نام پدر : محمدمرحوم
تاریخ تولد :1337/07/22
تاریخ شهادت : 1365/12/12
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

محمد زرهون

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

22/7/1337 ، شهرستان ساری (تولد مصادف با شهادت آقا ابا عبدالله بود .)

3- نام و شغل پدر :

مرحوم محمد ،

4- نام و شغل مادر:

طاهره ، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

6 فرزند، شهید آخرین فرزند بود.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون خانواده ای مومن و مقید ، با اوضاع اقتصادی سخت و نامطلوبی که از زحمات بی دریغ مادر در جهت کسب روزی حلال تامین می شد ، به رشد و تکامل رسید . با توجه به این که قبل از تولد از نعمت پدر محروم ماند ، اما به یاد او و خوشی هایش خود را آرام می نمود .

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

مسائل  دینی و اخلاقی را آموزش دید.

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه ابتدایی ، 5 سال

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی ، 3 سال

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان رشته بانکداری (4 سال)

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بله ، کارهایی که مادر به او محول می کرد با جان و دل انجام می داد و در اوقات فراغت خود به مطالعه  و ورزش فوتبال می پرداخت .

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ـــــــــــــ

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

معاف شد

2- یگان اعزام کننده : ــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

برای مادر و سایر اعضای خانواده ارزش و احترام خاصی قائل بود و در کارها به یاری او می شتافت  . با توجه به این که قبل از تولد ، پدر را از دست داد اما  مهر و علاقه اش را در دل زنده نگه داشت .

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

رسمی

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :

اداره تربیت بدنی ساری

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:

او طی 10 سال در این اداره مشغول به کار بود .

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

عشق  و ارادت خاصی نسبت به امام و روحانیت داشت و از فرامین  او تبعیت می کرد . مسائل مربوط به جنگ عراق با ایران و شجاعت و دلاوری بسیجیان غیور ایرانی ، اعزام تک ، تک  و گروهی آنان به مناطق جنگی به قصد حفظ ارزش ها و دستاوردهای انقلاب، دفاع از نوامیس ، عفت و پاکدامنی زنان ایرانی ، در شخصیت، روحیات و زندگی او بسیار موثر بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد :

یکی از ویزگی های اخلاقی ایشان  که او را نزد دیگران متمایز می کرد . حساسیت بیش از حدش نسبت به مسائل  اجتماعی بود و به دلیل سادگی  و صمیمیت ایشان ، مردم به ایشان علاقه شدیدی داشتند . رفتارش نسبت به افراد نامحرم بسیار تحسین آمیز بود . اگر در خیابانی زنی از کنار او در حال رفتن می شد راه خود را عوض می کرد تا مبادا نگاهش به او بیافتد . همچنین در برخورد با کوچکترها ، احترام و ادب را رعایت می کرد و همیشه به دنبال حق بود و هیچ وقت به دروغ متوسل نمی شد. این خصائص او خانواده اش را متاثر می کرد.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

قبل از پیروزی انقلاب ، هر شب با دوستانش روی دیوار شعار می نوشتند و اعلامیه ها را  توزیع و در تظاهرات و راهپیمایی های ساری و در برگزاری جلسات شرکت فعالی داشت .

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضو بسیج بود و با این نهاد در هر زمینه ای همکاری می کرد از جمله این که شب و روز به نگهبانی مشغول بود و  در درست کردن پوسترهای مربوط به بسیج فعالیت داشت .

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :  

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

او طی 2 مرحله از 17/2/65 الی 12/12/65 ، از سپاه با عضویت بسیجی به مناطق مریوان ، کردستان و شلمچه اعزام شد .

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ـــــــــــت

4- مسئولیت در جبهه :

تیربارچی

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

تاریخ 12/12/65 ، در شلمچه عملیات کربلای 5 ، به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک مطهر ایشان 20/8/74 بعد از 9 سال مفقودیت در گلزار شهدای ملامجدالدین خاکسپاری شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

در وصف شخصیت و اخلاقیات شهید دامادش حسن امامی با ذکر مطالب و خاطره ای نقل می کند : از بچگی بسیار مودب بود و نماز خود را به موقع می خواند . از هر لحاظ مورد لطف و عنایت خدا بود . در نمازهای جمعه و جماعت شرکت می کرد . تلاش داشت که با خدا و ایمان باشد . ساده زیستی را بسیار دوست داشت و برای مال دنیا هیچ ارزش قائل نبود . خیلی صبور بود و با اعصابی آرام تصمیم گیری می کرد . بسیار به امام عشق می ورزید و به همه سفارش  از خدا و امام امت می کرد . یادم می آید قبل از رفتن به جبهه روز عازم شدن در رستوران به بنده گفت : آخرین غذایم را باشما میل می کنم و دیگر بر نمی گردم . حقیقتاً راست می گفت او رفت و دیگر نیامد .

در آخرین اعزامی که ایشان داشتند در منزل آن ها ناهار را به صورت دسته جمعی صرف کردیم بعد از ظهر همگی برای خداحافظی از ایشان که عازم جبهه بود به طرف خیابان ملامجدالدین رفتیم . ایشان در طول راه با خوشحالی تمام و با گفتن جملاتی طنز همه را می خنداند . همگی ساعتی منتظر ماندیم تا این که مینی بوس آمد و ایشان مشغول روبوسی و خداحافظی از ما شد . از طرفی دوستان همرزمش که مدتی طولانی با ایشان بودند همگی زودتر از وی سوار مینی بوس و با هم متحد شدند تا او را مقداری اذیت کنند و باعث تجدید روحیه سایرین شوند . اعضای داخل مینی بوس با هم قرار گذاشتند که به ایشان بگویند نام شان درلیست نیست و جایی برای ایشان در مینی بوس وجود ندارد هنگامی که او رفت و سوار شد یکی از بچه ها به او گفت که نامت درلیست نیست  او خیلی شوکه شد و به گونه ای رفت ، اشک در چشمانش حلقه زد همه ما نگاه کردیم و عشق او را نسبت به جبهه و شهادت دیدیم اما بعد از چند دقیقه یکی از افراد حاضر در ماشین به او گفت شوخی کردیم او اول ناراحت شد و خیلی زود به خنده افتاد و خدا را شکر کرد و قبل از سوار شدن در گوشم گفت: حسن جان ! من برای همیشه می روم و دیگر بر نمی گردم از مادر و خواهرم نگهداری کن . 


وصیت نامه

*توصیه نامه شهید محمد زرهون*

 

توصیه من به شما این است که پیرو ولایت فقیه باشید تا ازمسیر راست منحرف نشوید. حق وحقوق دیگران را رعایت کنید چرا که در اسلام تاکید زیادی درباره رعایت حق الناس شده است. به فکر همسایه های خود باشید مبادا که همسایه ای مشکلی داشته باشد و شما بی توجه باشید. به فقرا و مستمندان در حد بضاعت خود یاری رسانید. به خواهرانم توصیه می کنم که زینب وار زندگی کرده وهمیشه حجاب خود را حفظ کنند.