نام پدر : ولی الله
تاریخ تولد :1318/06/13
تاریخ شهادت : 1365/02/04
محل شهادت :

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

سید صدرالدین صدر

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1318 - سادات شهر

3- نام و شغل پدر :

ولی الله، کارمند

4- نام و شغل مادر:

صغری اسماعیل جواد ثانی ، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

سه برادر و سه خواهر. فرزند سوم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

رضا - برادرشهید: بسیار قرآن می خواند . در نمازهای جماعت و جمعه همیشه شرکت می کرد و در نماز  جمعه ی رامسر گاهی سخنرانی می کرد. علاقمند به اهل بیت بود. در این مورد کتاب هایی داشت.

 سید غفور میرطالبیان - دوست شهید: ایشان در جبهه در نماز شب و دعای کمیل شرکت می کرد.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ـــــــــــــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان : ـــــــــــــــــــ

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ـــــــــــــــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان : ـــــــــــــــــــ

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه :

ایشان فوق دیپلم گرفتند ابتدا و به معلمی مشغول شوند و 12 سال فرهنگی بود بعدا لیسانس حقوق گرفت و قاضی شد. لیسانس حقوق را از دانشگاه تهران گرفت. به مدت 4 سال

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ـــــــــــــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ـــــــــــــــــــ

 

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام داد

2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

رحیمه سالار کیا - سال 1344

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

سیدعلی، مرتضی، امین، محمد و فاطمه

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

رضا برادرشهید: بی نهایت پدر و مادر را دوست داشت. تمامی اعضای خانواده را دوست داشت. همسرش رحیمه خانم را خیلی دوست داشت و خانمش هم احترام متقابلی به ایشان می گذاشتند. شغلشان قاضی بود و بسیار   در زمینه حق الناس رعایت می کردند حقوق دیگرا را. اوقات فراغت ایشان با هم باغ می رفتیم، ماهی گیری       می رفتیم.

رحیمه سالار کیا- همسرشهید: بسیار فرد منظمی بود. همیشه توصیه می کرد به مردم در حد توان کمک کنید. در برابر مشکلات انسان صبوری بود.

سید غفور میر طالبیان- دوست شهید: ایشان شخصیتی خیلی ساده زیست و متواضع بود.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

معلم به مدت 12 سال، دادیار، بازپرس. دادستان بود در استان گیلان. دبیر فرمان 8 ماده ای امام بود در لاهیجان، فومن، صومعه سرا. رسمی بود.

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :

آموزش و پرورش. دادگستری دولتی

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:ـــــــــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ــــــــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

همسرشهید می گوید، ایشان بسیار انقلابی بود سال 46 به خاطر اعتصاب دستگیر شده بود و مدتی طولانی تحت نظر اطلاعات آن زمان بود. اولین قاضی بود که در استان گیلان به راهپیمایی می رفت و بعد آن در تمامی فعالیت های انقلابی شرکت می کرد. به عنوان سخنران در جلسات بسیج و سپاه نقش به سزایی داشت برای هدایت جوانان.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه : ــــــــــــــــــ

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

اول بار سال 59 عازم جبهه شد. از سپاه رامسر به عضویت بسیجی به اهواز. مسئولیت مخابرات

یک بار دیگر هم به پاوه رفت با مسئولیت آر پی جی زن

آخرین اعزام 6/1/65 بود به فاو رفت با مسئولیت مخابرات

3- مجموع مدت حضور در جبهه :ـــــــــــــــــــــ

4- مسئولیت در جبهه :

مخابرات. آر پی جی زن

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ــــــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ــــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

در فاو بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر به شهادت رسید

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

12/12/65 تشییع شد. یعنی 12 روز بعد از شهادتش در گلزار شهدای سادات شهر دفن شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

 

 

شهید بسیارمهربان وخوش برخورد و مظلوم بود و بسیارمتواضع بودند . درامانتداری وحفظ اسراربسیارکوشا بودند . صفاوصمیمیت،حجب وحیا، نظم وانضباط از دیگر ویژگیهای شهید بود.درنمازجماعت شرکت می کرد  و به حق وحقوق دیگران احترام می گذاشتند. درانجام واجبات مانند نمازوروزه ودعا ورازونیازبسیارمقید بودند و ازمحرمات دوری می کردند . به اهل بیت بسیارارادت داشتند و پیرو خط امام و ولایت بودند.

