نام پدر : علی
تاریخ تولد :1345/01/01
تاریخ شهادت : 1361/04/23
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

محمدولی دارابی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/1/1345، روستای ماکران از توابع شهرستان ساری

3- نام و شغل پدر:

علی، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

فاطمه، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

شش، اول

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در آغوش خانواده ای، مومن، متدین، با اوضاع اقتصادی که از کار و فعالیت پدر و مادر در مزارع کشاورزی تأمین می شد به رشد و نبوغ رسید.  

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):ـــــــــــــ

 

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــ

 

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

دبستان علی حسین آباد (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

مدرسه راهنمایی خردبهرامی زاغمرز (2 سال) و (سوم در مدرسه میثم قره تپه)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان:

دبیرستان علوم انسانی رشته فرهنگ و ادب (1 سال دبیرستان دهقان نکاء) و سال دوم دکتر شریعتی بهشهر

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ـــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بله، او در ایام تعطیلات، با کار در کوره های آجرپزی، هم برای اقتصاد خانواده و هم برای نیاز خود، منبع درآمدی بوجود می آورد.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

عشق به امام و انقلاب، او را راهی جبهه و شهادت کرد.

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی:

 محصل

2- یگان اعزام کننده: ـــــــــــــ

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ـــــــــــــ

 

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ـــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

او با بینش و درک بالای خود، قدر و ارزش والدین را می دانست، و برای رفع نیازهای خود، برای اینکه والدین را در سختی و ناراحتی  نیندازد و خود برای، مایحتاج خود، به کار و تلاش مشغول می شد. تا مبادا این زحمت بر گردن والدین مهربانش بیفتد و آنان را خسته کند. او احترام آنان را به جای می آورد.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی: ـــــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ـــــــــــــ

 

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــــ

 

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

شخصیت روحانیون، مبارزه با گروه های مخالف اسلام مواردی بودند که در وجود او تأثیرپذیر بودند او از مخالفین اسلام نفرت داشت و همیشه دوست داشت باآنان مبارزه و بحث کند چون با کتاب هایی که مطالعه کرده بود، به اندازه کافی اطلاعات داشت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

از ویژگی های بارز اخلاقی او، حیا و متانت و سربه زیری او بود که در وجود دوستان و اهالی محل او را شاخص و ممتاز می کرد. و این اخلاق او سبب عبرت گرفتن و الگوبرداری دوستان وی علی الخصوص پسردایی اش، نسبت به وی شد.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

او در تمامی عرصه ها (تظاهرات، راهپمایی های علیه شاه، فعالیت های مذهبی و انقلابی در قالب هنر) شرکت داشت.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

بسیجی بود و در زمینه های مختلفی با این نهاد فعالیت می کرد حتی بیشتر اوقات تا پاسی از شب در پایگاه می ماند. علاوه بر این او در ستاد تبلیغات، کارهای تبلیغاتی انجام می داد و در انجمن اسلامی نیز شرکت داشت.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود:

زمانی که در مدرسه شهید دهقان بود. با یکی از  اعضای گروهک  که بی ادبی کرده بود درگیر شد و او با جسارت در مقابل آن منافق ایستاد و آن منافق قمه داشت. با هم درگیر شدند و برادران بسیجی آن فرد را دستگیر کردند.

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

یک دفعه در تاریخ 19/3/61، از سپاه بهشهر از لشکر 25 کربلا با عضویت بسیجی به منطقه شلمچه اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

 3 ماه

4- مسئولیت در جبهه:

 تخریب چی

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن: ـــــــــــــ

 

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ـــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ 23/4/61 در اطراف بصره (شلمچه) بر اثر اصابت موشک تانک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

تاریخ 26/6/77 ،بعد از سالها در گلزار شهدای حسین آباد خاکسپاری شد.

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

شکرالله فتحی یکی از دوستان شهید با بیان مطالب و خاطره ای از آن شهید عزیز می گوید: «بنده از شروع تشکیل بسیج با او آشنا شدم. من بعنوان مسئول پرسنلی پایگاه معراج روستای حسین آباد فعالیت می کردم. و با ایشان خیلی نزدیک شدم تا جائیکه مسائل محرمانه را برای بنده عنوان می کرد. او علاقه ای شدید در قسمت تبلیغات بسیج داشت، که به دستور فرماندهی محترم ستاد 04 سیدالشهدا زاغمرز در روابط عمومی فعالیت خوبی داشت و همه شب در نگهبانی پایگاه شرکت داشت. در دعای کمیل با صدای بسیار دلنشین شرکت داشت و دعای کمیل را او می خواند. در اینجا با یاد صدای دلنشین او خاطره ای نیز به ذهنم خطور می کند، روزی بنده به اتفاق او به قصد رفتن به بهشهر در جاده، سوار یک وانت شدیم که حدود 10 نفر از مسافران آن ماشین از جوانان حدود 20ـ 18 ساله بودند که هم دست می زدند. و هم سرو صدایی همراه با رقص داشتند. بنده متوجه شدم که محمدولی خیلی ناراحت است. با درگوشی به او گفتم: چرا ناراحت هستی، او در جواب به من گفت:« امشب شب جمعه است. ما اشتباه کردیم سوار این ماشین شدیم، ببین اینها چکار می کنند.» بنده به او گفتم گلبرگ را بخوان (داستان گلبرگ خاطرۀ خوبی است.) ایشان فوراً با صدای بلند شروع کرد. (گلبرگ سرخ لاله ها در کوچه های شهر ما بوی شهادت می دهد.) با صدای دلنشین محمدولی تمام جوانان داخل ماشین سکوت کردند. و حتی کاملاً گوش دادند و اصرار داشتند که ادامه دهد. وقتی که پیاده شدیم، دیدم تمام جوانان با روحیه بسیار خوبی با ما برخورد کردند، محمدولی با خوشحالی از ماشین پیاده شد بعد از آن هر موقع، موضوعی ما را رنج می داد فوراً می گفت گلبرگ.»


