نام پدر : رمضانعلی
تاریخ تولد :1343/05/01
تاریخ شهادت : 1362/01/22
محل شهادت : فکه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

محمدعلی سجودی کلاکی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/5/1343، سنگیابسر بهشهر

3- نام و شغل پدر :

رمضانعلی، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

فاطمه رحمانی، خانه‌دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

هفت فرزند،

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

خانواده مذهبی بودند.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):ـــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــ

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

دبستان غیر دولتی اندیشه

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی عمادی، بهشهر

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دیپلم، رشته علوم تجربی، مدرسه شهید رجایی، بهشهر

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ـــــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ـــــــــــ

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ـــــــــــ

 2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

با پدر و مادر به درستی رفتار می کرد و برای آنها احترام زیادی قائل بود.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی : ـــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ـــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ـــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

در راهپیمایی ها شرکت می کرد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

در بسیج نگهبانی می داد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود :

 

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

4/11/61تا16/1/62 محل اعزام بهشهر، یگان ل 25 کربلا منطقه شرهانی

9/6/61 تا 19/10/ محل اعزام بهشهر، یگان ل 25 کربلا، منطقه کردستان

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

6 ماه و 17 روز

4- مسئولیت در جبهه :

پاسبخش و فرمانده دسته

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

22/1/62، منطقه شمال فکه، عملیات والفجر 8

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

19/6/77 گلزار شهدای حسن رضا

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

1ـ پدر و مادر شهید – رمضانعلی و فاطمه رحمانی – می گوید: مودب، صبور، فهیم،صادق و دلسوز بود.  معاشرتی و اجتماعی و فوق العاده غیرتی بود.

2- برادر شهید – قدرت الله سجودی – می گوید: فرزند مطیع و بسیار با ادب بود و در کارها به والدین کمک می کرد.

3- همرزم شهید – ولی الله نظافتی – می گوید: بنده بسیار عارف و دلباخته ای بود که جز به خدا به چیزی فکر نمی کرد. در دل شب به تنهایی با خدای خود راز و نیاز می کرد و اشک می ریخت. الگوی تمام رزمندگان بود در عمل و رفتار بسیار خوش رو و جذاب بودند. 


وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ لا تَحسَبَنَّ اَّلذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ الله اَمواتاً بَل اَحیاَ عِندَ رَبِّهِم یَرزُقون

به نام خدا که به من قدرت و توانایی و این افتخار را بخشید که توانستم به جبهه جنگ روم و (هل من ناصر ینصرنی) رهبرم را لبیک گویم.

سلام به رهبرم که تا قطره خون در بدنم جاری است برایش دعا می کنم که عمری با عزت داشته باشد. و درود بر تمامی شهیدان از صدر اسلام تا این لحظه و سلام بر امت شهید پرور ایران که به راستی لایق چنین انقلاب و رهبری می باشند و سلام بر تمامی ورزشکاران مؤمن و صالح. در مدت کوتاه زندگیم جز چند لغت و کتاب نمی دانستم ولی رهبری، رهبری کرد و امتی را نجات داد و باعث گشت که بتوانیم از تاریکی و ظلمت رهایی یابیم چه سعادتی ای خدا تو بخشنده و مهربانی که لطف و رحمتت بی پایان می باشد.

