نام پدر : ابراهیم
تاریخ تولد :1341/10/03
تاریخ شهادت : 1366/03/31
محل شهادت : بانه

زندگی نامه

    شهيد «علي­رضا رودگر»

نام پدر: ابراهيم

اگرچه نامش «علي­رضا» بود، امّا او را اغلب «حميدرضا» صدا مي­كردند. سوّمين ثمره زندگي «ابراهيم و نرجس­خاتون»، كه در 3/10/1341 چشم به هستي باز كرد. پيشه پدر، كشاورزي بود و هنر مادر،‌ خانه­داري و فرزندپروري.

علي­رضا با پايان مقاطع ابتدائي و راهنمائي در زادگاهش «علي­آباد» از توابع «چسمتان» نور، وارد دبيرستان «شهيد طبري» فعلی آمل شد و تحصيلاتش را در رشته اقتصاد اجتماعي به پایان رساند.

در اوصاف اخلاقي علی‌رضا، مي­توان گفت كه او فردي خوش­خلق و رئوف بود و در ادب و احترام به والدين، زبانزد.

مادر از تقيّدات ديني فرزندش مي­گويد: «از همان کودکی، او را با خود به مسجد مي­برديم. هر وقت كه صداي اذان را مي­شنيد، به مسجد مي­رفت و به نماز مي­ايستاد. بعدها كه صبح بيدار مي­شديم، مي‌ديديم كه از قبل بيدار شده است و دارد نماز شب مي­خواند. علاوه بر آن، قاري قرآن و مداح نيز بود. حتی در اولین مسابقات قرآنی که در نور برگزار شد، مقام اول را کسب کرد و یک قرآن بزرگ هدیه گرفت.»

انقلاب كه به اوج رسيد، علي­رضا به واسطه آشنایی با افکار و اهداف امام خمینی، به‌وسیله برادر روحانی‌اش به جمع انقلابيون پيوست و خواستار براندازي حكومت طاغوت شد.

بعد از ظفرمندی باشکوه قیام مردم ایران، او نیز به عنوان یکی از بنیان‌گذاران انجمن اسلامی محل، فعاليت‌هايش را در اين راستا تحقق بخشيد.

او از 18/5/1361 به عضویت بسيج ويژه درآمد.

در 26/7/1362، با پوشیدن جامه پاسداری، در واحد تبليغات سپاه نور مشغول خدمت شد.

ناگفته نماند كه دوره آموزشي علي­رضا در پادگان شهيد بيگلو در اهواز گذشت.

او از 22/3/1363 الي 13/7/1364 با همراهي گردان مالك اشتر، در مناطق نبرد با دشمن به سر بُرد. عمليات نصر 4 نيز، از ديگر آوردگاه حضور اين رزمنده دلاور به شمار مي­رود.

او همچنین، فرماندهي دسته از تيپ 3 لشكر 25 كربلا را در كارنامه افتخارات خود به يادگار دارد.

«محمدرضا» از حال و هوای آن روزهای برادرش این‌گونه روایت می‌کند: «وقتی به مرخصی می‌آمد، از حال و هوای جبهه و صمیمیت بین رزمندگان حرف می‌زد. روحیه شادی داشت و احساس خستگی نمی‌کرد. در دوران مرخصی، سعی داشت به بستگان سر بزند تا دیدارها تازه شود.»

محمدرضا در ادامه،از خاطره‌ای شنیدنی سخن می‌گوید: «او به من علاقه زیادی داشت. چون قرآن را با صدای خوب می خواندم، همیشه تشویقم می‌کرد که به کلاس آموزش بروم. یک‌بار که از جبهه برگشت، برایم کارت بازی با کلمات قرآنی را هدیه آورد؛ که هنوز هم آن را به یادگار دارم.»  

‌و سرانجام، علی‌رضا در 31 خرداد 1366 در بانه به وعده معبود لبّيك گفت و در شمار شهداي راه حق قرار گرفت. اينك سال­هاست كه «زينب محمّدي» همچنان در انتظار همسر شهيدش به سر مي­برد.


وصیت نامه

*توصیه نامه شهید علیرضا رودگر*

 

به شما عزیزان توصیه می کنم که پیرو ولایت فقیه و روحانیت متعهد باشید. در انجام واجبات و ترک محرمات بکوشید. امانتدار بوده و در حفظ بیت المال نهایت دقت را داشته باشید. تقوا پیشه کنید و انس به قرآن و ادعیه داشته باشید که مایه آرامش است. به بزرگترها به خصوص پدر ومادر خود احترام بگذارید و با دیگران مهربان باشید. از خواهرانم می خواهم که حجاب خود را رعایت کنند.