامي و در برابر دشمنان به انجام وظيفه پرداخت حضور مداوم شهيد نياكي در خط مقدم جبهه و مسئوليت شناسي عميق از ويژگي هاي بارزش بود. او با حضور پدرانه در كنار افسران درجه داران و سربازان به آنها روحيه مي داد.
كارنامه شهيد نياكي در دوران دفاع مقدس مشحون از افتخارات و قهرماني هاست. وي در مسئوليت هاي فرماندهي در عمليات هاي بزرگ طريق المقدس ، فتح المبين ، بيت المقدس ، والفجر و رمضان خدمت نموده و در سمت فرماندهي لشكر 92 زرهي خوزستان و فرمانده قرارگاه فتح بارها به قلب دشمن تاخته و شكستهاي سنگين بر پيكر دشمن وارد آورده است شهيد نياكي به واسطه لياقت و شجاعت وافر خود طي حكمي از سوي امير سپهبد صياد شيرازي به جانشيني فرمانده نيروي زميني ارتش در جنوب منصوب گرديد و در طراحي عملياتهاي بزرگ رزمي در جنوب نقش مؤثري ايفا نمود.
شهيد نياكي در سال 1363 با كوله باري از تجربيات گرانبها در سمت جانشين اداره سوم سماجا منصوب و آماده ايفاي مسئوليتهاي سنگين و جديد ديگري گرديد.
او در تاريخ 1364/5/6 به عنوان ناظر آموزش در رزمايش لشگر 58 تكاور ذوالفقار كه در شرايط واقعي جنگي لشگر اجرا گرديد شركت نمود و تقدير الهي بر آن شد كه پس از سي و سه سال خدمت پر افتخار سربازي ، در ميدان آموزش و تمرين نظامي به درجه رفيع شهادت نائل گردد.
يكي از ويژگيهاي آن شهيد بزرگوار اين بود كه همواره در خط مقدم و در كنار سربازان خود مي جنگيد ، به آنها روحيه ميداد ، آنها را تشويق به پيشروي ميكرد و با تك تك سربازان تماس نزديك داشت ، گرفتاريهاي آنها را مي شناخت و تا سر حد امكان به رفع آنها مي پرداخت.
او سهم زيادي در به اسارت گرفتن هزاران تن مزدور بعثي داشت و همواره دگر نام او در دل دوستان ، اميدواري و در دل دشمنان ياس و ناگاهي بهمراه داشت.
او افتخار اين را داشت كه در عمليات طراح ، طريق المقدس ، تنك چزابه ، فتح المبين ، بيت المقدس ، والفجر مقدماتي و والفجر يك در سمت فرماندهي لشگر 92 زرهي اهواز به قلب دشمن بسازد و شكست هاي سنگيني بر پيكر ارتش تا دندان مسلح رژيم بعثي وارد نمايد. سرتيپ شهيد نياكي با كوله باري از تجربيات گرانبها در دوم دي ماه 1363 به ستاد مشترك مشاغل و جانشيني اداره سوم ستاد مشترك را بعهده گرفت و در تاريخ 64/5/6 كه در عمليات تمريني لشگر ذوالفقار با تير و مهمات جنگي بعنوان ناظر آموزش شركت كرده بود ، پس از سي و سه سال سربازي بدرجه رفيع شهادت رسيد. يادش گرامي و روح پرفتوحش با حضرت حسين (ع) و اصحابش محشور.
اداره عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران ، شهادت اين سرباز اسلام را به امام امت ، خانواده محترم ايشان امت شهيد پرور ، پرسنل ارتش جمهوري اسلامي ايران بويژه پرسنل اداره سوم ستاد مشترك تبريك و تسليت عرض نموده و پيروزي عاجل رزمندگان اسلام را از درگاه حضرت احديت خواستار است.
بيوگرافي سرتيپ شهيد مسعود منفرد نياكي
1- نامبرده در تاريخ 1341/7/1 پس از اخذ ديپلم در رشته طبيعي در دانشكده افسري استخدام و در تاريخ 1334/7/1 پس از ... دوره سه ساله دانشكده مذكور به درجه ستوان دومي نائل و در تاريخ 1355/2/1 به درجه سرهنگي نائل گرديده است.
2- مدارج تحصيلي مشاراليه بشرح زير ميباشد:
الف - دوره مقدماتي رسته زرهي
ب - دوره عالي رسته زرهي
پ - دوره فرماندهي و ستاد
ج - دوره دانشگاه پدافند ملي
ح- اعزام به خارج و دوره هاي عالي 
    - شهيد نياكي مراحل خدمتي خود را از فرماندهي دسته شروع نمود در تاريخ 54/10/22 به سمت معاونت تيپ 3 زرهي لشكر 81 و از تاريخ 59/7/1 به سمت فرماندهي لشكر 92 زرهي منصوب شد و بواسط لياقت و شجاعت به جانشيني امير شهيد صياد شيرازي منصوب و از تاريخ 63/10/2 با اينكه يكسال از بازنشستگي وي مي گذشت و با تمايل شخصي و طي حكم رياست محترم جمهور وقت (تمام معظم رهبري) عنوان فرمودند: ..... خدمت صادقانه و مستمر (شهيد نياكي) سرهنگ نياكي در نظر و مورد توجه قرار گيرد .... و با موافقت ايشان به ستاد مشترك ارتش  ج11  منتقل به عنوان جانشين اداره سوم منصوب گرديدند و درست (قبل از شجاعت حكم رياست ايشان ابلاغ گرديده بود)
3- افسر مؤصوف مراحل خدمتي خود را از فرماندهي دسته شروع نموده و به ترتيب در مشاغل فرمانده رسته گروهان و گردان خدمت نموده و از تاريخ 22 و 10 و 54 بسمت معاون تيپ 3 زرهي لشگر 81 و از تاريخ 57/1/22 قسمت سرپرست تيپ 3 لشگر مذكور و از تاريخ 10 و 7 و 59 بسمت فرمانده لشگر 88 زرهي زاهدان و از تاريخ 20 و 1و60 بسمت فرمانده لشگر 92 زرهي اهواز منصوب بوده است.