سید غفور میر طالبیان نقل می کند : بهترین ویژگی اخلاقی شهید ساده زیستی  و خاکی بودن ایشان بود  وقتی همرزمان شهید متوجه شدند که ایشان قاضی هستند ولی با این لباس امدند وخودمانی صحبت و رفتار می کنند متعجب شدند

رضا صدر (برادر شهید )نقل می کند:بعد از این که ایشان در سال 59 به جبهه رفت و برگشت و در سال 60 هم

می خواست برود ،پدر به علت پیری و مریض بودن ،مخالفت کرد و گفت : شما همین جا مشغول قضاوت باش

 ولی ایشان نظرش این بود زمانی که امام دستور می دهد ،حتما باید به جبهه رفت

 

همسر شهید می گوید :

شهید همیشه به فرزندانش سفارش می کرد پزشک فقرا باشید وبه مردم در حد توان کمک کنید.

 

 


وصیت نامه

*وصیتنامه شهید سید صدرالدین صدر*

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین و الصلوه و السلام علی محمد رسول الله و صل اله علیه و آله الطاهرین .

با درود و سلام به حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و امید مستضعفان جهان و با درود به روان پاک شهیدان اکنون که به هول قوه الهی عازم جبهه نبرد حق علیه باطل هستم موارد زیر ا متذکر و سفارش می نمایم ...

1-از مادر عزیزم حلالیت می طلبم و از زحمات و دلسوزیهای بی دریغ او در تربیت فرزندان قدردانی می کنم و از خداوند می خواهم دعاهایش را مستجاب فرماید و از او می خواهم چناچه شهادت نصیب من شد بی تابی نکند بلکه شکر خدا را بجا آورد که فرزندش را به صراط مستقیم خدایت فرمود که خونش مایه عزت گردید .

2-از همسر نجیب و پاکدامنم بسیار تشکر می کنم که اولاً با دعاهای مستمر و نمازهای خود خدا را به خانه ما آورد ثانیاً با صبر و مهربانی خونسردی – بی توجهی و اخلاق بد مرا در طول مدت زناشویی تحمل کرده است با قناعت و بزرگواری خود تحمل فقر را بر ما آسان نمود و با ینکه احتمال عدم بازگشت از این سفر را می دهد برای سومین بار عزیمت مرا به جبهه با گشاده روئی تشویق آمیز پذیرفته ما درک صحیح از رسالت انقلابی خود مشقت تنهایی و تربیت فرزندان را بر خود هموار نموده . خداوند به او اجر عظیم دهد و با صدیقه کبری علیها سلام محشور گرداند.

3-سفارش من به آسید علی عزیز فرزند نمازخوان و با ایمانم این است که با کوشش خستگی ناپذیر هر روز براند و خسته علمی خود بیفزاید و انشاء الله دوره دانشگاه را با موفقیت بپایان رساند پزشک فقرا باشد و هرگز خود را از طبقه محروم جدا نداند جلب رضایت خداوند را بهترین پاداش بداند از خداوند می خواهم او را در پناه خود حفظ کند و توفیق خدمت عنایت فرماید.

4-سفارش من به مرتضی عزیز فرزند خوب و با احساس من این است که با جدیت و تلاش سطح نمراتش را بالا نگهدارد انشاء الله او نیز به دانشگاه راه یابد به مادر کمک کند و درسهای امین و محمد نظارت داشته غمخوار آن باشد در انجام فریضه نماز سستی نکند همیشه دعا کند انشاء الله خداوند شما عزیزان را در کنار مادر نجیب و پاکدامن از همه بدیات مصون دارد .

برای امین و محمد خوب و زرنگ و مهربان نیز دعای خیر دارم آنان را به خدا می سپارم .

5-برادر عزیز و انقلابی من آقا رضا جان خوب و با صفا را به خدا می سپارم از او می خواهم که از شهادت من بی صبری نکند مثل همیشه در صحنه های انقلاب استوار باشید و در انجام وظایف انقلابی خستگی به خود راه ندهید یار همیشه در صحنه امام باشد خداوند خدمت بی منت او را بپذیرد و دوستش بدارد که هما دوستش داریم.

6-فرشاد عزیز برادر ارتش با غیرتم را به خدا می سپارم و به ایمان و صداقت و رستگاریش در طلب آفرین می گویم انشاء الله کسالت ناشی از موج گرفتگی او برطرف شود سفارشم به ایشان بازگشت عاشقانه به جبهه است به پیش عزیزم که پیروزی در انتظار ماست .

7- سفارشم به خواهران عزیز بانوان لیلا فاطمه فخری حجاب است نماز است کمک به جبهه است قناعت است و وفاداری به شوهر است و مراقب پیگیر در تربیت اسلامی بچه هاست و ...

