نام پدر : خلیل
تاریخ تولد :1338/01/05
تاریخ شهادت : 1360/02/31
محل شهادت : سوسنگرد - قله الله اکبر

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

محمدحسین شعبانی لمراسکی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

5/1/1338، لمراسک

3- نام و شغل پدر :

خلیل، کارگر دخانیات

4- نام و شغل مادر:

هاجر لطفی، خانه‌دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:ـــــــــــــــ

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

خانواده ای مذهبی بودند.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ): ــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود):

برای ادامه تحصیل نزد خواهرش به قائمشهر رفت؛ به علت نبودن مدرسه در روستا.

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان : ـــــــــــــــ

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ـــــــــــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

هنرستان کوروش کبیر، قائمشهر

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه :

دانشگاه زاهدان، رشته برق

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ـــــــــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ـــــــــــــــ

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ـــــــــــــــ

 2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

به پدر و مادر بسیار احترام می‌گذاشت

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی : ـــــــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ـــــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ـــــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

اعلامیه های امام را پخش می کرد. به روستاهای زاهدان می رفتند برای تبلیغ انقلاب و امام. سازماندهی تظاهرات علیه شاه در روستاهای لمراسک سراج محله و تیرتاش

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه : ـــــــــــــــ

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

18/9/59تا31/2/60 یگان گروه شهید چمران منطقه سوسنگرد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

5 ماه و 13 روز

4- مسئولیت در جبهه :

تک تیرانداز

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

31/2/60، منطقه سوسنگرد، در عملیات تپه های الله اکبر- شوش، بر اثر اصابت گلوله و ترکش

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

12/3/60، امام زاده احمد روستای لمراسک

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

1ـ مادر شهید – هاجر لطفی – می گوید: آخرین باری که به جبهه می رفت خیلی خوشحال بود می گفت :«تو افتخار کن من بروم جبهه شهید شوم. نمی خواهم اینجا روی قالی بمیرم. تو خوشحال باش.»

2- خواهر شهید – معصومه – می گوید: در دوران شاه یک سریالی از تلویزیون پخش می شد که همه این سریال را دوست داشتند. ما هم چون از ایشان کوچک تر بودیم آگاهی کم تری داشتیم و این فیلم را می دیدیم.یک شب با علاقه خاصی خواهر و برادرها نشستیم تا سریال را ببینیم. هر کاری می کردیم این تلویزیون روشن نمی شد. بعد متوجه شدیم که ایشان با توجه به مهارتهایی که داشتند و دانشجوی رشته برق بودند این کار را کردند. گفت:« کار من بوده؛ چون من نگران خواهر برادرهایم هستم که مبادا با این فیلم ها گمراه شوند.»

یکی از فامیل های مان همیشه از شاه تعریف می کرد و از او دفاع می کرد  برادرم همیشه با او بحث می کرد تا قانعش کند. روزی به خانه‌شان رفت و دید عکس های شاه روی دیوار زده است همه را با جسارت پاره کرد طوری که آن طرف ناراحت شد.

4- داماد شهید – اصغر صادقیان – می گوید: برای لوله کشی آب روستای لمراسک ایشان و تعدادی از جوانان تا 7 یا 8 کیلومتری جنگل می رفتند و لوله های آب را بر دوش می کشیدند. بزرگان محل به آنها می خندیدند و می گفتند این 4 بچه می خواهند برای ما لوله کشی کنند. بعد در مدت کوتاه 2 تا 3 ماه لوله کشی آب را بدون هیچ چشم داشتی انجام دادند.

5- همرزم شهید – محمدرضا خرمی – می گوید: روزی با چند تن از دوستان مان به جنگل رفتیم که سه روز آن جا بمانیم؛ تا کارهایی که برای بر اندازی حکومت شاه می کنیم لو نرود. شهید نوری برای اینکه در  آن جا به بچه ها سخت نگذرد چند تا ماهی خرید تا بخوریم. وقتی شهید شعبانی ماهی ها را دید خیلی ناراحت شد و گفت:« ما راه طولانی در پیش داریم. باید در اینجا تمرین کنیم .گرسنگی و تشنگی است. باید خودمان را بسازیم »و بالاخره اجازه ندادند ماهی ها را بخوریم. اکثر روزها روزه می گرفتیم که اگر دستگیر شدیم و در زندان شکنجه دیدیم بتوانیم تحمل کنیم.  


وصیت نامه

                          *** بسم الله الرحمن الرحیم ***

سلام به مادرانم:

