نام پدر : رمضان
تاریخ تولد :1336/0607
تاریخ شهادت : 1365/12/11
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

                                  *زندگی نامه شهيد يدالله رمضاني*

 

نام پدر: رمضان

پنجمين فرزند خانواده بود؛ نوزادي كه در 7 شهريور 1336 قدم به كاشانه «رمضان و مريم» گذاشت. پدرش كشاورز بود و از اين راه به كسب روزي مي‌پرداخت.

خردسالي «يدالله» در كوچه پس‌كوچه‌هاي روستاي «آهنگركلا» از توابع آمل خاطره شد؛ تا اين‌كه به دبستان راه يافت. سپس با طي مقطع راهنمایي، وارد دبيرستان «امام خميني» فعلی آمل شد و با اَخذ ديپلم، به تحصيلات خود پايان داد.

دوران سربازي‌اش در دوره طاغوت و ارتش سپري شد.

خواهرش «سكينه» مي‌گويد: «خيلي پدر و مادرمان را دوست داشت و به آن‌ها احترام مي‌گذاشت. حتّي بدون آن‌كه خبردار شوند، نام‌شان را براي رفتن به حج ثبت كرد و آن‌ها را به مكه فرستاد.»

يدالله در سال 1358 با خانم «فريده اَندواري» ازدواج كرد؛ كه «حبيبه، سيف‌الله و معصومه» ثمره‌هاي اين زندگي مشترك هستند.

يدالله رمضاني در 22 دي همين سال (1358) به عضويت سپاه در آمد و با تعهدي مضاعف، به خدمت پرداخت.

او از 18/1/1359، به مدت دو ماه، به عنوان رزمنده، در گردان رزمي سنندج به سر برد.

سپس از 4 خرداد همين سال (1359) تا 22 ارديبهشت 1362، در واحد تبليغات سپاه آمل مشغول اداي تكليف بود.

مدتي هم، در واحد اطلاعات ـ عمليات فعاليت داشت.

یدالله در غائله آمل نيز حضور داشت.

مادرش در اين‌خصوص چنين اذعان مي‌دارد: «وقتي در درگيري آمل مجروح شد، او را در سردخانه گذاشتند و گفتند كه يدالله شهيد شد؛ امّا رفيقش كه سردخانه رفت، ديد نبض یحیی مي‌زند. بعد او را به بيمارستان منتقل كردند.»

خانم اَندوراي دفتر خاطرات آن روزها را اين‌گونه ورق مي‌زند: «با ماشين به سه‌راهي امام‌زاده عبدالله مي‌رفت و كمك‌هاي نقدي مردم را جمع مي‌كرد و به جبهه مي‌برد. حقوق خودش را هم ماهيانه براي رزمندگان مي‌فرستاد.»

در نهايت، یدالله در 11/12/1365 در شلمچه، در حالي كه فرماندهي گردان رزمي را به عهده داشت، جامه سرخ شهادت را به تن كرد و به ديار حق شتافت. سپس، بعد از انتظاري نُه ساله به آغوش خانواده‌اش بازگشت و در گلزار شهداي «كمانگركلا»ی آمل، آرام گرفت.   


وصیت نامه

                                   *وصیت نامه شهيد يدالله رمضاني*

 

 فرزند رمضان

پروردگارا! فقط تو مي­داني كه من جز رضاي تو چيز ديگري روي كاغذ نخواهم آورد. خداوندا! از تو عاجزانه و حقيرانه مي­خواهم كه مرا لحظه­اي به حال خود نگذاري تا كلماتي كه به عنوان وصيت بر روي كاغذ مي­آورم از روي مغروريت و هواهاي نفساني نباشد. بار الها! ايزدا! اين بنده روسياه خود را از اول از هواهاي شيطاني و گناهان پاك و بعد لياقت رفتن به ميدان­هاي رزم و جنگ با كفاران و منافقان شرق و غرب. تا بخوبي بتوانم دين خود را به اسلام و مسلمين ادا كنم. انّالله و انّا اليه راجعون. يا أيَّتها النَّفسُ المُطمَئنَه إرجِعي إلي رَبّك راضيَّة مَرضية فَادخُلي في عِبادي و أدخُلي جَنَّتي.

اي نفس مطمئن و دلارام به ياد خدا امروز به حضور پروردگارت باز آي كه خشنود به نعمت­هاي ابدي او رازي از اعمال نيك توست. باز آي در صف بندگان خاص و درآي و در بهشت رضوان من داخل شو.

