نام پدر : سید مصطفی
تاریخ تولد :1349/01/01
تاریخ شهادت : 1365/11/06
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

سید محسن  رضوی دهقان

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/1/1349 ، شهرساری ، روستای همت آباد

3- نام و شغل پدر :

سید مصطفی ، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

سیده معصومه ، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

7 فرزند ، شهید فرزند ششم بود.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون گرم خانواده ای از سلاله پاک سادات ، مذهبی ، متدین ، که از امرار معاش والدین بر سر مزارع کشاورزی و کسب رزق حلال تامین می شد به رشد جسمی و تکامل عقلی رسید و در این راه عمر کوتاه ولی پر ثمر خویش را در کنار آنان سپری نمود .

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ـــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

دبستان ابتدایی ، روستای همت آباد (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی ، روستای همت آباد (3 سال)

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بعد از انجام درس و تکالیف مدرسه با والدین  خویش در کارهای منزل و مزارع کشاورزی همکاری و همیاری داشت تا بتواند باری از دوش خسته آن ها بر دارد همچنین وی در نانوایی روستا مشغول به کار و خدمت به خلق الله بود .

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

بله ، برای کمک به والدین خویش و کمک و یاری نمودن در معاش زندگی ترک تحصیل نمود و در حرفه و شغل شاطری مشغول به کار شد .

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

محصل

2- یگان اعزام کننده : ــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :  

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ـــــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

در رفتار با پدر و مادر به حق و حقوق آن ها آگاه بود . با آنان در نهایت ادب و احترام برخورد می کرد . در انجام کارها با آنان مشورت می نمود . برای حرف ها و سخنان والدین ارزش قائل بود . در کارها و مشکلات یارو یاور شان بود . همواره سعی در جلب رضایت آن ها داشت و والدین نیز از وی رضایت دارند در حقش دعای خیر می کنند و برایش علو درجات از خداوند مسئلت می نمایند .

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

فرعی از سال    تا             در نانوایی مشغول به خدمت به خلق خدا بود.

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

دلایلی چون : عشق و علاقه به امام خمینی (ره) ، ایمان و اعتقاد قلبی وی ، پرورش در خانواده ای متعهد و مذهبی ، شهادت دوستش عین الله عزتی در شخصیت و روحیه وی تاثیر گذار بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد :

از خصوصیات و خصایص بارز سید محسن که بر روحیه و شخصیت برادرش ، مجتبی تاثیر مثبتی داشت عبارتند از : شوخ طبعی و در عین حال احترام خاصی که برای بزرگترها قائل بود. در نانوایی ای که مشغول به کار بود همواره به همکارانش سفارش می کرد که نان خوبی پخت کنند در نانوایی شئونات اسلامی و اخلاق انسانی را رعایت کنند چون اکثر مشتریان نانوایی خانم هستند. انجام واجبات و مستحبات حتی نمازهای قضا خود را به علت بستری بودن در بیمارستان ادا نموده بود .

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

در زمان بارور شدن انقلاب اسلامی سن چندانی نداشت .

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج به عضویت این نهاد مقدس در آمد و فعالانه حضور داشت از جمله این فعالیت ها ، جذب کمک های مردمی و ارسال آن به جبهه تشویق  جوانان به حضور در پایگاه و جبهه می توان اشاره کرد عاقبت از طریق این پایگاه به جبهه اعزام شد .

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :  

در جبهه  حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

او طی 1 بار در تاریخ 23/10/65 از سپاه ساری ، با عضویت بسیجی به منطقه هفت تپه اعزام شد .

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

2 ماه

4- مسئولیت در جبهه :

کمک تیربارچی

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

وی در تاریخ 6/11/65 در منطقه شلمچه کانال دوجی در عملیات کربلای 5 بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک مطهر شهید بعد از 10 سال دوری از وطن در سال 11/3/75 در گلزار شهدای بهشت زهرا روستای همت آباد ساری بعد از تشییع خاکسپاری شد .

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

در بیان خصوصیات و ویژگی های شهید سید محسن رضوی این خصوصیات و ویژگی ها از وی انسانی وارسته و عارف ساخته بود. در میان مردم به خاطر رفتار و اخلاق شایسته از محبوبیت و جاذبه خاصی برخوردار بود و همچنین از تبار پاک سادات هم بود . علاقه مردم به او دو چندان شده بود . همواره به انجام واجبات به ویژه ستون دین (نماز) اهمیت ویژه ای قائل بود. سرکشی به خانواده شهدا به ویژه به خانواده دوست شهید عین الله عزتی ، شوخ طبعی و در عین حال احترام به بزرگان ، احترام و ادب نسبت به والدین و مراعات حال ایشان که وقتی در جبهه حضور داشت بنابر مصلحت گفته بود که در نانوایی مشغول است، در حالی که در خط تیربارچی بود .

سفارش خواهران به عفت و پوشش اسلامی ، کمک به فقرا ، وفای به عهد ، که نمونه بارزش عهدی که با اسلام بسته بود و با جانش وفا نمود . تلاش و کوشش در زمان تحصیل ، علاوه بر مطالعه کتاب های درسی به خواندن کتاب های شخصیت های مبارزینی چون رساله امام و کتاب های شهید آیت الله دستغیب مبادرت می ورزید. او چون فرزند کوچک خانواده بود علاقه ی زیادی به والدین خویش داشت و در دفاع از کشور احساس مسئولیت می کرد و اظهار می کرد امروز هرکسی می تواند باید به جبهه برود . و اگر خدای ناکرده کوتاهی کند خیانت به دین خدا کرده . امروز امتحان الهی است و هر فرد مسلمان باید وظیفه خود را بشناسد و دینش را به اسلام ادا کند. تبعیت از انقلاب و رهبرش امام خمینی (ره) معمار کبیر دنیای اسلام این انقلاب را ادامه راه ائمه اطهار می دانست. وی از طریق پدر و برادرش به افکار و عقاید امام خمینی آشنا شد. وی همواره مورد توجه و علاقه مردم روستا بود و همیشه برای جلب رضایت آن ها گام بر می داشت .

در این خصوص دوست و همکار وی حسن آزادی ، ضمن بیان مطالب و خاطره ای نقل می کند : سید محسن صبح ها زود می آمد . بیشتر وقت ها با آمدن او بیدار می شدیم و نماز می خواندیم . ما به این حالت عادت کرده بودیم ولی باعث می شد که صبح نمازمان قضا نشود . او در صف نانوایی مراعات پیرزن ها و پیرمردها را می کرد و می گفت همه برای من یکسان هستند .

حتی به برادر وخواهر غیر نوبت نان نمی داد تا حق دگران ضایع نشود . عاقبت با اصرار فراوان از پدرش خواسته بود که به رفتنش رضایت بدهد چون در میدان نبرد ، به تعدادی خط شکن نیاز داشتند وی جز آن تعداد بود و با شجاعت و دلیری اش در مناطق جنگی به ندای حق لبیک گفته و به جمع یاران وفادارش پیوست . 


وصیت نامه

اسکن وصيت نامه در قسمت تصاوير موجود مي باشد