نام پدر : محمد
تاریخ تولد :1341/06/30
تاریخ شهادت : 1365/10/04
محل شهادت : ام الرصاص

زندگی نامه

*زندگی نامه شهيد شعبان­علي (بیژن) سليماني ليرسري*

 

نام پدر: محمّد

اگرچه نامش «شعبان­علي» بود، امّا «بيژن» صدايش مي­زدند. كودكي كه در سال 1341 در خانواده­اي زحمتكش و مؤمن در روستاي «ليرسر» از توابع خرّم­آباد تنكابن متولد شد. پدرش «محمّد»، دامدار بود و مادرش «ننه خانم»، بانويي خانه­دار.

روزهاي ابتدايي تحصيلي شعبان­علي در دبستان «شيخ بهايي» محل گذشت. سپس با طي دوره راهنمايي، وارد دبيرستان «سنايي» خرّم­آباد شد؛ اما در پايه دوّم اين مقطع، به دليل عزيمت به جنگ از تحصيل بازايستاد.

ايّام فراغتش به ترغيب جوانان روستا در انجام رشته­هاي فوتبال و كُشتي سپري مي­شد.

«منيژه» در اوصاف اخلاقي برادرش چنین بیان می‌دارد: «فردي متواضع و گشاده­رو بود و به جهت رفتار محترمانه با پدر و مادر، در خانواده الگو. در معاشرت با ديگران نيز، با ملاطفت و مهرباني رفتار مي‌كرد. در مورد حجاب و نماز اول وقت بسیار سفارش می‌کرد. به حقوق دیگران احترام می‌گذاشت. به عهدش وفا می‌کرد و در برابر مشکلات صبور بود.»

شعبان‌علی در 13/11/1361، جهت طي دوره آموزشي بسيج، به پادگان مِنجيل رفت و مدّتي بعد، راهی جبهه جنوب شد.

در 20/2/1362 نيز، با مسئوليت تك­تيرانداز، راهي اين منطقه شد.

او در 13 شهريور 1362 به عضويت سپاه تنكابن در آمد و با سِمَت مسئول پرسنلي بنياد اين شهر، مشغول به خدمت شد.

ناگفته نماند كه او دوره­هاي تخصّصي خود را در ارودگاه ولي­آباد تنكابن، پادگان حضرت علي­اكبر(ع) نوشهر و پادگان المهدي چالوس (طرح شهيد كاظمي) طي كرد.

و سرانجام، او در 4/10/1365 با حضور در عمليات كربلاي 4، به عنوان نيروي عملياتي، جامه سرخ شهادت را به تن كرد. جسم مطهرّش نيز در سال 1376 در خاك پاك ام­الرصاص، تفحص و با وداع همسرش، حبيبه و تنها يادگارش «عبدالله»، تا گلستان شهداي روستا بدرقه شد.


وصیت نامه

*توصیه نامه شهید شعبانعلی سلیمانی*

 

سفارش من به شما عزیزان این است که تقوی الهی پیشه کرده و در زندگی ساده زیست باشید واز مادیات دوری کنید.در انجام واجبات و ترک محرمات کوشا باشید. سعی کنید طوری زندگی کنید که الگوی خوبی برای دیگران باشید. گوش به فرمان رهبر زمان خود باشید و از غیبت دوری کنید. دربه جا آوردن نماز اول وقت بخصوص به جماعت اهتمام ورزید. سیره ائمه اطهار را در زندگی الگوی خود قرار دهید.