4- نامبرده از تاريخ 2و10و63 ضمن انتقال به ستاد مشترك در سمت جانشين رئيس اداره سوم ، انجام وظيفه مينموده است. 
5- مشاراليه در تاريخ 6 و 5 و 1364 در عمليات تمريني لشگر 8 ذوالفقار شركت و بدرجه رفيع شهادت نائل گرديده است.
6- نامبرده در تاريخ شهادت 33 سال خدمت و 56 سال سن داشته است.     
شهيد نياكي در تاريخ شهادت 1364/5/6 56 سال سن و 33 سال خدمت صادقانه داشت. شهيد امير سرلشكر مسعود منفرد نياكي از معدود افرادي است كه در معبودات اسلامي ايران تا به امروز 3 قطعه نشان افتخار فتح و يك قطعه نشان شجاعت و جانبازي از دست مبارك مقام معظم رهبري بواسطه رشادتهاي وي به خانواده وي اهدا گرديده است.
از شهيد نياكي 2 فرزند پسر و 2 فرزند دختر باقي مانده است كه اكثراٌ قريب به اتفاق آنها داراي تحصيلات بالاي دانشگاهي مي باشند در پشت كارت شناسائي شهيد نياكي اين جمله حك شده بود كه : چنانچه به هر دليلي در زمان انجام خدمت جانم را از دست دادم هر جائي كه براي ارتش و دولت كمترين هزينه و زحمت را داشته باشد مرا دفن كنند ...
مقام معظم رهبري - حضرت حجت السلام والمسلمين ناطق نوري - شهيد بزرگوار چمران - صيادشيرازي - رحيم صفوي - فلاحي - محسن رضائي در همواره در مناسبت هاي مختلف از رشادتها و دلاوريهاي ايشان تمجيد و تجليل نموده اند.
  
 
دنباله : ارتشهاي جهان سوم 
اجرا ميگردند بايد هرچه بيشتر به واقعيت هاي ميدان رزم نزديك باشند و طبق قوانين ، درصد بسيار كمي تلفات و ضايعات نيز در بعضي از اين آموزشها مورد قبول قرار گيرد كه اين خود به جدي تلقي كردن آموزشهاي عملي كمك خواهد كرد بويژه در تاكتيك و عمليات صحرائي.
حرف اخر اينكه در اين مراكز بايد مرداني پرورش و آموزش يابند كه نه تنها در روابط و مناسبات درون سازمان معتقد به اعمال زور و ستم و قلدري نباشند و براي مردم و جامعه بمنزله پايگاه اميد و پناه آزادگان جلوه نمايند ، بلكه تمايل به اعمال زور را نيز در پرسنل جمعي خود با پرورش و آموزش درست و با محتوا از بين ببرند و تمام صلابت و سرسختي و روح پيكار جوئي را تنها در مقابل دشمن تجلي بخشند ، درست عكس ارتشهاي فاسد و جاهل پرور و نامردمي كه اغلب در روابط درون سازماني قلد و در جامعه و روابط با من هستند ولي در مقابل دشمن بيش تر زبون ، بزدل و ننگ اين ارتشها فرماندهان و غالباٌ هر كدام هم برده هستند و برده پرور ، زيرا هر يك فرمانده بودن به ترتيب مرئوس و فرمانبردار نيز اينكه ، اگر از كانونهاي .... يك ارتش در طول مثلاٌ پنجه ستوان و چند ده هزار درجه فوق الذكر وارد يگانهاي رزمي قابل تجسم است كه چه تاثير در آينده ارتش و كشور خود شايد قرنها اثرات آن قابل باشند.
- اگر قبول كنيم كه در نبرد ارزشها و فرهنگها ، آنگونه فرهنگي پيشتاز و برنده خواهد بود كه انساني تر و جاذب تر باشد بايد به نقش كانونهاي علمي و نظامي بمنزله قلب ارتش ها بيشتر پي ببريم.
دنباله : گزارشي از دانشكده خلباني ....
مشغول است نمونه بارزي از خلاقيت ها در دل تنگناها مي باشد. در تمام دنيا استعملد مدتها طول ميكشد تا دوباره به وضع اول خود برگردد هم اينك استادان اين دانشكده چنين افرادي اشند در كنار تخصص ..... مردانه ....