وصیت نامه

*وصیتنامه شهید محمدولی دارابی *

بسم الله الرحمن الرحیم

و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتاً بل احیاء ولکن لاتشعرون

و نگویید به کسی که کشته شده است در راه خدا مرده است بلکه آنها زنده هستند و لکن شما این حقیقت را نمی فهمید. (سوره بقره آیه153)

این وصیت نامه ها انسان را می لرزاند. (امام خمینی)

درود خدا بر ائمه معصومین و پیامبران و با سلام بر مهدی موعود یگانه منجی مستضعفان جهان و با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با درود و سلام بر رزمندگان اسلام که در صحنه های حق علیه باطل فلسفه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را تحقق بخشیدند و بار دیگر حسین را در عاشورای کربلای ایران با یزیدیان و هر چه مظاهر شرک و کفر و الحاد به ستیز برخاسته اند و در این مصاف مرگ سرخ را برای خود بهترین مرگ برگزیدند و تداوم بخش خط سرخ شهیدان تا قیام شاهد شهیدان گشته اند. امروز روزی است که بر ایثار و گذشت ماها درخت تنومند اسلام سرسبز و خرم باقی می ماند آری امروز روز از خودگذشتگی و ایثار است امروز روز از خود گذشتن و بخدا رسیدن است آری باید همانند رود بود و جریان داشت و به دریا پیوست و در غیر اینصورت به گند خواهیم آمد.

« ای کسانی که خبر مرگ مرا به خانواده ام می دهید به مادرم بگویید که جوانتان راه حسین را انتخاب کرده و ناکام نمرده بلکه به کام خود رسیده است کام من آرزویی که حسین آن را از خدا می خواست و سر آخر هم به آرزوی خود رسید و من هم تنها آرزویم هست که حسین وار بمیریم و حسین گونه از این دنیا به دیار آخرت بروم.»

ای امت حزب الله: آن کسانی که از میان ما می روند آن کسانی هستند که عشق واقعی خود را شناختهاند و به مرگ سرخ رسیده اند و طالب مرگ هستند و به قول شاعر:

مرگ اگر مرد است کو نزد من آی تا در آغوشش کشم تنگ تنگ

و این را بدانید و یقین داشته باشید که این انقلاب شکست نمی خورد و ضد شکست است زیرا با داشتن صاحب اصلی آن امام زمان (عج) و با داشتن فداکار، جانباز و ایثارگر، شکست نمی خورد و آمریکا و کج روان باید بدانند و در فکر این نباشند که این انقلاب شکست می خورد.

پدر و مادرم: اگر از سخنان و فرمان شما سرپیچی کردم و زحمات شما را نتوانستم جبران کنم عفوم کنید و بدانید که راه حق را رفتم و این راه هم ادامه دارد چون راه انبیاء و اولیاست.

آری من بر حسب وظیفه (یک جانباز فداکار اسلام) شرعی و دینی که داشتم بر خودم احساس کردم و خود را مکلف دانستم به جبهه بروم و با یک دست اسلحه و با یک دست قرآن بدست بگیرم و از حیثیت و شرف مملکت و برای دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی تا سرحد جان کوشا باشم و وظیفه ام را اعلام کنم تا باشد مورد قبول خدای بزرگ قرار بگیرد و این را بدانید نه برای شرک و ریا آمده ام بلکه برای هدفی آمده ام.

ای امت حزب الله: از شما می خواهم که زمزمه هایتان فقط دعا به امام باشد و کارهایتان برای خدا و در راه خدا باشد همیشه پشت سر روحانیت باشید. البته در کارهای خیر و راه روحانیت را راه خود بدانید و رساله امام را به مغز خود بچسبانید و به آن عمل کنید و برای پیاده شدن هر چه بیشتر احکام قرآن و اسلام در پهنه جهان و در اقصی نقاط مستضعف نشین کوشا باشید تا سرحد جان.

هیچ وقت نماز را سبک نشمارید و گول ضد خلقی را نخورید و یار مخلص و دلباخته اسلام باشید و همیشه با تقوی ترین فرد باشید و برای نجات مستضعفین کوشا باشید از هر نظر.

فقط پشتیبان « ولایت فقیه» که ادامه دهنده خط انبیاء هستند باشید و تمام اوامر او را عمل کنید.

سرگذشت من انشاءا... که شهادت باشد شهادت فی سبیل ا... که خدای بزرگ به این کار من جواب مثبت دهد، تنها ره سعادت: ایمان- جهاد- شهادت

به امید اینکه روزی اتحاد جماهیر اسلامی در پهنه جهان گسترش یابد.

به امید نابودی هر چه ظلم و ستم و مستکبر و منافق.

به امید پیروزی مستضعفین و اسلام و مسلمین.

درود بر خمینی خلیفه ا... زمان و معلم نمونه اسلامی

محمدولی دارابی اعزامی از بهشهر حسین آباد

مورخه 61/3/23

والسلام