نام پدر : رجب علی
تاریخ تولد :1329/00/00
تاریخ شهادت : 1365/10/05
محل شهادت : شلمچه

وصیت نامه

                                        *توصیه نامه شهید شمسعلی عاشوری*

 

به شما عزیزان توصیه می کنم که مطیع امر رهبر باشید و از روحانیون متعهد پیروی کنید. در دفاع از میهن از هیچ چیز دریغ نکنید. نماز را اول وقت بجا آورید ودر انجام فرائض دینی بکوشید. با قرآن مانوس باشید. به بزرگترها به خصوص به والدین خود احترام بگذارید. از خواهرانم می خواهم که در حفظ حجاب خود نهایت کوشش را داشته باشند که حجاب آنان کوبنده تر از خون شهیدان است.


زندگی نامه

                          *زندگی نامه شهيد شمس­علي عاشورایي بهنميري*

 

نام پدر: رجب­علي

با آمدنش تقويم سال 1329 را براي «رجب­علي و نساء» با شادماني رقم زد. خردسالي «شمس­علي» در كوچه پس­كوچه­هاي «بهنمير» از توابع بابلسر، و در دامان پرمهر پدر و مادر خاطره شد.

به سبب شرايط نامساعد مالي آن زمان، تحصيلاتش به پايه ششم ابتدائي در دبستان «ابوذر غفاري» زادگاهش ختم مي­شود.

او بعد از ترک نحصیل، حرفه دوچرخه­سازي را در بابل پيش گرفت. مدّتي هم به كار قنّادي مشغول شد.

با گفته­هاي برادرش «باقرعلي»، خلق‌وخوی او را اين­گونه مرور مي­كنيم: «به لحاظ خوش­خلقي و گشاده‌روئي، در بين اعضاي خانواده از محبوبيت برخوردار بود. فردي متواضع و مهربان بود و سعي مي‌كرد رضايت خانواده را جلب كند. علاوه بر آن، با ديگران نيز رفتار حسنه­اي داشت. او حجب و حیای خاصی  داشت و به حقوق دیگران احترام می‌گذاشت. اهل غیبت نبود.»

شمس‌علی كه قبل از انقلاب به تهران مهاجرت كرده بود، در روزهاي پرشكوه نهضت اسلامي ملت ايران، به جمع تظاهرات كنندگان پيوست و هم­پاي آنان فرياد تظلّم سر داد.

با پیروزی انقلاب و تشكيل كميته، به اين نهاد ملحق شده، مشغول به خدمت شد.

مسئوليت تعاون سپاه، مسئوليت كتابخانه عمومي و صندوق قرض­الحسنه بهنمير، از ديگر خدمات ارزنده شمس‌علی به شمار مي­آيد.

برادرش «حسين­علي»، در اين‌خصوص مي­گويد:‌ «در اولين تشكيل جهاد، با كشاورزان همكاري صميمانه­اي داشت و بدون دريافت وجه، به همراه جهادگران، به ياري آنان مي­شتافت. علاوه بر آن، با اعتقاد به اين­كه لازمه پايداري انقلاب، همكاري همگان جهت آبادسازي كشور و حفظ آن است، در تمامي كارهاي عام­المنفعه، از جمله ترغيب جوانان براي حضور در بسيج پيش­قدم بود و نقش به­سزايي داشت.»

و سرانجام، شمس‌علی در 5/10/1365 در شلمچه به فيض والاي شهادت نائل آمد. جسم مطهرش نيز با گذشت یازده بهار از تقويم روزگار، با وداع همسر و يادگارانش «نرگس، نجمه، راحله و علي»، در گلزار «سجاد محله» بهنمير به خاك سپرده شد.