نام پدر : نصرت الله
تاریخ تولد :1343/06/01
تاریخ شهادت : 1366/01/16
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

*زندگی نامه شهيد حشمت­الله شكوري*

 

نام پدر: نصرت­الله

همگام با نخستين طلوع شهريور 1343، صداي گريه نوزادي در كاشانه‌ »نصرت­الله و حليمه» طنين­انداز شد. كودكانه­هاي «حشمت­الله» در كوي و برزن روستاي «پسكلايه بزرگ» از توابع «خرّم­آباد» تنكابن خاطره شد.

دوره ابتدائي او در زادگاهش گذشت. سپس با طي مقطع راهنمايي در مدرسه «شهيد فتحعلي‌نژاد» فعلی روستاي «نظرآباد»، موفق به ديپلم رياضي‌فيزيك از دبيرستان «امام خميني» تنكابن شد.

به استناد گفته خانواده، «از كودكي تحت آموزش آموزه­هاي قرآن قرار گرفت. از اين‌رو، اُنس و اُلفتي ديگر با اين سرچشمه معارف الهي داشت. علاوه بر آن، نسبت به انجام واجبات و ترك محرّمات پایبند بود. اغلب اوقات در صفوف نماز جماعت و جمعه حضور پيدا مي‌كرد. بسیار متواضع بود و به پدر و مادر بسیار احترام می‌گذاشت. از محرمات اجتناب می‌کرد و سعی‌اش بر این بود تا مستحبات را انجام دهد. در کلاس‌های عقیدتی و سیاسی قبل از انقلاب شرکت می‌کرد. در حفظ حقوق دیگران می‌کوشید و همواره سفارش می‌کرد: پیرو ولایت فقیه باشید و احکام خدا را اجرا کنید.»

«محرّم­نساء» از خلقيات برادرش مي‌گويد: «فردي فروتن، و در رفتار با والدين، در نهايت ادب و احترام بود. چون پسر بزرگ خانواده بود، نسبت به ساير اعضاي خانواده احساس مسئوليت مي‌كرد. او در امور كشاورزي نیز كمك‌حال خانواده بود.»

با تشكيل بسيج،حشمت‌الله به اين نهاد انقلابي پيوست و در زمينه­ فرهنگي مشغول فعّاليت شد. علاوه بر آن، در فعاليت­هاي جهاد نيز مشاركت داشت.

از سال 1361 الي 1363، بارها جهت نبرد با دشمن به جبهه مهاباد عزيمت كرد. سپس با عضويت در سپاه تنكابن در 4/7/1365 راهي جنوب شد.

«شیرزاد» در مورد شجاعت‌های برادرش می‌گوید: «یک بار مسجد محل آتش گرفت. هیچ‌کسی حتی آتش‌نشان‌ها هم، به خاطر کپسول گاز وارد مسجد نمی‌شدند. از این‌رو، حشمت خودش را خیس کرد و داخل مسجد شده، کپسول را از بخاری جدا کرد و بیرون آورد. بعد آتش‌نشان‌ها وارد مسجد شدند و آتش را خاموش کردند.»

ناگفته نماند كه حشمت‌الله يك‌بار در مهاباد و حاج‌عمران آسيب ديد و در بيمارستان شيراز بستري شد.

خواهرش «محرم» می‌گوید: «بعد پس از فتح خرمشهر، آن‌قدر خوشحال بود که سوار موتور شد و بلندگو به دست، به روستاهای مختلف رفت و این خبر خوش را به همه رساند.»

و عاقبت، او که در كِسوت فرماندهي گروهان خدمات ارزشمندي از خود به يادگار نهاده بود، در 16 فروردين 1366 در شلمچه به درجه والاي شهادت نائل آمد. سپس، پيكر مطهّرش با بدرقه همسرش «مهوش محمّدي» و دو فرزندش در بوستان شهداي زادگاهش به خاك سپرده شد.

 


وصیت نامه

*وصيت نامه شهيد حشمت شكوري*

 

 

به نام خداوند درهم كوبنده ستمگران

قال الرسول ا... : «لاخير في السرف و لاسرف في الخير، هيچ خيري در اسراف نيست و هيچ اسرافي در كار خير نيست».

با درود فراوان به پيشگاه امام زمان (عج) و نائب بر حقش امام خميني و قائم مقام رهبري و سلام بر شهيدان اسلام.

خدمت با سعادت پدر و مادرم سلام عليكم بعد از عرض سلام به پدر و مادرم تبريك مي گويم كه چنين فرزندي را در دامن خود تربيت نمودند تا جان نالايق خود را در راه اسلام عزيز فدا نمايد تا بتواند در دنيا و آخرت پدر و مادرش را روسفيد گرداند در ضمن پدر و مادرم را سفارش مي كنم به تقوا كه شيطان را از انسان دور مي سازد و پيروان واقعي رهبر معظم باشيد همان گونه كه هستيد و برادر و خواهرانم كه ادامه دهنده راه هم باشند.

 در پايان اميدوارم كه من را حلال كنيد چون بر گردن من حق ها داريد و من موفق نشدم حتي يكي از آنان را انجام بدهم ولي يك جمله را خيلي تأكيد مي كنم حتماً انجام بدهيد كه همسرم  در مورد زندگي خود، خودش تصميم بگيرد كه اينكه تنها یا با هر كسي كه مي خواهد زندگي بكند و بچه هايش را قبل از ازدواج حتماً خودش نگه بدارد يعني خودش تصميم بگيرد كه چه كسي نگه بدارد و شوهر آينده خود را نيز خودش انتخاب نمايد اگر خواست مجرد بماند هيچ اصرار ننمايد بگذاريد آزاد باشد و هر جائي كه خودش دوست دارد زندگي بنمايد زندگي كند و در مورد جا نيز هيچ اصرار ننمائيد در پايان اميدوارم كه ما را ببخشيد.

 

كوچك شما

حشمت شكوري

 

در پايان چند كلمه اي خدمت امت شهيدپرور عرض مي نمايم خدمت يكايك آنان سلام عرض مي كنم و من كوچكتر از آنم كه بخواهم شما را سفارش كنم ولي جهت قوت بخشيدن به قلب كوچكم شما را سفارش مي كنم به تقوا كه تنها تقوا است كه شما را بر دشمنان تان پيروز مي گرداند و وحدت كلمه امام را زمزمه زبانهايتان كنيد و به آن با شدت عمل كنيد و پيرواني واقعي و صديق رهبر معظم باشيد همانگونه كه هستيد كه گفته امام اگر اينگونه باشيد در همه حال پيروزيد انشاءا... براي سلامتي قلب امام عزيز دعا كنيد. مرا حتماً در مزار شهداي پسکلایه بزرگ بزرگ دفن نمائيد.