نام پدر : قنبرعلی
تاریخ تولد :1347/11/05
تاریخ شهادت : 1365/01/31
محل شهادت : فاو

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

محمدرضا قنبری گرجی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1347/11/5، دهستان قره طغان، شهرستان بهشهر، روستای گرجی محله

3- نام و شغل پدر:

قنبرعلی، کارگر

4- نام و شغل مادر:

سیده مریم، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

یازده، آخرین  

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در کانون خانواده ای مومن و مذهبی، با اوضاع اقتصادی که از راه کارگری پدر تأمین می شد به رشد و نبوغ رسید.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):ـــــــــــــ

 

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی منوچهر (بلال حبشی (5 سال))

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

 مدرسه راهنمایی شهدای گرجی محله (اول تا دوم)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان: ــــــــــــ

  

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بله، در کارهای خانواده، نیاز به یاری وکمک او داشتند، به آنان کمک می کرد. و باقی وقتش را در مسجد و بسیج می گذراند.   

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

ارادتی که به جبهه و شهادت داشت، سبب شد تا او از کسب علم و دانش دست بکشد و راهی جبهه شود.

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی: ــــــــــــ

 

2- یگان اعزام کننده: ــــــــــــ

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ــــــــــــ

   

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

اخلاقش بسیار عالی بود، بدلیل اینکه او فرزند آخر خانواده بود، نزد خانواده از محبوبیت خاصی برخوردار بود. آنان را دوست داشت وی در کارها به کمک آنان می شتافت.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی:

فرعی، از سال 61 الی 65 در شغل باطری سازی (به کارآموزی) مشغول بود.

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ــــــــــــ

   

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

او از شخصیت های مذهبی زمان انقلاب از جمله شهیدان بهشتی، مطهری، حضرت امام و چندتن از بزرگان دیگر، تحت تأثیر قرار می گرفت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

با توجه به سن کم خود در محل، اکثراً به پیرزن ها و پیرمردها، هنگام حمل بار کمک می کرد. و به هم سن و سال های خود احترام می گذاشت. و این اعمال خوبش سبب می شد مردم محل از او تأثیر پذیرند.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

او نیز با سردادن شعارهای مذهبی و انقلابی در تظاهرات و راهپیمایی های زمان خود شرکت داشت. و از اسلام دفاع می کرد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

عضو بسیج بود و در زمینه های مختلفی با پایگاه همکاری می کرد از جمله (امدادگر، مربی قرآن، نگهبان) و از طریق نهاد به  جبهه اعزام شد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

او طی 3 مرحله، از سپاه پاسداران بهشهر، روستای گرجی محله با عضویت بسیجی، به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شد.  

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

9 ماه

4- مسئولیت در جبهه:

تک تیرانداز

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن: ــــــــــــ

 

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــ

  

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ 65/1/30، فاو، والفجر 8، بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

در تاریخ 65/1/28، روستای گرجی محله، گلزار شهدای گرجی محله، واقع در تکیه امام خمینی.

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

زینب، خواهر شهید با بیان مطالبی از اخلاقیات او می گوید: «با توجه به اینکه محمدرضا، عضو کوچک خانواده بود، از محبوبیت زیادی برخوردار بود. با اعضای خانواده و همسایگان خوب و با ملایمت رفتار می کرد. به کارهای خانواده و همسایگان رسیدگی می کرد. همیشه در خلوت شبانه، مناجات و راز و نیاز با خدا را اهمیت می داد. به ورزش خیلی علاقمند بود، خصوصاً به کوهنوردی و فوتبال، در برخورد با بزرگتر مراعات می کرد که بی احترامی نکرده باشد. پایبند به انجام فرائض دینی چون نماز، قرآن و جماعات بود.»


وصیت نامه

 *وصیتنامه شهید محمدرضا قنبری *

 

به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان

الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئک الفائزون.

آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندی است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.         سوره توبه آیه 19

 

با سلام و درود به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت العظمی نائب الامام خمینی اسوه و الگوی همۀ انسانها بعد از پیامبران و امامان بر روی زمین که با هر پیامش به مستضعفین جهان عشق و شور و ایمان به خدا و درس آزادگی می دهد و ترس و وحشت در وجود مستکبران جهان می اندازد.

