نام پدر : اصغر
تاریخ تولد :1337/04/02
تاریخ شهادت : 1360/06/12
محل شهادت : آمل

زندگی نامه

                                 *زندگی نامه شهيد عزيزالله فضلي*

 

نام پدر: اصغر

سوّمين فرزند خانواده بود و چشم و چراغ «اصغر و خورشيد». پدر، كارمند بود و مادر، گرم خانه‌داري و فرزندپروري.

كودكانه‌هاي «عزيزالله» در كوي و برزن روستاي «سنگ‌دركا» از توابع آمل سپري شد؛ تا اين‌كه به دبستان «حكيمي» اين شهر راه يافت. سپس با گذر از مقطع راهنمایي، وارد دبيرستان «محمد طبري» آمل شد و با اَخذ مدرك ديپلم اقتصاد، به تحصيلاتش پايان داد. مدتي بعد نيز، يك دوره تخصصي حسابداري را در يكي از آموزشكده‌هاي قائم‌شهر طي كرد.

«یدالله» از خلق‌وخوی برادرش این‌گونه می‌گوید: «روحيه بشّاشي داشت و در تواضع زبانزد بود. نسبت به اعضاي خانواده و بستگان نیز، خوش‌خلق بود و مورد علاقه آن‌ها. هميشه به ما سفارش مي‌كرد: اخلاق اسلامي داشته باشيد و با مردم مدارا كنيد.»

برادرش «علی» از توجه عزیزالله نسبت به بیت‌المال، این‌گونه یاد می‌کند: «اوائل انقلاب در قسمت توزیع سیمان کار می‌کرد. یک روز به او گفتم: به من دو پاکت سیمان بده! گفت: نمی‌شود. گفتم: چرا؟ گفت: این‌ها بیت‌المال است و به شما تعلق نمی‌گیرد.»      

در ايّام انقلاب، عزیزالله از طريق فردي به نام «ماشاءالله شفيق»، يك هيئت قرآني تشكيل داد. او با همكاري‌اش با این هیئت بود که به مبارزات سياسي نيز، روي آورد.

بعد از پيروزي نهضت مردمي ايران، او به جهاد سازندگي پيوست و مشغول خدمت به خانواده‌هاي بي‌بضاعت شهر و روستا شد؛ از جمله در كاشت و برداشت محصولات كشاورزي و ساختمان‌سازي همکاری می‌کرد.

بعد از پوشيدن جامه پاسداري، كارش را به عنوان نيروهاي عملياتي آغاز كرد.                               

پدرش می‌گوید: «زمان انقلاب، بازداشتگاه منافقین در داخل سپاه بود. با توجه به عقاید منافقین، این‌که مخالف نظام جمهوری اسلامی بودند، او سعی می‌کرد با آن‌ها به مهربانی رفتار کند. می‌گفت: شاید رفتار ما موجب شود آن‌ها به سمت اسلام گرایش پیدا کنند.»   

عزیزالله به مدت سه ماه در جبهه سومار به سر بُرد.

و سرانجام، او در 12/6/1360، طي درگيري با منافقان آمل، جامه سرخ شهادت را به تن كرد و در «امام‌زاده ابراهيم» اين شهر آرام گرفت. 


