نام پدر : اسحق
تاریخ تولد :1348/01/02
تاریخ شهادت : 1365/11/10
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

تورج کاکویی دینکی ، مصطفی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/1/1348 ، شهرستان ساری ، روستای انجیل نسام

3- نام و شغل پدر :

اسحاق ، بازنشسته

4- نام و شغل مادر:

زهرا ، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

9 فرزند ، شهید فرزند پنجم بودند.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون گرم خانواده ای با ایمان ، پیرو اهل بیت، متدین ، با اوضاع اقتصادی  که از امرار معاش والدین در کار و تلاش  در کسب روزی حلال تامین می شد به رشد و نبوغ رسید . و عمر کوتاه و پر برکت خویش را در کنار آن ها سپری می کرد .

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه ابتدایی ، شهید معلم کلایی ، روستا ، 5 سال

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی ، سید احمد متانی ، ساری ، 3 سال

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان 15 خرداد ، دوم دبیرستان

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

وی بعد از انجام تکالیف و وظایف اوقات مدرسه  اوقات فراغت به خانواده در تامین معاش کمک و یاری می رساند و  با والدین خویش در کار کشاورزی همکاری داشت. همچنین با فروختن روزنامه عصای دست آنان بود.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

بله ، اشتیاق و احساس تکلیف وی را از روی صندلی های راحت کلاس به سوی مناطق گرم و سوزان جنوب کشاند تا از کیان کشور دفاع نماید ترک تحصیل نمود .

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ــــــــــــــ

2- یگان اعزام کننده :  ــــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :  

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ــــــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

نسبت به حق و حقوق والدین بر خود آگاه بود و به آن عمل می نمود . در رفتار و کردار خویش دقت می نمود تا کوچکترین بی احترامی به آن ها نداشته باشد . مطیع اوامر پدر و مادرش بود  و تکیه گاهی برای مشکلات شان . همواره سعی داشت که فرزندی صالح و شایسته برای شان باشد . پدر و مادر از وی رضایت داشتند و در حق وی دعای خیر می کردند.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

محصل

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

عواملی چون : تشویق برادر بزرگترش ، عشق و علاقه به دفاع از کشور ، آشنایی با افکار امام (ره) توسط برادران وی ، پیروزی انقلاب اسلامی ، شهادت پسرعمویش از عوامل تاثیر گذار بر روحیه و شخصیت وی بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد :

از خصوصیات و سجایای تورج که بر شخصیت خواهرش فرح تاثیر به سزایی داشت می توان به روحیه سلحشوری و شجاعت داشتن ، کمک به زیر دستان و ضعیفان ، توجه به آراستگی و پیراستگی خویش ، داشتن وجه اجتماعی خوب در جامعه و احترام  دیگران به وی ، احترام و ادب نسبت به والدین که هیچ وقت حرف آن ها را زمین نمی گذاشت اشاره نمود .

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

با سراسری شدن پیام انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) وی همراه دیگر آزادی خواهان با توجه به سن کم سوار بر کامیون  کفن پوش همراه با برادرش به تظاهرات می رفت و در تقویت نظام می کوشید.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

بعد از تثبیت نظام  و تشکیل بسیج به فرمان امام به عضویت این نهاد در آمد و در این پایگاه فعالیت های زیادی انجام داد همچون : عضو پایگاه مقاومت ، نگهبانی و جمع آوری  کمک های مردمی و ارسال آن به جبهه ها در نهایت از طریق این پایگاه به جبهه اعزام شد .

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :  

 در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

طی 4 مرحله ، از تاریخ 29/4/63 الی 24/10/65 از سپاه ساری ، لشکر 25 کربلا با عضویت بسیجی به مناطق جنوب شلمچه کانال ماهی اعزام شد .

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

4 ماه و 26 روز

4- مسئولیت در جبهه :

رزمنده و کمک تیربارچی

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن :

طی 2 بار از ناحیه گلو و کتف راست بر اثر اصابت تیر در بیمارستان خاتم الانبیا و تهران و فیاض بخش ساری به مدت 1 ماه و 45 روز بستری بود.

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد :

در منطقه غرب مهران ، عملیات

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

10/11/65 در منطقه شلمچه عملیات کربلای 5 ، بر اثر اصابت خمپاره به درجه رفیع شهادت رسید .

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک و مطهر شهید بعد از 8 سال دوری از وطن در تاریخ 5/10/73 به دیار بازگشت و در گلزار شهدای ملامجدالدین ساری خاکسپاری شد .

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

در توصیف خصوصیات و سجایای اخلاقی شهید تورج کاکویی که او را به عنوان انسانی شایسته و وارسته معرفی نمود . می توان به حسن خلق و حسن معاشرت با افراد خانواده و اطرافیان. به ارزش و جایگاه نماز جمعه و جماعت آگاه بود و دیگران را ترغیب می کرد . در انجام فرائض دینی و مستحبات کوتاهی نمی کرد . به تلاوت قرآن  می پرداخت و صوت قرآن را آرام بخش روح و جان می دانست و نسبت به مسأله حجاب و عفاف همواره به خواهرانش متذکر می شد . در تامین معاش خانواده با کارگری و کشاورزی کمک کار بود اگر به طفل خردسالی قولی داده بود حتماً پایبند به آن بود . میل و اشتیاق به امام خمینی (ره) و ولایت فقیه و توجه به بیانات ایشان داشت و در تحصیل علم و  دانش جدیت داشت . پشتکار وی به حدی بود که علاوه بر مبارزه در میدان نبرد به تحصیل هم مشغول بود . علاوه بر مطالعه کتاب های درسی کتاب شخصیت های مذهبی و مبارزی چون استاد شریعتی را می خواند . وی همواره در تقویت نظام چه قبل  و چه بعد از انقلاب کوشا بود . روح بی قرار وی آرام نداشت . عاقبت با تلاش های فراوان به جبهه های جنگ اعزام شد . در عرصه جنگ رشادت و شهامت فراوانی از خود نشان داد . روحیه شاد و عالی داشت . وی در مدت حضور خود در جبهه چندین بار زخمی و مجروح گردید .

خواهر شهید مریم ضمن بیان مطالب خاطره ای از آن شهید نقل می کند :

ایشان بعد از مجروحیت برای مداوا به تهران رفتند دکتر برای این که متوجه شود چه قدر اعصاب کتف وی آسیب دیده آمپول های بزرگی در پشت وی تزریق می نمود . ایشان دارای تحمل و صبر بسیار بودند با این که 17 سال بیشتر نداشتند آه و ناله نمی کرد ولی از شدت درد از کنار چشمان وی بلورهای اشک جاری می شد . وی در سن جوانی چون مردان عاقل و بالغ رفتار می نمود . وی از ناحیه کتف وچشم راست تیر خورده بود و دچار مجروحیت بسیار شدید شده بود . در دوران مجروحیت همواره یاد و ذکر جبهه می نمود . اظهار می کرد که هر چه سریعتر بهبودی حاصل شود و به جبهه مراجعت نماید . از شجاعت و دلیری دوستانش در جبهه صحبت های فراوانی می کرد با این که برادرانش و پدرش در جبهه حضور داشتند اصرار می ورزید که حتماً او هم برود . وی شهامت خویش را در راهپیمایی ها نشان داد و با ادامه راهش در جبهه مهر تایید بر آن نهاد و با شهادتش جاودانه شد وی حضور امام عصر مقتدای همه ی شیعیان عالم را احساس می کرد . 


وصیت نامه

اسکن وصيت نامه در قسمت تصاوير موجود مي باشد


زندگی نامه

اسکن زندگینامه درقسمت تصاویرموجودمی باشد