نام پدر : حسن
تاریخ تولد :1343/04/07
تاریخ شهادت : 1365/06/22
محل شهادت : مریوان

زندگی نامه

*زندگی نامه شهيد ابوالقاسم (قاسم) عبّاسي تيلمي*

 

 

نام پدر: حسن

دوّمين فرزند «حسن و ماهروزه» در سوّم تير 1343 قدم به هستي نهاد. كودكي با نام «ابوالقاسم» كه خردسالي­اش در كوچه­ پس­كوچه­هاي روستاي «اَوات» از توابع سوادکوه خاطره شد.

پدرش كارمند شركت ذوب­آهن بود و مادر، اما گرم فرزندپروری و خانه­داری.

ابوالقاسم از همان ايّام طفوليت، پابه­پاي پدر در محافل عزاداري اهل­بيت(ع) شركت مي­كرد و پشت­ سرش به نماز مي­ايستاد. قرآن را نيز قبل از هفت سالگی، نزد پدرش آموخت.

او قبل از شروع مدرسه، همراه خانواده به روستاي «خاتون­رودبار» سوادکوه مهاجرت كرد.

بعد از پايان دوره ابتدائي در دبستان «نادر» در روستاي «لَـلِه‌بند»، به دليل شرايط سخت اقتصادي آن زمان، ترک تحصیل کرد و پيشه نجّاري در پيش گرفت. مدتي بعد نيز در شركت البرز مركزي سوادکوه مشغول به كار شد. علاوه بر آن، كمك­كار پدر و مادر در امور كشاورزي هم بود.

این فرزند نیک‌سیرت که هماره خود را به زیور فضائل اخلاقی می‌آراست، در خوش‌روئی و ملاطفت با دیگران، زبانزد بود و در دستگیری از آنان، پیشرو. نسبت به والدین نیز، ادب و تواضع خاصی داشت و در همه حال مطیع اوامرشان بود.

بانو «پریوش رستمیان» با ذکر خاطره‌ای از همسرش این‌گونه روایت می‌کند: «در زمینه مطالعات دینی اهتمام زیادی داشت. علاوه بر آن، چون خودش تا پایه پنجم ابتدائی درس خوانده بود، همیشه به من توصیه می‌کرد که نسبت به تحصیل فرزندمان کوشا باشم و او را به حد اعلاء برسانم.»

در بیان تقیدات ابوالقاسم، همین بس که پیوسته در ادای فرائض واجب و مستحب می‌کوشید و از محرمات نیز، اجتناب می‌ورزید. 

حضور در محافل سياسي و نصب عكس و پوستر امام خميني بر در و ديوار مدرسه، از جمله فعاليت­هاي او در ايّام انقلاب به شمار می‌رود.

بعد از انقلاب، ابوالقاسم به عنوان یکی از فعّالان پايگاه مقاومت بسيج امام سجاد(ع) اَوات، در گشت‌هاي شبانه روستا و جنگل­هاي اطراف حضور چشمگيري داشت.

او از 13/8/1362 الي 13/8/1364، جهت گذراندن سربازي، عازم سنندج و سيستان‌وبلوچستان شد. سپس با اتمام دوره آموزش 45 روزه در اين مناطق، مابقي دوره سربازي را در جبهه­هاي جنگ سپري كرد.

در 1/4/1365 به عضويت سپاه در آمد و به عنوان راننده، مشغول به خدمت شد.

دو بار نيز در جبهه مريوان، از ناحيه سر و پا آسيب ديد.

جمع‌آوری کمک‌های مردمی، ترغیب و تهییج دیگر اقشار جامعه به حضور در جبهه‌های نبرد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از جمله اقدامات ابوالقاسم محسوب می‌شود.

و در نهايت، او در مرداد 1365، در سروآباد مريوان، توسط نيروهاي ضدّ انقلاب به درجه والاي شهادت نائل گشت؛ و سپس با بدرقه همسرش و تنها يادگارش «ياسر»، در گلستان شهداي زادگاهش به خاك‌ آرميد.

مادر نحوه شهادت ابوالقاسم را به نقل از فرمانده فرزندش چنين بيان مي­كند: «وقتي رفت‌وآمد در پايگاه­هاي مرزي ممنوع بود، كسي حاضر نشد براي پرسنل و سربازان آذوقه ببرد؛ امّا ابوالقاسم علی‌رغم اتمام ماموریت، داطلبانه با يك دستگاه تويوتا، كليه لوازم را به تنهايي به پايگاه مريوان آورد. اما هنگام برگشت با دو نفر از نيروها بود که به دست منافقين كوردل مورد كمين قرار گرفت.»  


وصیت نامه

*توصیه نامه شهید ابوالقاسم عباسی*

 

به شما توصیه می کنم که پیرو ولایت فقیه باشید. در نماز جمعه وجماعات و مراسمات دینی و مذهبی شرکت کنید. در زندگی اعتدال داشته باشید و هرگز اسراف نکنید. به خواهرانم توصیه می کنم که حجاب خود را رعایت کنید که برتر از خون شهید است.