پس از عرض سلام و درود بر محمد(ص) بنیان گذار دین مبین اسلام و نفی کننده همه بتها و سلام بر خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران که انقلابی را بنا نهاد نظیرش بعد از انقلاب صدر اسلام در جهان رخ نداده و کشتی را به حرکت درآورده که موجهای کوتاه و بلند هیچ گونه تأثیری در آن ندارد و هر که به داخل این کشتی آید رستگار خواهد شد و هدفش نابودی مستکبرین و به وراثت رساندن مستضعفین و برپا کردن بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله در تمام جهان می باشد که مقدمه برپایی این شعار آزادگان کربلا از آنها به مقدس می باشد خدایا، به او طول عمر عنایت بفرما تا دین مبین اسلام را در جهان گسترش دهد و درود بر تمام شهیدان تاریخ بخصوص شهدای کربلا که با اهدا خون پاک خود درس شهادت و آزادگی داده اند و شهدای انقلاب اسلامی ایران که با هدیه کردن خون خود دست ابرقدرتها بخصوص شیطان بزرگ را از سرملت محروم ایران کوتاه و جمهوری اسلامی که همان حکومت ولایت فقیه بی دریغ خود از ولایت فقیه و رزمندگان اسلام در جبهه حق و باطل به ابرقدرتها نشان دادند که دیگر زیر شلطه آنها نرفته و کوتاه شدن دست آنها از سرزمین های اسلامی  و مستضعفین از جا نخواهند نشست. خدایا، تو را حمد و ستایش می کنم که در این زمان پر برکت و پر نعمت می باشم و زمانی که نائب بر حق امام زمان، امام خمینی مردم را به یگانه پرستی دعوت می کند و چنان روحیه به ملت ایران داده که هرگز از جا نخواهند نشست و ملت ایران را از حالت خمودی بیدار کرده و روح دیگری در آنها دمیده و اکنون خداوند با این همه نعمت که داده است می خواهد ما را آزمایش کند هر که در این آزمایشها موفق شد رستگار خواهد شد آزمایشهای خداوند با توجه به اینکه نعمتهای زیادی داده که بسیار می باشد خدایا، مرا در این آزمون پیروز گردان.

مادرانم، امیداورم حالتان خوب بوده باشد و همیشه در زندگی پیرو ولایت فقیه و امام زمان و امام خمینی باشید. مادرانم، هرگز فکر برگشتن را نداشته باشید شما بایستی همیشه به فکر سلامتی امام امت و پیروزی رزمندگان اسلام بر کفر باشید و بعد از مرگ فرزندانتان هرگز ناراحت نباشید چونکه من به کام خود رسیدم و این مرگ را خود انتخاب و از امام حسین سرور شهیدان آموختم از شما می خواهم که ناراحتی به خود راه ندهید چونکه از این کارتان دشمنان انقلاب خوشحال خواهد شد و چنان ثابت قدم باشید که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی و امام امت وحشت افتند. مادرانم، من چند شب قبل بابا را خواب دیدم که در زمین دخانیات به صورت چهار زانو راه می رود و عرق زیادی از او می ریزد و من از طرف امام زاده احمد می آیم و به بابا می گویم داری چکار می کنی گفت، دارم کشاورزی می کنم و من او را بغل کردم و بلند کردم و بعد از خواب بلند شدم و این خواب را اینطوری برای خود توجیه کردم که من در این جنگ که چند روز دیگر قصد حمله به مزدوران بعثی را داریم شهید خواهیم شد و دعا هم کردم که خداوند در این جنگ ما را پیروز و شهادت نصیبم گرداند و من در روز قیامت دست بابا را می گیرم نمی دانم آیا درست برای خود توجیه کردم یا نه؟ من در زندگی نتوانستم دست بابا را بگیرم امیدوارم که بتوانم در قیامت دست بابا را بگیرم. مادرانم، اگر جنازه من به دست شما رسید مرا در کنار برادرم حسینعلی نصیری دفن کنید {         }اگر هم به دست شما نرسید هرگز ناراحت نباشید و قبر مرا همان قبر برادر شهیدم نصیری بدانید و هر وقت به امام زاده احمد می آیید بر سر قبر او فاتحه بخوانید. امیدوارم به یاری حق تعالی و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و به پشتیبانی امت شهید پرور ایران رژیم صدام را براندازیم و دست او را از سرزمین اسلامی خود کوتاه کنیم و به صدام و صدامیان نشان دهیم که ملت ایران قدرت این را دارد که در مقابل آنها و اربابانش بایستید که ایستاده است و به قول امام چنان سیلی به صدام بزنید که از جا بلند نشود و امیدوارم به یاری خداوند تبارک و تعالی راه کربلا را باز کنیم و از آنجا انقلاب اسلامی را به قدس ببریم و قدس را از دست غاصبان صهیونست بیرون بیاوریم به یاد آن روز که ملت ایران در قدس پشت سر امام نماز بخوانند. دیگر بیشتر از این وقت شما را نمی گیرم و شما را به خداوند متعال می سپارم و سلامتی امام امت و امید امت را از خداوند متعال خواهانم و از خداوند تبارک و تعالی می خواهم که ما را از اهل کوفه نگرداند و هیچ وقت امام امت را تنها نگذاریم که تا کنون ملت ایران نگذاشته است و نخواهد گذاشت که خود ای عمل یکی از آزمایشهای خداوند می باشد. مادرانم، سعی کنید در آزمونهای خداوند پیروز گردید به تمام برادران و خواهران بگوئید که اگر می خواهند رستگار شوند هیچ مکتبی جز اسلام عزیز انسان را رستگار نخواهد کرد {              } و فرمانهای می باشند چونکه ولایت فقیه مثل ولایت پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم ما می باشدو هر دستوری را صادر کنند مثل دستور پیغمبر اکرم(ص) و امامان می باشد و این موضوع در باب امام امت بنام ولایت فقیه کاملاٌ با استناد بحث شده است و از شما می خواهم این کتاب را بخوانید و سرمشق خود قرار دهید. سلام مرا به تمام اهل خانواده و فامیلان و دوستان برسانید.

درود بر امام امت و بنیان گذار جمهوری اسلامی.

مرگ بر ابرقدرتهای جهان بخصوص شیطان بزرگ، مرگ بر صهیونیسم بین المللی.   

                                                                                                                     18/2/60

                                                                                                                *** والسلام ***