به نام خداي درهم كوبنده ستمگران و رسواكننده چند چهرگان و به نام خداي شهيدان و مستضعفان كه هميشه پشتيبان رزمندگان جبهه­هاي نور عليه ظلمت مي­باشي و به نام آن خداي يكتا كه پشتيبان و حافظ روح خدا و امت حزب­الله است. درود و سلام بي­پايان بر دوازدهمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت، يگانه منجي عالم بشريت، فريادرس رزمندگان در جبهه­هاي حق عليه باطل يعني امام زمان (عج تعالي فرجه الشريف) و نائب بر حق­اش خميني بزرگ كه با فرمايشات گوهربار تاريخي خود هميشه نويد فتح و ظفر به امت حزب­الله مي­بخشد. درود و سلام بر سرور شهيدان حسين­بن­علي (ع) و پويندگان راه سرخ او كه با جاري شدن خون سرخ آن­ها نهال اين انقلاب اسلامي را در تمامي جبهه­ها آبياري نموده و مي­نمايد. و درود و سلام بر تمامي بازماندگان و داغ­ديدگاه شهدا، مفقودين، اسرا، معلولين. خدايا، پروردگارا! تو را به همان خون سرخ عزيزان­شان قسم، به تمامي بازماندگان نامبردگان فوق، آن­چنان كه خودت مي­داني صبر و استقامت عطا بفرما. امت حزب­الله شهيدپرور چند جمله با شما سخن مي­گويم.

همه شما مصداق إنّا لله و انّا اليه راجعون هستيد. يعني تمامي شما از خداييد و به سوي او باز مي­گرديد. پس خوب متوجه اعمال خودتان باشيد كه مرگ به سوي همه شما خواهد آمد. يكي امروز و ديگري فردا. پس يك لحظه فكر كنيد كه چه­كار مي­كنيد و چه­كار بايد بكنيد. با نعمت­ها و وسيله­هايي كه خداوند در اين دنيا براي نجات­تان قرار داده، به موقع استفاده نماييد و خودتان را با موازين اسلامي وفق داده تا از آزمايشات الهي روسفيد باشيد و اگر تو حزب­الله مخصوصاً در اين برهه زمانه توانستي با غرایز نفساني و شيطاني و مغروريت­ها مبارزه كني و خوب امتحان پس دهي، براي هميشه سربلند و موفق خواهيد شد و آن وقت تو شدي يك حزب­اللهي واقعي. برادران! حزب­اللهي شدن خيلي آسان است اما حزب­اللهي ماندن سخت. در آخر يك سفارش به شما دارم، يك لحظه خودتان را از امام امت و روحانيتي كه در شعار و عمل در خط امام و ولايت فقيه هستند، جدا نكنيد و هميشه گوش به فرمايشات گوهربار امام داده او را الگوي زندگي خود دانسته تا شيطان و شيطان­صفتان افكار شما را به راه كج و غيرموازين اسلامي هدايت نكنند. خدايا تو را به عزيزان كربلاي حسين (ع) قسم آن­ها را عشق به حق دارند و مي­خواهند خالصانه خدمت كند، از همه­شان قبول بفرما.  موفق باشيد.

چند جمله هم با شما مسوولين و دست­اندركاران اين كشور عزيز دارم. ضمن تشكر و سپاس و به مسووليني كه تا به حال خوب خدمت كرده و هنوز هم دارند مخلصانه و صادقانه خدمت مي­كنند، خداوند به همه توفيق  بدهد و موفق بگرداند ولي عرایضم به آن­هايي است كه هنوز هم دارند راه كج و اشتباه را مي­پيمايند، به شما مي­گويم اين جنگي كه از طرف صدام و منافقان شرق و غرب بر ما تحميل و شروع شده، يك نعت الهي براي حزب­الله اين آب و خاك بوده چون امت حزب­الله را هوشيار نمودند تا دشمنان اسلام و قرآن را خوب شناخته تا از حريم جمهوري اسلامي چه در داخل و خارج به خوبي دفاع كنند.

آن­ها مي­خواهند از نشر احكام و قرآن جلوگيري و قد علم كنند و مي­خواهند افكار پوسيده­شان را بر ملت مظلوم ايران تحميل تا به آروزي پليدشان برسند. اما به شماها هشدار مي­دهم كه مملكت به همين عنوان نخواهد بود. إن­شاءالله تعالی به ياري امام زمان (عج) پرچم نصرت براي اسلام و مسلمين و مستضعفين براي هميشه نزديك در افق پيروزي بلند خواهد بود. اما شما كه همه­ي همّ و غم­تان به ماديات دنيايي وابسته است، اما متوجه و آگاه باشيد كه با ريخته شدن خون عزيزان اين چرخ عظيم انقلاب را با سرعت هرچه بيشتر پيش مي­برد و همه شما را يكي پس از ديگري زير چرخ جمهوري اسلامي خورد شده و به زباله­دان تاريخ مي­اندازد تا براي هميشه پيش امت حزب­الله و بازماندگان عزيزان شهدا روسياه باشيد. به اميد هر چه زودتر آن روز.