8-سفارشم به دامادهای عزیزم حاج آقا مشکوری سید محمود و اسماعیل آقا یکرنگی در خانواده مهربانی ایمان به خدا کمک به انقلاب است خداوند صمیمیت و دوستی را در میان شما افزایش دهد خانواده شما را خوشبخت کند بر عزت شما بیفزاید .

9- زهرا خانم بخاطر تحمل و بردباری و پرستاری تشکر می کنم از خداوند می خواهم به او اجر بدهد و عاقبت بخیر کند و برادرزاده های خوب مرا کیانوش عابد و رقیه و صدیقه حسین و فرزانه که همگی عزیز و خوب و محبوب هستند به خدا می سپارم از آنان می خواهم با هم خوبی کنند ، مهربان باشند ، دلسوز غمخوار همدیگر باشند خداوند همه این عزیزان را خوشبخت کند انشاء الله به همه سفارش می کنم قدر این انقلاب را بدانند این عزت و شرف برای این ملت به آسانی به دست نمی آید . مبادا خون شهیدان را که بخاطر اسلام و قرآن ریخته می شود ندیده نگیرند مبادا از فرمان ولایت فقیه امر تمرد کنید مباد غیرت و سلحشوری را از دست بدهید که دشمن بسیار اذل و ناجوانمرد است که امام احیا کننده حیات انسانی این ملت است او موهبت عظیم خداوند است .

10- پسردائی های عزیزم حسین آقا و ابوالفضل جان را که در همه دوران زندگی چون برادر با من یکی بودند به پاس آن همه محبت و برادری تشکر می کنم و از خداوند متعال می خواهم در سایه عنایت و توجه خود نور هدایت خود را پیوسته چراغ راهشان قرار دهد دلتان را با نور ایمان روشن سازد بر معرفت آنان بیفزاید و برادرم ابوالفضل عزیز قاضی فقیر نواز و خوش استنباط را در ثبات رسالت انقلابی موفق بگرداند .

11- پسرعموهای عزیزم را به خدا می سپارم و از آنان خداحافظی می کنم از خدا می خواهم محبت و یکرنگی و صمیمیت را در بین فامیلها روزافزون فرماید بر همت و ایمان آنان بیفزاید آمین یا رب العالمین .

12-چون به جوانان سادات محله و رامسر قول داده ایم که یک باشگاه 3000 نفری در زمین ورزش سادات محله با کمک و همت ورزش دوستان و تربیت بدنی رامسر تامین نمائیم وصیت و سفارش من به امام جمعه محترم فرماندار و مسئول تربیت بدنی و دیگر مسئولین این است که مبادا خلف وعده شود که احترام دوستان نسبت به ما سلب می شود این نسل بر گردن ما حق بسیار دارند ولی مظلوم هستند غارتگران و سوداگران مرگ در کمین این نسل مظلوم ولی پرخروش و سلحشور و شهادت طلب نشسته اند و ورزش غول اعتیاد را بر زمین می کوبد ورزش نیرو می بخشد به ورزش بها بدهید و برای نسل جوان دل بسوزانید .

13-به جوانان عزیز و ورزشکار و ورزشکاران و مربیان نیز سفارش دارم قدر خود را بدانید شما در معرض آزمایش بزرگ هستید تاریخ لحظه لحظه حرکات شما را ثبت می کند خداوند شما را آنچنان بزرگ زیبا با قدرت سلحشور و با شکوه آفریده است که بعنوان خلیفه خود در زمین نام می برد نگذارید اهریمن بر شما فائق آید . اکنون جلودار ما بر قلب اهریمن نشانه رفته است ای جوانمردان ای اسوه های شرف به پیش .

14-همسرم را وصی خود قرار دادم باغ مرکبات جنب مسجد را که 500 متر مربع است بعنوان ثلث به بانو به بانو رحیمه سالارکیا همسرم واگذار نمودم صورت بدهی اینجانب 10 فقره به شرح برگ جداگانه محضر است با فروش باقیمانده چندین باغ توسط وصی قسمتی از بدهی پرداخت شود و 50 هزار تومان قسط وام به اقساط ماهانه از حقوق کسر شود . از اینکه با اسراف خود برای شما عزیز آن بدهی گذاشتم معذرت می خواهم مراسم شب سال من به مدت 5 سال خیلی ساده برگزار شود در خاتمه فرزندان عزیزم را به کمک فقرا و یاری همه جانبه نسبت به مظلومان سفارش می کنم . خدوندا اممام عزیز را در نبرد بی امان با استکبار شرق و غرب پیروز گردان عمرش را طولانی گردان بر عزت و قدرت یارانش بیفزا آمین یا رب العالمین.

 

6/1/1365

سید صدرالدین صدر