اینجانب بنا به مسئولیتی که حس کردم عزم رفتن به جبهه را نمودم تا بتوانم اقلاً خدمت کوچکی بکنم که جانم تنها هدیه ای است که می توانم به انقلاب تقدیم نمایم و واقعاً برای انقلاب خیلی کوچک است ولی شکرگذارم که توانسته ام بر شیطان درونی غلبه کنم و راهی جبهه گرددم. راستش از دنیا که مانند مار نرم است ولی در عمق فریبنده و زهرآلود خیلی می ترسم که مرا بفریبد و به شما هم گوشزد می کنم که گول زر و زیورهای ظاهری و فریبنده دنیا را نخورید. اعراب واقعاً به دام شیطان افتادند و دیانت در دهان دارند و دلشان به نور ایمان منور نیست مگر زمان آن نرسیده که مسلمانان بپاخیزند و کار اسرائیل را یکسره  کنند نمی دانم چه شد این دولتهای اعراب و مردم اعراب را شاید خون ما آنها را بیدار کند و ما از مرگی که خود زندگی جدیدی است هراس نداریم شهادت سرخ نمایانگر عشق به الله است و این خون سرخ پاسدار دین محمد(ص) است. شهیدان نهال انقلاب را آبیاری می کنند و از میان انسانهای رنج کشیده می باشند خون آنها دریای خروشان به وجود می آورد که موجهای فراوانی دارد و با هر جوشش، مبارزان فراوانی از زیر موج به پا می خیزند. عاملی که باعث موفقیت اسلام در جبهه جنگ شده این است که رزمندگان کاملاً بر نفس شیطانی مسلط و ایمان و اخلاص عمل دارند.

برادران، جبهه ها را خالی نگذارید و انقلاب را تداوم بخشید و سعی کنید در سرگذرها و بازارها منشینید چون در این مکانها به علت اینکه خواسته ها و لذتها را دربر دارد نظرها را واجب می نماید از این رو شیطان مرکز فتنه است.

پدرم، بدان که برترین مؤمنان آن است که بیش از دیگران از جان و مال و بستگانش در راه خداوند بذل و بخشش نماید چون تو هر کار خیری را که از قبل کرده باشی توشه آخرت خواهد بود. پدرم، در همه کارهایت از خدا اطاعت کن اطاعت خدا از هر چیز واجبتر است. مادرم، مانند کوه پایدار و مانند دریا خروشان و مثل صخره مقاوم و مانند سنگ صبور باش و بانگ الله اکبر و لا اله الا الله را شعار و اسلحه خود قرار ده تا نیرویی در مقابلت تاب نیاورد و همواره به یاد ائمه باش و برایم گریه مکن، گریه برای امام حسین(ع) کن که چون سیدالشهدا می باشد.

خواهر، حجاب تو پتکی است بر سر آمریکا و از خون شهید هم پر ارزشتر می باشد و شما خواهران باید زینب وار عمل کنید تا کاخ یزیدی زمان خود را با سخنانتان فرو بریزید و رسالت شما خیلی سنگین است.

برادران، شما را به خدا جبهه ها را فراموش نکنید و همواره دعا گوئی رهبر انقلاب باشید چون رهبر بر انقلاب ستونی عظیمی می باشد سعی کنید که با دعاهایتان این ستون را استوار سازید.

تقاضائی از مسئولین دارم، این است که خون همه شهیدان را پایمال نکنید و قدری در کارها تأمل کنند و بیاندیشند که چقدر ما شهید دادیم آیا سزاوار است که در کارها سهل انگار باشند من از تنها چیزی که خیلی رنج بردم از بعضی مسئولینی که دارند مردم را خصوصاً طبقه ضعیف را خشنود و راضی کنند. توصیه هم به ورزشکاران خصوصاً به ورزشکاران {    }می کنم و آن این است که بدانند شجاعترین آنها کسی است که بر نفس شیطانی و درونی خود غلبه کنند و قویترین آنها کسی است که از قدرت خود در مقابل ضعیفان عفو کند و از مردم می خواهم با تمام قوا از روحانیت حمایت کنند و همیشه با آنها در صحنه باشند.

از تمام آشنائیان و دوستان می خواهم که اگر گناهی نسبت به آنها کرده ام مرا ببخشند و حلالم کنند و از مردم          می خواهم که از شیری که به من داده حلالم کند.

 در آخر این شعارها را چند بار تکرار کنید:

خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار. از عمر ما بکاه و بر عمر او بیافزای.

مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی، مرگ بر منافق، مرگ بر حزب کثیف توده.

با مشت محکم می زند این امت بر دهن دشمن روحانیت.

                               *** وصیت نامه برادر حقیرتان محمدعلی سجودی ***

اَلَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللهِ بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم اَعظَم دَرَجهً عِندَ اللهِ وَ اُولئِکَ هُمُ الفائِزُون.

