نام پدر : شعبان
تاریخ تولد :1338/04/05
تاریخ شهادت : 1362/11/28
محل شهادت : مریوان

زندگی نامه

                                   *زندگی نامه شهيد رضوان راعي*

 

نام پدر: شعبان

اولين ثمره زندگي «شعبان و صبورا»، در سال 1338 در روستاي «اَنجه‌پل» از توابع آمل، در شب تولد حضرت علی(ع) چشم به هستي شود. پدر، كشاورز بود و مادر، گرم خانه‌داري و فرزندپرروي.

تحصيلات ابتدائي «رضوان» در دبستان «جمال‌الدين اَسدآبادي» روستاي «جوربند» از توابع چمستان طي شد؛ اما دانش‌آموز پايه ششم اين مقطع بود كه به دليل مشكلات اقتصادي، درس را رها كرد و در امور دامداري و كشاورزي، كمك‌كار پدر شد.

پدرش می‌گوید: «از هفت سالگی روزه می‌گرفت. هنوز سنی نداشت و کلاس پنجم ابتدائی بود که عکس شاه را از کتاب درسی‌اش پاره کرد. از همان دوران، تحت تاثیر افکار امام بود. صداقت، امانتداری و وفای به عهدش، زبانزد همه بود. کمک به دیگران را بسیار دوست داشت و حق‌الناس برایش اهمیت ویژه ای داشت.»

رضوان، قرآن را از همان سال‌هاي آغازین تحصيلي، نزد فردي به نام «اسلامي» آموخت و خيلي زود به نماز روي آورد.

در بيان خلق‌وخوی رضوان، همين بس كه از روحيه بشّاشی برخوردار بود و صفا و صميميتش نیز، زبانزد. از اين‌رو، در بين اعضاي خانواده، از احترام زيادي برخوردار بود.

خواهرش «عذرا» مي‌گويد: «هميشه مي‌گفت: دوست شما بايد نمازخوان و با خدا باشد. در غم و شادي هم شريك‌تان باشد.»

رضوان در سال1357 با خانم «طوبي نيك‌نام» ازدواج كرد كه ماحصل اين پيوند مبارك، «مرتضي و مجتبي» هستند.

او در 10/8/1359 با پوشش جامه پاسداري، در واحد عمليات سپاه نور مشغول به خدمت شد.

در غائله 6 بهمن آمل نيز، حضور چشمگيري داشت و در ساخت سنگر، اهتمام زيادي به خرج داد.

و سرانجام، رضوان در 28 بهمن 1362، در حالي كه به عنوان نيروي ضربت در مريوان انجام وظيفه مي‌كرد، در قلّه جانوران به فيض عظيم شهادت نائل آمد؛ و سپس با بدرقه اهالي اَنجه‌پُل، در بهشت «رضوان» اين روستا آرام گرفت.


وصیت نامه

*وصيت­نامه شهيد رضوان راعي*

 

 فرزند شعبان

بسم رب الشهدا و الصديقين

جمهوري اسلامي با اين خون­ها آبياري مي­شود.

مِنَ­المؤمنينَ الرّجالُ صَدَقوا ما جاهَدوا عَليه فَمنهُم مِن قَظي نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظر وَ مِن مالوا تَبديلا.

از اهل ايمانند مرداني كه به پيمان خويش با خداوند وفا كردند و بعضي از آن­ها جان به سر نهادند. گروهي ديگر در انتظار شهادت و هرگز از عهد خويش باز نمي­گردند.

مردن در بستر خويش را نيك مي­دانم و اميدوارم كه خداوند متعال بر من منّت گذارند و شهادت در راه اسلام نصيبم نمايد.

وصيت مي­كنم كه نگران ملت­هاي محروم و مستضعف و ملت­هاي ستمديده در جهان و رهبر كبير انقلاب و بنيان­گذار جمهوري اسلامي و رزمندگان غيور و پرتوان در جبهه­ها باشيد.

از پدر بزرگوارم مي­خواهم كه مرا ببخشد چرا كه من فرزند خوبي براي او نبودم و از مادر مهربان و زحمت­كش كه زحمت­هاي بسياري براي من كشيدند و نتوانستم جبران زحمت­هاي شما را بكنم. اميدوارم شيري كه مرا دادي، حلالم كني. به قربان مادري كه شير دادي و شير ساختي.

از شما برادران و خواهران عزيز مي­خواهم كه با شهادت من ناراحت نشويد زيرا راهي كه مي­روم خود انتخاب كردم و تا آخرين قطره خوني كه در بدن و رگ­هاي من جريان دارد، مبارزه خواهم كرد. و از شما مي­خواهم كه با شهيد شدن من به خداوند نزديك­تر شويد و اميدوارم كه ادامه­دهنده راه من و راه ساير شهداي انقلاب اسلامي باشيد و پرستار بچه­هاي من باشيد و بعد از خودم آن­ها را به شما مي­سپارم و اميدوارم كه خوب نگهداري كنيد. از شما برادران و خواهرانم مي­خواهم كه به بزرگي خودتان مرا ببخشيد و از شهادت من جامه سياه بر تن نگيريد.

مادر و خواهرم! همچون زينب باشيد و از همه دوستان و آشنايان براي من آمرزش و طلب مغفرت و حلاليت بطلبيد. مراسم مرا ساده برگزار كنيد و بقيه آن را صرف جبهه­ها كنيد و اگر خدواند توفيق شهادت را نصيبم كرد، مرا در مزار چهل آمل دفن كنيد. در پايان از شما تمامي فاميلان و دوستان و آشنايان مي­خواهم كه اگر نتوانستم با آن­ها خداحافظي نمايم، اميدوارم كه مرا ببخشند و دعاي خير از خدا براي من خواهان باشيد. از شما پدر و مادر عزيز و مهربانم مي­خواهم كه مرا ببخشید. إن­شاءالله.

از شما خانم عزيز كه واقعاً شرمنده شما هستم و زحمت­هاي فراواني در زندگي براي من و مخصوصاً فرزندانم كشيديد، متشكرم. مي­دانم كه با رفتن من به جبهه ناراحت مي­شوي اما اسلام به خون ما و امثال ما احتياج دارد. همان­طوري كه امام عزيز فرموده­اند كه: ‌اسلام با خون اين شهدا آبياري مي­شود. باز تكرار مي­كنم كه شما در زندگي زحمت كشديد خيلي مسائل و مشكلات را تحمل كرديد اميدوارم كه خداوند به شما اجر بدهد و با شهيد شدن من اميدوارم كه هميشه سربلند و سرافراز باشيد و در پيشگاه خداوند متعال و منان روسفيد باشيد.

ديگر مزاحم­تان نمي­شوم و شما را به خداي يكتا مي­سپارم.

                                                                                         خداحافظ به اميد ديدار در بهشت.

                                                                                                              والسلام 


وصیت نامه

اسکن وصیتنامه درقسمت تصاویرموجودمی باشد