سلام بر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ولی فقیه این قامت ایستاده که مانند جدش حسین (ع) در برابر ظلم و ستم مستکبران بزرگ ایستاده و یک قدم به عقب بر نمی گردد. سلام به امت شهیدپرور نمونه که با حضور همیشگی خود در همۀ صحنه های حق و باطل اسلام و امام را یاری کرده و قدرت نفس کشیدن و خواب راحت را از دشمن سلب کرده است. امت اسلام امروز در دو جبهه می جنگند که با عنایت خداوند در هر دو جبهه پیروز بوده و هست. یکی جبهه داخلی متشکل از منافقین، لیبرالها، کمونیستها و ملی گراها که همگی در نهایت یک خط را دنبال می کنند که همان خط شیطان بزرگ آمریکاست و از خیانت این گروهکها ملت ما کاملاً آگاه است. جبهه دوم جبهه نبرد با نیروهای خارجی که یکی از آنها صدام افلقی کافر است که بوسیله اربابش آمریکا به حریم کشور ما تجاوز نموده است آمریکا باید این را تا بحال فهمیده باشد که با این حرکات مذبوحانه و آشکار بنا به فرمایش امام عزیز آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و صدام باید این سخن امام برایش درس عبرت باشد و ما به همۀ دنیا اعلام می کنیم به همۀ دولتها و به همۀ ملتها که بدانید جنگ ما با لشکر کفر صدام جنگ سلاح با سلاح نیست جنگ معنویت با سلاح است، جنگ ایمان با سلاح است.

شهادت این واژه بزرگ که هیچ چیز را نمی توان با آن مقایسه کرد که:

الشهاده افضل الموت، شهادت بالاترین مردن هاست.

امام علی (ع) می فرماید: شهادت سلاحی است که هیچ قدرتی و ابرقدرتی نمی تواند با آن مقابله کند این رمز پیروزی ماست که ابرقدرتهای شرق و غرب را به لرز و وحشت انداخته و بر سلاحهای پیچیده آنها که هر لحظه مدرن می شود پیروز می گرداند و می بینیم امام عزیز می فرماید: پیروزی را اسلحه نمی آورد پیروزی را خون می آورد.

شهید یعنی حاضر، پیام من به شما امت مسلمان و شهیدپرور و قهرمان گرجی محله که در همۀ لحظه های زندگی خود قرآن و دستورات اسلام و زندگانی ائمه اطهار و شهدا را الگو و سرمشق زندگانی خود قرار می دهید این است که: یک لحظه امام خمینی رهبر آگاه و بیدار انقلاب اسلامی را تنها نگذارید، دست از روحانیت اصیل و مبارز بر ندارید و این اصل را فراموش نکنید که آنها بودند که به ما آگاهی و حرکت در همۀ مسائل دادند و به همین منظور است که قدرتهای شیطانی توسط عوامل داخلی و خارجی درصدد توطئه هستند که به هر طریقی شده بین روحانیون و مردم جدائی و تفرقه بیاندازد.

سخنی چند با پدر و مادر عزیزم دارم:

پدرم و تو ای مادرم که عمر عزیزتان و وقت عزیزتان را صرف بزرگ نمودن یکایک ما کردید شما اجر عظیم پیش خداوند دارید.

پدرجان: شما مانند همۀ کارگران از صبح زود تا آخر شب زحمت کشیدید و این را می دانید که امام صادق (ع) می فرماید کسی که برای آرامش خانواده اش تلاش می کند مانند مجاهدی است که در راه خدا جهاد می کند، پدرجان عشق و علاقه خاصی نسبت به اسلام و قرآن و ائمه اطهار داشتی و همیشه ما را با این راه و به این خط راهنمائی می کردی به امام خمینی و روحانیت مبارزه علاقه خاصی داشتی، پدرجان اجر شما پیش خدا محفوظ است، پدر عزیز من از شما خیلی راضی و خوشنودم از شما خواهش می کنم اگر در این دوران زندگی شما را اذیت و آزار کردم مرا ببخش و در حق دعا کن اگر به فیض شهادت نائل شدم از شما می خواهم که خودت را ناراحت نکنی چون این راهی بود که خودم آگاهانه انتخاب کردم.

و تو ای مادرم شما هم رنج و سختی زیاد متحمل شدی اما عیبی ندارد زیرا همه تلاش برای اسلام است و این خوب است همیشه نسبت به مسائل شرعی اسلام حساسی خاصی داشتی و به ما گوش زد و نصیحت می نمودی و توسط شما پدر و مادر عزیزم بود که ما هم به این راه کشیده شدیم.

خدمت برادران عزیزم: سلام، پس از عرض سلام امیدوارم که تا آخرین لحظه عمرتان از امام خمینی و روحانیت خط امام جدا نشوید و همیشه خاری باشید در چشم دشمنان اسلام الحمدالله که هستید و این را می دانم که اسلحه مرا زمین نخواهید گذاشت تقوی، تقوی را پیشه خودتان سازید الگو باشید برای فرزندان خود و فرزندان خود را مفید برای جامعه سازید و خواهران عزیزم شما هم رسالتی زینب وار دارید که همان رساندن پیام شهیدان است، فرزندان خود را مسلح کرده و به ایمان و تقوی و ادامه دهنده راه شهیدان و در خط امام تربیت کنید که در آینده برای جامعه ما مفید واقع شوند و به همه دوستان و فامیلان و آشنائیان که به نحوی من نتوانستم از آنها خداحافظی کنم. سلام مرا به آنها برسانید و حلالیت من را از آنها بطلبید و در آخر از همه شما ممنون و سپاسگزارم.

والسلام