نام پدر : رضا
تاریخ تولد :1344/01/01
تاریخ شهادت : 1362/12/05
محل شهادت : دهلران

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

 سعید کاوه اسکی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/1/1344  - آمل

3- نام و شغل پدر :

رضا، راننده

4- نام و شغل مادر:

فاطمه اصغری درزی، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

پنج فرزند. فرزند دوم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

ایشان در یک خانواده مذهبی و با ایمان در سال 44 در آمل متولد شدند. ایشان از همان دوران کودکی نماز خواندن و قرآن را یاد گرفتند پس از دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به مقطع دبیرستان رفتند و فعالیت های بسیجی خود را آغاز کردند و بعد از مدتی به جبهه اعزام شدند.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ـــــــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه آیت الله طالقانی (فعلی) آمل

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه شهید سقا علیزاده، آمل

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان آیت الله کاشانی آمل. رشته اقتصاد

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ـــــــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

بعد از دوران دبیرستان به جبهه رفتند.

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ـــــــــــــ

2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

ایشان بسیار خوش رفتار و مهربان بودند با مادر خود بیش تر از همه علاقمند بودند. خواهرشان سوسن می گوید ایشان اصلا بدون مادر نمی توانست تحمل کند باشد خیلی به ایشان علاقمند و صمیمی بودند.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی : ـــــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ـــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ـــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی : ـــــــــــــ

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضو انجمن اسلامی بودند و در پایگاه بسیج شهید محله و باقرالعلوم فعالیت می کردند.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد : ـــــــــــــ

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ـــــــــــــ

4- مسئولیت در جبهه : ـــــــــــــ

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن :

یک بار از ناحیه پا (به گفته خواهرش سوسن)

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

5/12/62، دهلران، اصابت ترکش

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

ده سال مفقود بودند، بهمن 72 امام زاده ابراهیم(ع) آمل

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

سوسن - کاوه اسکی خواهر شهید: ایشان بسیار به مادرم علاقه داشت، همیشه به مادر می گفتند:« شما باید در تنهایی های من حضور داشته باشید من فقط با شما آرام می گیرم» نمی دانم دوری مادر را چطور تحمل کرد و   او را تنها گذاشت و به جبهه رفت.

سیما-  کاوه اسکی خواهر شهید: یک روز در اتاق نشسته بودیم که دیدیم ایشان یکدفعه بلند شدند از او سوال کردیم چرا بلند شدی گفت:« مگر نام امام زمان (عج) را نشنیده اید» گفتیم نه! گفت خانه همسایه سفره است و نام امام زمان را برده اند و باید به احترام ایشان بلند شد.

ایشان قبل از اینکه بروند در امام زاده ابراهیم(ع) یک مکانی را به عنوان قبر برای خود کندند و به مادر آن جا را نشان دادند و گفتند:« اگر من شهید شدم من را اینجا دفن کنید.»

 


وصیت نامه

 
 
