نام پدر : عباس
تاریخ تولد :1344/10/26
تاریخ شهادت : 1361/08/25
محل شهادت : موسیان

وصیت نامه

1.    پیام من به امت مسلمان بدین قرار می باشد که به سخنان گوهربار قلب تپنده امت، گوش فرا دهید و پایبند رهبری ولایت فقیه و نائب به حق صاحب الزمان(عج) باشید و لحظه ای از این پیر جماران فاصله نگیرید. حتی برای یک لحظه هم از ولایت امر و از روحانیت متعهد جدا نگردید . چون با جدا شدن از ولی امر در لبه پرتگاه تیز و ظلمانی ابر قدرت ها و ایادی مزدورانشان قرار خواهید گرفت و درآن لحظه، شرف و آرمان یک انسان اسلامی دست خوش دستبرد منافقین زیرک و زاهدان احمق خواهد شد.

2.    امت حزب الله! دنباله رو شهیدان اسلام باشید  تا بتوانید ایدئولوژی و اهداف الهی را به نحو أحسن پیاده نمایید و با قرار گرفتن در مسیر شهادت، خون سرور شهیدان حسین (ع) را همچنان سرخ و خروشان باقی بدارید. خروش این خون ها بستگی به آن دارد که فرد فرد امت مسلمان اعمال خود را منطبق با موازین اسلامی و سنت پیامبر اکرم(ص) نماید و نیکوترین الگو در این زمان، امام امت خمینی کبیر می باشد که ادامه دهنده خط رسول الله است.

3.    مادر جان! شکر کن خداوند را که فرزندت در راهی گام نهاده که حسین (ع) و علی اکبر و علی اصغر در آن گام نهادند و فردا شما در کنار فاطمه زهرا رو سفید هستید.

4.    پدر جان! شما هم مانند امام سجاد (ع) صبر و بردباری خود را حفظ نمایید.

وصیت نامه

اسکن وصيتنامه در قسمت تصاوير موجود مي باشد


زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

شعبانعلی قلی پور

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

26/10/1344، شهرستان بابل، تولدش مصادف با ماه شعبان بود.

3- نام و شغل پدر :

عباس، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

صدیقه باختر، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

پنج، اولین

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون پر مهر خانواده ای مومن و متقی، با اوضع اقتصادی نسبتا معمولی که، از زحمات بی دریغ و شبانه روزی والدین، در مزارع کشاورزی جهت کسب روزی حلال و تامین معاش خانواده به دست می آمد به رشد و تکامل رسید.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه ابتدایی نوشیروانی روستای حمزه کلای بابل(5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ـــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان : ـــــــ

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بله، در انجام امورات منزل به یاری مادر می شتافت. در کارهای کشاورزی به پدر کمک می کرد.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به اشتغال به کار در حرفه صافکاری شد و این امر سبب گردید تا کسب علم و دانش را رها کند.

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ـــــــ

2- یگان اعزام کننده : ـــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل : ـــــــ

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

رفتاری منصفانه با والدین داشت. قدر و منزلت آن ها را حفظ می کرد. در انجام کارهایی که مادر به او محول می کرد، کوتاهی نداشت.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

فرعی( در صافکاری مشغول به کار بود.)

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

شخصیت و اخلاقیات حضرت امام، در روحیات وی تاثیر بسزایی می گذاشت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ـــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

با فراگیر شدن نهضت امام خمینی، با انقلاب سلامی آشنا شد و به صف مبارزان و آزادیخواهان پیوست و در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت می کرد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

با فرمان امام، مبنی بر تشکیل بسیج، به عضویت این نهاد درآمد و در برنامه هایی که پایگاه ترتیب می داد شرکت می کرد. خصوصا این که در نگهبانی ها حضور داشت.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

او طی سه مرحله، از سپاه بابل، لشکر 25 کربلا، با عضویت بسیجی، به منطقه خرمشهر، شوش، موسیان اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ـــــــ

4- مسئولیت در جبهه :

آر پی چی زن

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

تاریخ 25/8/61، در موسیان عملیات رمضان، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک و مطهر ایشان در کیجا تکیه روستای حمزه کلا، خاکسپاری شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