کسانیکه به پروردگارشان ایمان آوردند و برای برقراری دین الله از دیارشان حجرت می کنند و برای بقا و پایداری قرآن، جان و مالشان را در راه خدا جهاد می کنند و بزرگترین درجه و مقام را در نزد خداوند کریم دارند و به راستی که آنان رستگاران دو عالمند.

                                               ((لبیک یا اباعبدالله الحسین))

                                        ((لبیک یا فرزند حسین، خمینی عزیزم))

بنام الله پاسدار حرمت خون شهیدا، اسلام و قرآن:

سلام و درود بر محمد(ص) و ائمه اطهارش بالاخص امام مهدی (عج) که تمام دلها برایش می تپد و سلام بر نائب بر حقش، رهبر عظیم الشأنمان امام خمینی، سلام و درود بی کران بر تمامی شهیدان و سلام بر شما امت شهید پرور.

الحمالله رب العالمین. حمد و سپاس بی کران پروردگار جهانیان را که به من جان و تن داد تا خود را فدای دین اسلام و مسلمین کنم و ای کاش چندین بار زنده می شدم و در راه خدا جانم را هدیه می کردم.

این حقیر بنا به وظیفه شرعی عازم جبهه حق عیله باطل شدم تا بتوانم دین خود را به مملکت ادا کنم چونکه ما پیرو مکتب پیغمبر(ص) و ائمه(ع) هستیم باید به اندازه توانائی خود به اسلام و هدف آنها خدمت کنیم و ما معتقدیم که اسلام، مکتب و ایدئولوژی انقلاب شکوهمند اسلامی است و این انقلاب نونهال احتیاج و نیازمند به خون دارد و ما عاشقان و جان باختگانیم و افتخار می کنیم که در این راه قدم برمی داریم چرا که ما از راهیان سرخ حسینیم و از محراب علی(ع) جوشش گرفته ایم و رمز رستگاری و فلاح. خدا را ناظر دانستن در تمام لحظات می دانیم زیرا از پیغمبر است که (قولو لا اله الا الله تفلحوا) و ما بر این راه استوار و ثابت قدم هستیم و خواهیم ماند و دشمنان اسلام لذت معنوی را که یک جوان مسلمان از جهاد فی سبیل الله و شهادت در راه خدا با تمام وجود احساس می کند هرگز تصور نمی کند.

برادران و خواهران مؤمن بدانید محکمترین سپرها در برابر زشتیها تقوا است یعنی تمام لحظات اعمالتان برای خدا باشد و اول خدا را در نظر بگیرید و بعد عمل کنید و در مقابل خلاف دیگران بی تفاوت نباشید امر به معروف و نهی از منکر کنید.

بگوئید به همه دنیا و گوشزد کنید که ما برای دفاع از اسلام به این مکان مقدس وارد شدیم نه برای ظاهرنمائی و خودنمائی و تظاهر، خون فرق سر علی(ع) و خون حسین و یارانش ما را وارد دانشگاه جدید نمود دانشگاهی که در آن درس چگونه زیستن و ایثار و فداکاری است و جائی که درسش ایثار باشد تظاهر در مقابلش معنی ندارد. چرا که شهادت است و شهادت برای ما مسلمین یک اعتقاد است چون علی(ع) در جستجویش بود و آرزویش را داشت واضح تر بگویم شهادت تقدیری است الهی که در عرصه هستی و حیات یک ملت جریان پیدا می کند و به شما امت شهید پرور و پدر و مادر عزیزم متذکر می شوم که در جستجوی این باشند که برای چه شهید شدمو هدفم چه بود . وقتی انقلابی روی       می دهد برای حفظ آن باید مسائلی که برای جامعه و انقلاب نقش مهمی را ایفا می کند بدانیم که عبارتند از: شناخت انقلاب و وقف دادن خود با انقلاب. هنگامی ما می توانیم انقلابمان را حفظ کنیم که به این دو اصل مهم برسیم. پس از شناخت باید خود را با انقلاب وقف داد و حالا وقت عمل است و برای انجام این مسئله بود ما خود را وارد دانشگاه الهی کردیم که در آن هم جهاد اکبر است و هم جهاد اصغر و برای حفظ انقلاب نیاز به مسائلی داریم از قبیل سلاح که رزمندگان کاملا نشان دادند که مهمترین سلاح چیست و تمامی دنیا می دانند که این ایمان و اخلاص نیت رزمندگان است که با اتکا به الله پیروزی به بار می آورد و دومین وسیله دعا است یعنی طلب چیزی است که یک نیازمند از بی نیاز در حالت حضوع و خشوع می کند و بدانید که دعایی که با خلوص نیت و با حضور قلب نباشد هیچگاه نزد خداوند پذیرفته نمی شود و باید این دعاها در دل شب با گریه و ذاری باشد و امام صادق می فرماید: الدّعا انقد من النسان الحدید.

