نام پدر : مصطفی
تاریخ تولد :1336/01/06
تاریخ شهادت : 1365/10/20
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

اسحاق رضایی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1336، روستای زرداب شهرستان محمودآباد

3- نام و شغل پدر :

مصطفی ، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

سیده شریف، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

3برادر، 2خواهر . فرزند دوم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

علی اصغر- برادرشهید : به ما می گفت:  نماز را هیچ وقت ترک نکنید و به خواهران می گفت : حجاب خود را رعایت کنید . توصیه می کرد در نماز جماعت شرکت کنیم و خودش در نماز جمعه همیشه شرکت می کرد به اهل بیت بسیار ارادت داشت .

علی اکبر- برادرشهید: علاقه ی خوبی به قرآن داشت و در هیئت قرآن شرکت می کرد.واجبات را به خوبی انجام می داد.

همسرشهید: ایشان در تمام مراسمات شرکت می کرد و در ایام محرم در تکیه حضور فعال داشت.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ـــــــــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

تا ابتدایی خواند. مدرسه ابوسعید در زرداب شهرستان محمودآباد

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ـــــــــــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان : ـــــــــــــــ

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بله، در کار کشاورزی کمک می کرد.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ـــــــــــــــ

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام داد

2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

صغری کاظمی ، سال 1350

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

زینب، کبری، یاسر، محمد،

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

علی اصغر- برادرشهید : ایشان از نظر اخلاقی خیلی خوب و خوش اخلاق بود و با همسر رفتار خوبی داشت . رفتارش با پدر و مادر از هر نظر خیلی خوب بود. با دیگر اعضای خانواده هم خوب بود . نسبت به حق الناس حساس  بود.  به خانواده ی شهدا احترام می گذاشت.

 علی اکبر- برادر شهید : با همسرش رابطه ی خوبی داشت.

صغری کاظمی- همسرشهید : به همدیگر علاقه ی زیادی داشتیم. به من کمک می کرد و بعضی وقت ها که خسته بودم و بچه ها زیاد اذیت می کردند خودش به کارهای منزل رسیدگی می کرد.بسیار صبور بود و کم تر مشکلات را پیش من عنوان می کرد .

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

کشاورزی - آلومینیوم ساز بود.

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ــــــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

مجید سلیمانی- همرزم شهید : ایشان در راهپیمایی شرکت می کرد

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

خانواده گفتند ایشان در بسیج فعالیت می کرد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

ابتدا در  منجیل آموزش دید. 24/1/65 از سپاه محمود آباد بسیجی عازم جبهه غرب شد، مسئولیت تک تیرانداز

8/9/65 از سپاه محمودآباد بسیجی عازم جنوب شد، مسئولیت آرپی جی زن.

در عملیات کربلای 5 و عملیات کربلای 4 حضور داشت

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ـــــــــــــــ

4- مسئولیت در جبهه :

تک تیرانداز-آرپی جی زن

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ـــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

2/10/65 در شلمچه ، عملیات کربلای 5 براثر اصابت گلوله تیربار به فیض شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

به مدت 2 ماه مفقود بودند و بعد تشیع شدند و در گلزار شهدای روستای زرداب محمودآباد دفن شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

مجید سلیمانی - همرزم شهید می گوید: درگیری شدید بود و عراقی ها با پدافند 4لول ما را هدف گرفتند ما سعی کردیم چندمتر برگردیم و من آرپی جی زن بودم . شهید رضایی و 3 نفر دیگر جاماندند و محاصره شدند و یک ساعت مقاومت کردند و تانک های دشمن به سمت آن ها امدند و دو نفر برگشتند و شهید رضایی تیر خورد و یک تیر از تیربار به بدنش اصابت کرد و شهید شد. او جا ماند و ما برگشتیم . من وقتی شنیدم شهید شد روحیه ام را از دست دادم. ایشان انسانی صبور بود و ساکتی بود

 

 


وصیت نامه

                                        * وصیت نامه شهید اسحاق رضایی *

بسم الله الرحمن الرحیم

« یا ایها الذین امنوا اطیوا الله و اطیوا الرسول و اولی الامر منکم » (  آیه 58 سوره نساء )

(( ای اهل ایمان ای کسانی که گفتند ما ایمان آورده ایم پس اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید ائمه معصومین و کسانی که از طرف خدا و رسول او انتخاب می شوند آنها صاحب امر و حجت خدایند.))

