نام پدر : شکر الله
تاریخ تولد :1326/05/03
تاریخ شهادت : 1361/02/10
محل شهادت : 9

زندگی نامه

                               *زندگی نامه شهيد عزيزالله قرباني عربي*

 

نام پدر: شكرالله

در 3/5/1326 چونان آفتاب در تقدير «شكرالله و يوخابه» درخشيد. كودكانه­هاي «عزيزالله» در كوچه پس­كوچه­هاي «كاله» از توابع بابلسر، و در دامان پرمهر خانواده­اي كشاورز و سختكوش خاطره شد.

تحصيلاتش به مقطع ابتدائي در دبستان «مسعود سعد» در روستاي «عرب­خيل» بابلسر ختم مي­شود.

با استناد به گفته­هاي «سكينه»، از تقيّدات ديني و اعمال عبادي برادرش ياد مي­كنيم: «تا جايي كه مي‌توانست در نماز جماعت شركت مي­كرد و احاديثي را كه مي­خواندند، مي­نوشت و به ما مي­داد تا بخوانيم و ياد بگيريم. حق‌الناس را رعایت می‌کرد. سفارش می‌کرد به مردم خدمت کنید.»

عزیزالله در سال 1348، جهت كسب شرايط شغلي به تهران مهاجرت كرد و به مدّت هشت سال در آن­جا به‌سر بُرد. سپس، به زادگاهش برگشت و دوشادوش ديگر مبارزين انقلابي، در صفوف تظاهرات­كنندگان، فرياد دادخواهي سر داد و خواستار براندازي حكومت طاغوت شد. نصب پوستر و حضور در جلسات ديني و سياسي، از ديگر فعاليت­هاي او به شمار مي­رود.

با پیروزی انقلاب، او در 1/4/1359 به عضويت سپاه بابلسر در آمد و به عنوان راننده، مشغول به خدمت شد.

در آغازين طلوع بهار 1361، رهسپار خرمشهر  شد و در نهايت، در 10 ارديبهشت همين سال(61)، در منطقه ياد شده، جامه سرخ شهادت را به تن كرد. سپس، جسم پاكش با بدرقه همسرش «عذرا عزيزنژاد عبدي» و يادگارانش «فاطمه، زهرا، عزيزه و سمانه»، در بوستان شهداي «بالامحله كاله» آرام گرفت.

شكرالله از آن روزهاي فرزندش، این‌گونه سخن مي­راند: «روحيه شهادت­طلبي بالايي داشت و موقع اعزام به جبهه، سر از پا نمي­شناخت. مي­گفت: چون جنگ است، همه وظيفه دارند كه از دين و سرزمين­شان دفاع كنند.»


وصیت نامه

* وصیت نامه شهید عزیزالله قربانی*

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین و من الرجال و الولدان»

((چرا در راه خدا و در راه مردمی که به استضعاف کشیده شده اند و زن ها و مردها و بچه هایی که مورد شکنجه قرار گرفته نمی جنگید.))

نبرد میان حق و باطل نبردی است که از هابیل و قابیل آغاز گشت و این نبرد بی امان ادامه خواهد داشت تا حاکمیت و تجلی حکومت مهدی(عج) و آنگاه است که عدالت همه جا را فرا می گیرد و انسان ها در یک زندگی مادی و معنوی سالمی بسر خواهند برد و این پیکار و تلاش ادامه خواهد داشت و حادثه خواهد آفرید و تاریخ خواهد ساخت. تاریخی که گذشتگان را تحت الشعاع قرار می دهد و به آیندگان درس ایثار و فداکاری و جهاد و تلاش را می آموزد. آنگاه که حسین(ع) می فرماید: ((ان الحیاه عقیده و الجهاد، به راستی که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است)) و من نیز امروز عاشقانه به جهاد مقدس با گروه باطل شتافتم و خود را چون قطره ی آب به دریای بیکران الهی غرق نمودم تا زوال نپذیرم و همیشه جاوید بمانم چرا که شهید از صالحان صدیق و همه مقربان درگاه خداوند به دلیل ارتباط شان جاوید مانده اند و هیچ گاه کهنه نمی گردد و از یاد نمی روند بلکه همیشه جاوید و تداعی کننده تلاش و حرکت مبارزه و جهاد هستند. آری من عاشقانه به دیدار معشوق شتافتم و آگاهانه در این راه گام برداشتم و از همه وابستگی ها گذشته و خود را متصل به یدالله نمودم چرا که شهادت را فوزی عظیم و نعمت خداوند می دانم. آنجا که علی علیه السلام می فرماید: ((خدا شهدا را در روز قيامت با بها و جلالي وارد مي كند كه اگر انبياء از مقابل اينان بگذرند و سوار باشند، به احترام اينان پياده مي شوند.))

و خداوند تا این اندازه به شهدا عظمت و جلالیت می دهد و به قول استاد مطهری: "شهادت تزریق خون در پیکر افسرده اجتماع است که با خون سرخ خویش جامعه مرده را احیا می کند." آری من به ندای حسین زمانه لبیک گفته ام و خود را خالصانه در راه خدا هدیه نموده ام و به آن امام استوارتر از کوه و خروشان تر از دریا و درخشان تر از آفتاب، نمونه و الگو، قلب تپنده ملت، دست بیعت را داده ام و با او پیمان بسته ام که هیچ گاه از فرمان او سرپیچی نکنم تا آخرین قطرات خونم در راه او و پیروی از ولایت فقیه، جان خویش را نثار کنم و به آنها که نتوانستند انقلاب محرومین را تحمل کنند بفهمانم که شما زیر چرخ عظیم این انقلاب خرد خواهید شد و بدانید که به جنگ با امتی برخاسته اید که در جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس پیروز گشته است و صدام که باطل است و اربابان جنایتکارش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. و شما ای امت ایثارگر از خط اسلام و امام منحرف نشوید و همواره کارهایتان را برای رضای خدا انجام دهید و خود را غرق در معنویات نمایید و همواره خود را مدیون شهدا بدانید و شما ای دوستان، پاسداران، ای ارتشیان حرمت انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و ای سنگربانان سنگر توحید، به رشته خدا یعنی امام خمینی چنگ زنید و متفرق نشوید و همواره از خط امام پیروی کنید و همیشه رضای خدا را جلب نمایید و شما ای خانواده ایثارگر و مقاوم و بردبار باشید و همدیگر را توصیه به حق و عدل و صبر نمایید و تقوا را پیشه کنید و مسیرتان را فی سبیل الله قرار دهید و مطاع فرمان والیان امر باشید و لحظه ای از یاد خدا غافل نباشید و در انجام واجبات مهمتر و در ترک محرمات جدی باشید و برای شهید از سوز بگریید نه از ضعف و با روحیه انقلابی برخورد کنید و بدانید که مصیبت ها و بلایا و گرفتاری ها و همه سختی ها آزمایش است که خداوند همه انسان ها را آزمایش می کند.

به امید پیروزی حق علیه باطل و نابودی کفر صدام و آرزوی عمر برای امام.

                                                                           «والسلام»

                                                     «دوستدار شما و امام امت عزیزالله قربانی»

************************************************