دعا از نیزه تیز برنده تر است پس امت محمد (ص) دعا بیشتر کنید و با نماز رابطه خودتان را با خدا زیادتر کنید بدانید که در آخرت نمازتان در مقابل حضرت علی (ع) سنجیده می شود بهتر است با خضوع تر بخوانید و در عبادتی که شناخت نباشد خیری نیست و عبادات و اعمالی که تقرب خدا و جنبه های معنوی باشد مد نظر است و با دادن زکات رابطه خود با مردم زیادتر نمائید تا شود که امت واحد گردید.

پدر و مادرم، بدانید که من امانتی بیش نبودم و بدانید که بهترین شما نزد خدا کسی است که آنچه را بیشتر دوست دارد در راه خدا فدا کند می دانم که فرزند از دل پدر و مادر دور نمی شود ولی از اینکه فرزندتان با خلوص نیت نزد خدایش شتافت ناراحتی را از خود دور کنید و آگاه باشید که در هنگام بی اطلاعی کشته نشدم و خدای مهربان ما و شما را سعادتمند کرد و در مقابل فاطمه زهرا سرافراز نمود و تو مادر، با اعمالت چنان کن که دشمنان اسلام شاد نشوند بلکه به شگفت در آیند و قلب خود را با خواندن قرآن روشن تر ساز و خداوند به ما وعده پیروزی داد و صبور باش و در فکر تأمین آتیه آخرتت باش.

برادران، در تجلیل از شهید بجای رفتن به مسجد سر گذرگاه ها بایستید چون این عمل شما روح شهید را رنج می دهد و ببهتر است این سنگر مهم را پر سازید و با خواندن قرآن روح شهید را شاد کنید و برای حفظ {  } و برای بسط احکام خدا باید تلاش کرد و با دشمنان اسلام و با کفار با شدت و برخود سخت داشته باشید و وحدت خودتان را حفظ کنید و رحم و شفقت و ایثار میانتان باشد.

 خواهران، با حجابتان نشان دهید که شما هم در حال مبازره هستید و بدانید حجاب شما مانند عملی است که شهید کرده است و حجاب قلبتان را بر دارید و بیشتر به خدا بیاندیشید و دعا زیاد کنید.

 برادران، قرآن زیاد بخوانید و عمل کنید تا رفتار قرآنی پیدا کنید و جبهه را فراموش نکنید و از جهاد، خود را دور نسازید و به خدا توسل نمائید.

در زمانی وصیتم را به پایان می رسانم که صدای الله اکبر و لا اله الاالله از هر سو به گوش می رسد و اشک از چشم ها جاری شده و نمی دانید چه شوقی به من دست داده و لحظه است که به ما گفتند امشب خط شکن هستید حالا شادی و شوق ما را تصور کنید چه افتخاری خدا نصیب ما کرده . همه شما را به خدای مهربان می سپارم خدا یار و نگهدار همه شما و امامان و رزمندگان باشد.

چه سودائی به سر دارد بسیجی          کجا عزم سفر دارد بسیجی

نه، شوق جبهه دارد میل پرواز           تو گوئی بال و پر دارد بسیجی

 خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

مرگ بر شرق و غرب.                                                                  

                                                                                                                *** والسلام ***