    سپاس و ستایش مخصوص، خداوندی را که از ازل تا ابد بوده و هست و خواهد بود. درود و رحمت خدا و پیامبر و ائمه معصومین و با سلام بر امام زمان (عج) و نائب بر حق و شایسته او مرجع تقیلد رهبر انقلابمان امام  امت و آیت الله مشکینی و شهیدان و رزمندگان. بار خدایا ما چون صدای منادی که مردم را به اسلام و قرآن دعوت می کرد شنیده ایم لبیک گفته ایم و اجابت کردیم پس بیامرز گناهانی را که مرتکب شدیم و در موقع جان دادن از شر شیطان نجات ده و با نیکان درگاهت محشور گردان. خدایا منادی ما مرجع و امام ما بود رهبری که ما را ندا زد منادی ما نائب امام زمان (عج) و حجت بحق تو بود خدایا ما بر حسب وظیفه لبیک گفته ایم خدایا تو شاهد باش اجابت کردیم ما در مقابل این صدا و ندا سکوت نکرده ایم بی تفاوت از مقابلش عبور نکرده ایم بی جواب گذاشتن به این را خیانت به اسلام و قرآن و اهل بیت می دانستیم. خدایا لبیک گفتن ما فقط رضای و خشنودی تو بود همین و بس و این راه را آگاهانه انتخاب کردیم و هیچ اجباری در کار نبود ما عاشق پست و مقام و یا شیفته ریاست نبودیم  چون امام فرمود جنگ مسئله اصلی و در راس امور است. بر حسب وظیفه و ادای تکلیف آمده ام به جبهه نبرد حق علیه باطل و اسلام علیه کفر. جبهه چه جای مقدس و پاکی است به شما جوانان سفارش می کنم که حتی برای یکبار هم که شده بیایید این جبهه و این رزمندگان را  ببینید اینجا چه جور جایی است که حتی امام بر دست و بازوی رزمندگان مستقر در آن را می بوسد و به آنان افتخار می کند بیایم کمی عاقلانه و وجدانی فکر کنیم اینقدر به دنیا دل نبندیم دنیا گذری بیش نیست بفرموده امام حسین (ع) اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید.

شما که الحمدولله مسلمانید به آن دسته از مردم نصیحت می کنم که نغمه شوم صلحی که از حلقوم دشمن متجاوز بیرون می آید را ناآگاهانه رونق و ترویج می دهند. بیاید از گذشته تلخ و ناگوار تاریخ درس عبرت بگیریم از صلحی که بسر علی وصی پیامبر و امام بحق تحمیل کردند. فرق مبارکش را شکافتند، پهلوی فاطمه دختر گرامی پیامبر را شکستند به گردن علی طناب کردند و به خیابان ها کشیدند و یا صلحی که بر امام حسن (ع) تحمیل کردند و عاقبت جگرش را پاره پاره کردند برادرانش را سر بریدند بدن مقدسشان را زیر سم اسبان له کردند به فرزندان پیامبر بی حرمتی کردند آیا شما را به خدا دشمنی درنده خوتر و بی رحم تر و متجاوز تر از آن دشمنی که حتی به قانون بین المللی اهمیت نمی دهد، وجود دارد.

آیا با این حال تضمین وجود دارد که ما با این حیوان هار صلح کنیم اگر او و حامیان او صلح طلب بودند چرا هر روز به مناسبت های مختلف مردم محروم و بیچاره را قتل عام می کنند و روی سر مردم دزفول موشک 9 متری پرتاب می کنند حضرت علی (ع) می فرماید: بجنگید که چه بسا جنگی که از صلح تحمیلی بهتر و افضل تر است. صلح دشمن نیرنگ است و جنگ، جنگ است و اما بعد چند تذکر و نصیحت، به پدر و مادرم سلام، از زحمات شما تشکر می کنم اگر خدا توفیق شهادت را نصیبم کرد شما شاکر و صبور باشد و با شیون دشمن را شاد نکنید خدا به شما اجر اخروی دهد.

و اما همسرم با حجاب و عفیف و در همه حال صابر و مقاوم در مقابل مشکلات و مصائب باش فرزندانم را نماز خوان، درس خوان و طرفدار انقلاب و امام و خوب تربیت کن. به فرزندانم بفهمان که راهم حق بود و آگاهانه انتخاب کردم من برای یاری دین حق و حفظ خط امام و ولایت فقیه جان خود را فدا کردم.

و اما دوستان و آشنایانم سلام علیکم. شما مثل همیشه در صحنه انقلاب و دفاع از جمهوری اسلامی باشید. خداترس و مومن و از تفرقه و جدایی خود داری کنید. امروز احتیاج به وحدت است زمان رسول الله (ص) است ما باید هوشیار و آگاه باشیم فریب آنانی که در لوای اسلام خیانت می کنند، نخورید. امروز روز حمایت از امامت امام مرجع تقلیدمان است از ولایت فقیه کاملاً پشتیبانی کنید تابع بدون چون و چرای ولی فقیه زمان باشید جنگ و ادامه آن را فراموش نکیند.

از دولت می خواهم که مثل همیشه خادم ملت با وفا باشد، ملتی که مخلصانه همه چیزش را فدای اسلام و انقلاب کرد وظیفه ملت حمایت از دولت و استحکامات دولت در صادق بودن ملت است. از کلیه کسانی که در مراسم تشیع جنازه ام شرکت کردند تشکر می کنم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی حتی کنار مهدی خمینی، مشکینی و روحانیت مجاهد در خط امام را نگهدار. آمین.

 والسلام علی من اتتبع الهدی . اسحاق رضایی 2/10/65

****************************************************