 نام پدر: رضا 
 تاريخ تولد: 1/1/1341 
 تحصيلات‌: چهارم دبيرستان‌ 
 منطقه عمليات‌: دهلران‌ 
 تاريخ شهادت‌: 5/12/1362 
 وضعيت اشتغال‌: دانش آموز 
 سعيد كاوه‌ 
     آمل    5083027 
  وصيتنامه شهيد سعيد كاوه‌ 
يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر وانثي و جعلنا كم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقكيم‌. 
اي مردم ما شما را از يك زن و مرد آفريديم و گروه گروه و دسته دسته قرار داديم تا همديگر را بشناسيد همانا گراميترين شما نزد خدا با تقوا ترين شماست‌. 
^خداوند در اين دنيا كه نتوانستم آنطور كه تو مي خواهي زندگي كنم پس مرگم را آنچنان قرار ده كه لااقل بدينگونه كفاره گناهان كبيره و صغيره را ادا كرده باشم خدايا تو مي داني كه براي همين عازم جبهه هاي جنگ و كفر وو ايمان اسلام و شرك و حق و باطل شدم عازم شدم تا شايد بتوانم قدمي در راه رضاي تو مي‌دارم و پاك شوم و اذن دخول كسب كنم شايد از روي لطف و كرمت مرا از بندگان خود قرار دهي . 
^حسين (ع‌) بر عليه يزيد قيام كرد زيرا كه يزيد و يزيديان اسلام را مي خواستند از ميان بردارند و هم اكنون نيز تاريخ تكرار مي‌شود و ابرقدرتهاي جهان دست به دست هم داده‌اند تا اسلام را از ميان بردارند و ما پيرو حسينيم (ع‌) و در كربلاي پرخون شهيدان خوزستان و ديگر جبهه‌ها راهش را ادامه مي‌دهيم تا بتوانيم اسلام عزيزمان را به جهان صادر نمائيم و آن را زنده نگه داريم و حال كه بدنهاي ما براي مرگ و مردن آفريده شده بسي چه بهتر كه اين مرگ در راه خدا باشد. 
^پروردگار را سپاس مي‌گويم كه به من فرصت داد تا اسلام را بشناسم تا در خاموشي جهل و شرك از دنيا نروم آري انقلاب اسلامي باعث شد تا من از زندگي مادي و پست و زودگذر دنيا خارج شوم‌، پروردگار را سپاس مي‌گوئيم كه اين نعمت بزرگ امام خميني را براي ما فرستاد تا ما را از ظلمتها نجات دهد و راه روشنائي را به ما نشان دهد و ما را روانه ميدانهاي مبارزه كرد تا لوله هاي تفنگمان را بر قلب كفر جهان نشانه رويم‌. 
^اماما: به خون شهيد بهشتيت قسم مي‌خورم كه تا خون در بدن دارم از پاي نشينم تا صداميان را از خاك اسلام و اسلاميان بيرون برانم‌. 
^خدايا: سپاه پاسداران را از تهمتهاي ناروا و شايعات بي‌اساس  دور دار. خدايا ريشه كسانيكه مردم را نيست به سپاه پاسداران بدبين مي كنند و همچنين به نام پاسداران انقلاب اسلامي مي خواهند اين ارگان مردمي را لكه دار كنند قطع بفرما. 
چند سخني با دوستان و انجمن اسلامي‌: 
^از دوستانم به عنوان يك برادر كوچك عاجزانه تقاضا دارم تا آنجا كه قدرت در بدن دارند براي حفظ انقلابمان كوشا باشد و هرگز اماممان را تنها نگذاريد و ياري‌اش كنيد و مواظب باشيد كه خداي نكرده دشمن بر شما غلبه نكند تا كاري خلاف اسلام انجام دهيد من كه بنده روسياه هستم‌. 
^سخنان امام را آويزه گوش خودتان قرار دهيد و هيچگاه حرفهائي را كه مي شنويد بدون تحقيق قبول نكنيد برادران هميشه فقط و فقط براي رضاي خدا كار كنيد بدانيد كه اگر حتي به اندازه ذره اي انحراف داشته باشيد در روز قيامت جوابي در روز قيامت جوابي براي خدا نخواهيد داشت برادران هر بدي كه از من ديديد به بزرگي خودتان مرا ببخشيد و از برادران التماس دعا دارم مخصوصاً به هنگام دعائيكه در شب جمعه برگزار مي‌شود. 
چند كلمه با پدر و مادرم بطور كلي خانواده دارم‌: 
^بزرگوار اسلام يعني حضرت زينب (ع‌) در برابر مشكلات و داغ فرزندش مقاومت نمود و سكوت را تا حد امكان مراعات كرده تا دشمنان اسلام و منافقين بدانند كه در زماني مادراني شيرزن چون شما پيرو زينب هستند و فرزندان خود را با افتخار هديه اسلام مي كنند. 
^پدر و مادرم‌: قامتتان را بلند گيريد و نداي الله اكبر خميني رهبر را سر دهيد شهيدان راه خدا را به مردم برسانيد كه همان سخن ما پيروي از  قران و خدا مي باشد پدرم‌: كوه باش و چون كوه استقامت كن لحظه اي از نام و ياد خدا غافل نباش و در راه دين خدا بكوش كه هر چه بكوشيم باز كم است‌. پدر و مادرم‌، 2گريه نكنيد بخنديد و خوشحال باشيد زيرا در راه هدف مقدس گام برداشته و جان بلختم‌. مادرم‌، تو بوستان سبز وجود مني و من آن غنچه توام كه تو مرا پروريده‌اي‌. پدر و مادرم‌، سلام بر شما كه بالاخره بر احساس پدرانت و مادرانت پيروز شديد و فرزندت را روانه ميدان نبرد كفار با مسلمين كرديد و گفتيد كه تو در راه خدا هديه به انقلاب اسلامي مي‌كنيم و من به وجود شما افتخار مي‌كنم كه پدري از صلاله حسين (ع‌) و مادري از صلاله زهرا(س‌) هستيد. مادرم برخود ببال و افتخار كن كه يگانه فرزندت را در راه خدا دادي همچون مادر وهب شيردل و صبور باش جامه نو بپوش و شادي كن و بر سر مزارم شيريني تقسيم كن‌. 
^از خانواده و قوم و خويشانم انتظار دارم كه اگر من شهيد شدم هيچ ناراحت نباشيد و بر سر قبرم گريه نكنيد زيرا كسي نبود بر سر قبر سرور شهيدان حسين (ع‌) گريه كند. 
^مادر عزيز و پدر گرامي‌ام‌: فرزندت به شما خيلي بديها كرده ببخشيد و او را حلال كنيد و خوبيهائي  كه مي‌خواهيد پس از شهادتم انجام دهيد كه خداوند تبارك و تعالي اين شهادت را بپذيريد براي كمك به مستمندان و به جنگ زدگان و جبهه ها صرف كنيد. 
 
از خانواده ام مي خواهم راه امام كه همان راه اسلام و قرآن است را ادامه دهيد. و از خواهرانم مي خواهم زينب وار و زينب گونه رفتار كنند و از برادر كوچكم حميد رضا (مجيد) مي خواهم ادامه دهنده راه من و ديگر شهدا باشد.
خدايا خدايا تا انقلاب مهدي حتي كنار مهدي خميني را نگهدار الهي آمين 
به اميد پيروزي حق عليه باطل.
سعيد كاوه   62/11/25
 

زندگی نامه

اسکن زندگینامه درقسمت تصاویرموجودمی باشد