نام پدر : حسین
تاریخ تولد :1339/08/04
تاریخ شهادت : 1360/11/06
محل شهادت : آمل

وصیت نامه

*توصیه نامه شهید اسفندیار ذوالفقاری*

 

توصیه من به شما این است که مطیع امر رهبر باشید و در دفاع از میهن خود بکوشید. نماز اول وقت ونماز جمعه را فراموش نکنید. در انجام فرائض دینی کوشا باشید. به خواهرانم توصیه می کنم که حجاب اسلامی داشته باشند و در حفظ آن کوشا باشند.

 


زندگی نامه

شهيد «اسفنديار ذوالفقاري ساروكلايي»

نام پدر: حسين

پاييز 1339 به چهاردهمين طلوع آبان رسيده بود كه چشم به دامان هستي گشود و قدم به كاشانه «حسين و سكينه» نهاد.

خردسالي «اسفنديار» در طبيعت سرسبز «ميان‌رود» خاطره شد. تا اين‌كه در هفت سالگي به دبستان روستا راه يافت. سپس، بعد از اتمام مقطع راهنمائي، جهت ادامه تحصيلات متوسطه، راهي قائمشهر شد.

از آن‌جايي كه در خانواده‌اي كشاورز رشد پيدا كرده بود، علاوه بر درس خواندن، كمك‌كار پدر و مادر نیز بود.

هم‌زمان با آغازين روزهاي انقلاب، به فعاليت­هاي سياسي‌ای چون شعارنويسي، حضور در راهپيمايي و توزيع اعلاميه امام خميني بين جوانان روي آورد.

علاقه‌اش به امام، آن‌قدر زياد بود كه روي سنگ قبرش گفته‌هاي ايشان را نوشتند. اين مبارز انقلابي كه پيرو خط ولايت و رهبري حضرت روح‌الله بود، هرگز در مقابل ضد انقلاب سكوت نمي‌كرد و حتّي، بارها و بارها با آن‌ها درگير شد. پدرش در اين‌خصوص مي‌گويد: «يك‌بار، هنگامی که از جنگل مي‌آمد، به من گفت: منافقان، ما را محاصره كردند. اين‌بار يا ما آن‌ها را مي‌كشيم، يا آن‌ها ما را مي‌كشند.»

اسفنديار، در 19 مهر 1360 به عضويت سپاه پاسداران در آمد.

و در نهایت، در 7 بهمن همين سال (1360)، طي درگيري با گروهك منافقان، در آمل، به درجه رفيع شهادت نائل آمد. پيكر پاك اين شهيد بزرگوار، بعد از تشييع اهالي شهر، در گلزار شهداي روستاي «ساروكلا» به خاك آرميد.