وصیت نامه

 نام پدر: اصغر 
 تاريخ تولد: 2/4/1337 
 تحصيلات‌: ديپلم‌ 
 منطقه عمليات‌:  
 تاريخ شهادت‌: 12/6/1360 
 وضعيت اشتغال‌: بخش دولتي‌ 
 عزيزالله  فضلي‌ 
     آمل    5039478 
  وصيتنامه شهيد عزيزالله  فضلي‌ 
لا تقولوا لمن يقتل في سبيل الله اموات بل احيأ والكن لا تشعرون  
آنها كه در راه خدا كشته مي‌شوند مرده مگوييد بلكه آنها زنده‌گانند و لي شما نمي‌فهميد. 
درود بر شهيدان راه حق سرباز و پاسداران اسلام‌ 
درو بر روحانيت مبارز و رهبر كبير انقلاب امام خميني  
^چه كشته شويد و چه بكشيد در هر دو صورت پيروزيد و ملتي كه شهادت را پذيرفته است پيروزاند (امام‌خميني‌) شهادت راه حسين (ع‌) است ما پاسداران انقلاب بايد راه سرور مان را ادامه دهيم‌. 
شهادت زندگي دوباره است چنانكه قرآن كريم مي‌فرمايد كشته شدگان راه خدا مرده نيستند و نزد خدا روزي مي‌طلبند. 
^شهيدان چراغ راه سعادت هستند چنانكه مطهري استاد شهيد مي‌فرمايد شهدا شمع محفل بشريتند. 
شهادت را انسان با ايمان با عشق و آگاهي كامل به راهش كه همانا في سبيل الله است مي‌پذيرد و چه زيبا روحاني شهيدمان مطهري مي‌فرمايد شهادت دو ركن دارد يك اينكه در راه خدا وفي سبيل‌الله است و ديگر اينكه آگاهانه صورت گرفته اي ملت قهرمانپرور و اي مؤمنان با هدف و اي مجاهدان في سبيل الله راه را سيدالهشدا و ما پيرو آن راهيم‌. 
^از سمپاشيهاي شرق و غرب نهراسيد و از توپ و تانك دشمن و از حيله‌هاي منافقان و منحرفين نترسيد و آنها را اگر قابل جذبند حذب و اگر بايد دفع شوند از خود طرد نماييد و مانند امام امت جاذبه در نهايت و دافعه در حد ضرورت داشته باشيد. 
^با منافقين و كفار پست مجاهدين خلق پيكار رزمندگان و فدائي و ليبرالها با قاطعيت برخورد كنيد و چنان آنها را سركوب نماييد كه ديگر در فكرشان طرح توطئه خطور نكند ميراث اينان دشمنان داخلي و توكران خارجي غرب‌زدگي به اسلام هستند. 
^اي برادران مؤمن فقط در خط ولايت فقيه باشيد و خط رهبر انقلاب كه همانا خط انبيا و درنهايت خط خداست اخلاق اسلامي را درهمه جا رعايت كنيد با يكديگر متحد باشيد واتحاد خود را از هر نوع ظلم و جور و كفر و نفاق حفظ كنيد. و ترويج دهده و تبيلغ كننده اسلام و بدون انحراف باشيد. 
^در انجمنهاي اسلامي فعاليت كنيد و متكبرين وسازشكاران را از خود طرد كنيد اي خواهران مؤمن و انقلابي حجاب خود را چه ظاهري و چه باطني درهمه جا حفظ كنيد درصف حزب الله باشيد چون حزب الله جند الله و رهبرش روح الله است‌. به فكر اسلام و نجات مستضعفان و كمك به محرومان باشيد. 
^و در آخر خانواده عزيزم به اسلام بينديشيد و در مسير ولايت فقيه باشيد بدانيد كه به آرزوي نهايي خود كه همان وصالت باخداست رسيدم‌. 
مادرم براي من گريه نكن چون دشمنان از گريه تو خوشحال مي‌شوند و به شايعات ديگران حتي از نزديكانت گوش نده و فقط به امام و اسلام گوش بده‌. 
برادرام يدالله وعلي اميدوارم بتوانيد راه پاسداري از اسلام و قرآن را ادامه دهيد و درانجمنهاي اسلامي فعاليت كنيد و پيرو ولايت فقيه حزب الله باشيد كه خاري بر چشم منافقين و كفار و اربابانشان است‌. 
راهنما باشيد ديگران را جمع كنيد كودكان را و تربيت كنيد كودكان به اميد پيروزي اسلام بر كفر و نفاق جهاني به اميد پيروزي حزب الله بر كليه احزاب شياطين والسلام‌.