نام پدر : اسکندر
تاریخ تولد :1344/12/19
تاریخ شهادت : 1367/05/06
محل شهادت : سرپل ذهاب

زندگی نامه

شهيد «محسن فرامرزي»

نام پدر: اسكندر

در 19 اسفند 1344، قدم به كاشانه «اسكندر و ليلا» نهاد و زندگاني‌شان را غرق شادي مضاعفي ساخت. «محسن»، اگرچه چهارمين فرزند خانواده بود، امّا نور ديده پدر بود و آرام دل مادر. 

خردسالي‌اش در «تهران» خاطره شد؛ تا اين‌كه در سنّ چهار سالگي، به همراه خانواده به «محمودآباد» مهاجرت، و تحصيلات ابتدائي خود را در این شهر آغاز كرد. او بعد از پايان مقاطع راهنمایي و متوسطه در محمودآباد، جهت تحصيل در رشته صنايع اتومبيل‌سازي، راهي دانشگاه مشهد، و در مقطع فوق‌ديپلم، فارغ‌التحصيل شد.

محسن در ايّام فراغت نيز، در رشته كشتي و كوهنوردي فعاليت مي‌كرد.

او نسبت به والدين، رفتار مؤدبانه‌اي داشت و علاوه بر درس خواندن، كمك‌كار پدر، در امور لحاف‌دوزي بود؛ تا همواره رضايت او و مادر خود را جلب كند.

محسن كه پرورش‌يافته يك تربيت ديني بود، در ادای واجبات و  مستحبات و ترک محرمات، اهتمامی خاص داشت. علاوه بر آن، در ایام محرم پای ثابت عزاداری امام حسین(ع) بود و خادم سینه‌زنان ایشان.  

در ايّام انقلاب، او اگرچه به اقتضاي سنّش، فعاليت سياسي خاصي نداشت، امّا همراه دوستانش به شعارنويسيِ بر در و ديوار شهر می‌پرداخت.

بعد از انقلاب، به عضويت بسيج در آمد و مشوق ديگران، در پيوستن به اين نهاد انقلابي بود. سپس، به اتفاق دوستانش، كتابخانه منافقان را به آتش كشيدند و با آن‌ها درگير شدند.

محسن كه كارمند صنايع دفاع در تهران بود، همگام با آغاز جنگ تحميلي، عازم مناطق نبرد با دشمن شد.

او يك‌بار در سوسنگرد، مجروح و در بيمارستان ارتش تهران بستري شد.

عاقبت، او در 6/5/1367، طي عمليات مرصاد به فيض شهادت نائل آمد و شش روز بعد، با بدرقه اهالي شهر، در گلستان شهداي روستاي «سنگ‌وزان» به خاك آرميد.

فرزند برومندي كه همواره مي‌گفت: «آن‌هايي كه مسلمان نيستند، براي دفاع از وطن خود مبارزه می‌کنند؛ ما كه مسلمانيم، چرا دست روي دست بگذاريم؟! [پس،] ما [هم] باید از کشورمان دفاع کنیم.»  


وصیت نامه

                                          *توصیه نامه شهید محسن فرامرزی*

 

به شما عزیزان توصیه می کنم که مطیع امر رهبر باشید و از روحانیون متعهد پیروی کنید. در دفاع از میهن از هیچ چیز دریغ نکنید، چرا که دفاع از میهن دفاع از ناموس است. نماز اول وقت را فراموش نکرده ودر انجام فرائض دینی کوشا باشید. از خواهرانم می خواهم که در حفظ حجاب خود نهایت کوشش را داشته باشند که حجاب آنان کوبنده تر از خون شهیدان است.