هشدار به شما مسووليني كه سخت در اشتباه دانسته هستيد يا ندانسته هستيد تا امت حزب­الله از رهبر عظيم­الشأن خودشان دستور نخواهند و به اسلام و قرآن پناه ببرند و از خداوند منان بخواهند تا آن­ها را از خودپسندي و مغروريت و پست مقام گرفته نجات بخشند و خداوند ناظر بر اعمال و كارهاي­تان باشد. اگر معتقد به معاد و قيامت هستيد، به خدا قسم همه امت حزب­الله و شهيدپرور شماها را خوب مي­شناسند خودتان را به بي­راهه كه اين­جور افراد و اشخاص هرچه زودتر از اين جمهوري اسلامي به ياري امت حزب­الله شناخته شده و از بين خواهند رفت. عرض كردم منتظر پيام گوهربار امام امت هستم نه برادران اين پست و مقام در دست هر كسي باشد، روزي خواهد رفت و براي هيچ كسي ماندني نيست. ارزش و احترام خود و لباس­هاي خودتان را حفظ كنيد. خداوند باري­تعالي همه اين­ها را وسيله آزمايش در اين دنيا براي بندگان خود قرار داده تا راه سعادت زندگي دنيايي آخرتي خود را انتخاب نمايد. خدايا شايستگان را هرچه زودتر هدايت بفرما. اما خدايا تو را به آه و ناله نيمه­شب پدران و مادران و همسران و فرزندان قسم­ات مي­دهم افرادي كه هر چه در ظاهر و باطن در هر لباس با هر وسيله­اي در هر كجا به درد و با ابراز ناراحتي مي­كنند اگر ناآگاهند، آگاه­شان گردان وگرنه هر چه زودتر آن­ها را به دست امت حزب­الله رسوا و نابودشان بگردان.

چند جمله­اي مي­خواهم با شما همكاران ارجمند گفتگو و سخن بگويم.

برادران عزيز! به خود آييد و به خودسازي مشغول شويد و خودتان را خوب بشناسيد تا بتوانيد خداي خود و همچنين ائمه اطهار خود را خوب بشناسيد. شما عزيزان خيلي مقاوم و ارزش و منزلت داريد اما متوجه باشيد كه خدا را فراموش نكنيد و هميشه براي كارها به او پناه و توسل و توكل جوييد و ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانيد. تا مادامي كه هستيد با همديگر رئوف و مهربان بوده و براي يكديگر ارزش و احترام قائل شويد تا وقتي عزيزان از بين شما رفتند و شهيد شدند، براي­شان حسرت و افسوس نخوريد و زياد او را هم به بالا نبريد و حتي نگوييد كه او چي بوده و يا نبوده. آيا فكر كرديد كه در بودن­اش با او چگونه بوديد؟ او با اعمالي كه در اين دنيا در فلان خدمت­اش داشت، رفت پيش خدا و اولياءالله، درجه خود را كسب نموده و به مقام والايي هم رسيده. شما به فكر رفتار و اعمال خود باشيد تا خودتان را آرايش به اسلام نماييد تا الگويي براي ديگران و همچنين بازماندگان شهيد باشيد كه هر وقت يكي از آن­ها شماها را در هر كجا برخورد مي­كنند، به ياد آن­ حقيقت­ها و زحمت­ها و ايثارگري­ها و به ياد عزيزش بيافتيد تا تسلّي پيدا كنند و به چيز ديگر فكر نكنند. برادران! در هر كجا و با هر مسووليتي كه داريد، با ديگر برادران و مراجعه­كنندگان و با ضوابط قانوني و خيلي هم صبور و آرام و با اخلاقيات خداپسندانه جواب بدهيد تا خداي ناكرده يك وقت شيطان در جلد و جسم شما رسوخ نكند تا تو را از روي خودپسندي و مغروريت سوق دهد و همه چيزي را از بين ببرند. برادران! در قبال مسووليت­تان پيش خداوند و شهدا خيلي بيشتر مسووليت داريد. پس بايد خيلي مواظب اعمال­ و كردار خود باشيد و هميشه به خداي رحمان پناه ببريد و نگذاريد و ارزش­هاي معنوي­تان از بين شماها برود. اين­ها را حفظ كنيد در آخر وصيت­ام به شما برادران گرامي اين است كه قرآن، اين كتاب بزرگ حضرت محمد (ص) اين راه­گشاي همه مسلمين و شيعيان مي­باشد بيشتر از همه بخوانيد و بينديشيد و به آن عمل كنيد كه به راستي حلال مشكلات همين كتاب است.

و از شما مسوولين محترم مي­خواهم از من آن­چه اشتباهات و سهل­انگاري ديديد به بزرگي و كرم خود بخشيده و عفو نماييد و از همه شما مي­خواهم در سر نمازها و دعاها محافل امام عزيز، پير جماران، ياور مستضعفان و كليه رزمندگان سلحشور اسلام و قرآن را فراموش نكرده سرلوحه دعاهاي خود قرار داده و همچنين از خدا و امام زمان (ع) بخواهيد من روسياه را جزء پاكان و نياكان و در زمره شهدا قرار دهد. إن­شاءالله و تعالي خداوند منان همه شما برادران با اخلاص را تأييد بگرداند.

                                                                                                                      الهي آمين.

                                                                                                    و از همه شما التماس دعا دارم.