در خصوص ویژگی اخلاقی و شخصیتی شهید، عموی ایشان شعبانعلی، با بیان مطالب و مواردی نقل می کند:« او از آن موقع که خود را شناخت، متدین و متقی بود. بهترین و برجسته ترین خصلت وی برخورد خوب، راستگویی و دوری از تهمت و بدگویی و در زندگی اش، بسیار ساده زیست بود. چنان خود را در دل مردم ای کرده بود که ، آن ها حسرت فرزندی چون او را داشتند. عشق و علاقه ای خاص و دیدنی به روحانیت داشت چرا که آن ها را عامل به وجود آمدن  انقلاب و پیروزی مردم دانست. برای همین امر، عشق به حضرت امام را در خود می پروراند و به جهت حمایت او با منافقین می جنگید. جنگ با دشمن، انگیزه خوبی برای رسیدن به مقصود بود. وی با هدف وصال و رسیدن به اوج معنویت، به امام خویش لبیک گفت و راهی میادین نبرد شد. زمانی که بچه های رزمنده از سنگر بیرون رفتند، خمپاره ای داخل سنگر افتاد و او به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»


زندگی نامه

شهيد شعبانعلي قلي‌پور در 26 دي‌ماه سال 1344 در يك خانواده مذهبي در محله بيدآباد بابل پا به عرصه جهان گذاشت دوران ابتدايي را در دبستان نوشيرواني بابل گذراند و پس از به پايان رساندن سال پنجم ابتدايي چون درخانواده‌شان فرد سوادداري نبود، لذا شهيد نتوانست از لحاظ علمي بهره‌اي ببرد و اين امر باعث شد او به كارگري، و حرفه و شغلي روي آورد لذا پس از چندي كه منزل دايي و عمه‌شان مي‌رفت به حرفه گلگيرسازي روي آورد و مدت 4 سال به اين شغل ادامه داده بود و به تلاش پرداخت تا بتواند علاوه بر خرج خود به خانواده هم رسيدگي نمايد با اينكه در سنين نوجواني بسر مي‌برد از لحاظ مذهبي بسيار علاقمند به مسائل اسلامي و به خاندان رسالت بود. مخصوصا پيروزي انقلاب در او اثرات فراواني داشت و عشق و علاقه شهيد نسبت به خدا و امام عزيز فوق‌العاده بود و همين علاقمندي و احساس مسئوليت در شهيد باعث شد كه حدود 7 بار به جبهه اعزام شود، وي در اولين اعزام خود به جبهه در بين راه به اطلاعيه كميته مركزي در رابطه با اعزام جبهه برخورد كرد و بلافاصله به اين فكر شد كه هر طوري هست خود را در جمع برادران اعزامي و با تلاش به اين خواسته نائل آمد در بار دوم نيز ايشان تنها نبود و آن علاقه خانوادگي باعث گرديد تا به همراه پدرشان اعزام شوند و تا حدي كه در مراحل بعدي پدر از ايشان پيشي مي‌گرفتند و اين چيزي جز شناخت و علاقمندي و احساس مسئوليت نسبت مكتب حياتبخش اسلام نبود.
از خصوصيات اخلاقي ايشان مي‌توان از متانت و خوشرويي و برخورد محترمانه ايشان نسبت به خانواده و عامه نام برد و در كل او بسياري از فضايل اخلاقي و اسلامي را دارا بود و رعايت مي‌كرد و در پايان يكي از خاطرات شهيد را بيان مي‌داريم كه او وقتي ازجبهه جهت مرخصي به موطنش باز مي‌گشت بيشتر فرصتش را در مسجد كاظم بيگي بابل و مسجد گلشن به اطاعت خدا مشغول بود و به كمك بسيجيان محله حمزه‌كلا به حراست و خدمت به انقلاب اسلامي و آرمان الهي امام راهي ديار حق عليه باطل شدند و بعد از رزم و نبرد عليه تجاوزگران و اشغالگران بعثي سرانجام در جبهه موليان در تاريخ 15/08/1361 به لقاء اله پيوستند و روانه ديار باقي و جاويد شتافت و به فيض بزرگ شهادت نائل گرديد و شمع وجود خود را سوزاند تا روشني حيات ديگران را تضمين نمايد كه بدانند زيستن چگونه بايد باشد و مردن چگونه باشد كه ما حيات يافتگان از خون شهيدان و نور يافتگان از شمع وجود آنان با اطاعت از امام و تعّبد به احكام نوراني قرآن لذا ادامه دهندگان راه و عمل كنندگان به خواسته شهيد ايمان داشته باشيم.
پايان