نام پدر : علی مرحوم
تاریخ تولد :1344/01/01
تاریخ شهادت : 1364/01/30
محل شهادت : اسكله تبر

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

علی خلیل خلیلی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1/1/1344، روستای خلیل محله، کثیرخیل از توابع شهرستان بهشهر (تولد او مصادف با عید بود.)

3- نام و شغل پدر:

علی مرحوم، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

صغری، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

سه، آخرین

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در آغوش گرم پدر و مادری مهربان، مومن و متدین، با اوضاع اقتصادی که از کار و تلاش والدین و سایر اعضای خانواده در زمینهای کشاورزی تأمین می شد  به رشد و نبوغ رسید. و خود نیز کمک و یاری آنان بود.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):

 هنگامیکه برادران بزرگتر قرآن می خواندند، او نیز قرآن را فرا گرفت.

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود):ــــــــــــــــ

 

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

مدرسه راهنمایی (3 سال)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان:

دبیرستان علوم انسانی دکتر شریعتی (اول) 

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ـــــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بله، او از همه نظر عالی بود. بعد از مدرسه، به کمک مادر و برادرش در زمینهای کشاورزی می رفت و حتی گاهی منزل را هم  جارو می کرد ظرفها را می شست.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

 دفاع از دین، مملکت و نوامیس او را وادار کرد تا کسب علم و دانش را رها کرده و قدم در جبهه های جنگ بگذارد.

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی: ـــــــــــــــ

 

2- یگان اعزام کننده: ـــــــــــــــ

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی: ـــــــــــــــ

 

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ـــــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ـــــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

رفتارش با مادر بسیار بااحترام بود. او هنوز بدنیا نیامده بود که پدر را از دست داد. او ارزش و احترام مادر را درک می کرد. و اگر فرزندی به مادرش بی احترامی یا تندخویی می کرد با تمثیلی از امام علی (ع) واژه مادر را و نقش او را بازگو می کرد او با کوشش فراوان آن فرد را از کار خود پشیمان می کرد.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی: ـــــــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ـــــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ـــــــــــــــ

 

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

گوش دادن به سخنرانیهای امام خمینی (ره)، شهیدبهشتی، شهیدرجایی و ماجراها و وقایعی که در زمان انقلاب و بعد از انقلاب رخ می داد عواملی بودند که در وجود او تأثیر بسزایی می گذاشتند.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

یکی از صفات خوب او این بود که با هیچ کسی قهر و دعوا نمی کرد. حتی اگر کسی به او بدی می کرد او با روی خوش بعد از 10 دقیقه به او دست می داد. و راه قهر و کینه را از آن فرد دور می کرد. این خصلت او در وجود خانواده و دوستان مؤثر بود.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

او هنگامیکه قدم به دبیرستان نهاد، انقلاب و امام خود را شناخت و با شرکت خود در صفوف معترضین راهپیمائیون، حمایت خود را از ایشان و انقلابشان نشان می داد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

عضو بسیج بود. و با سپاه و بسیج همکاری می کرد. از جمله اینکه شبانه محله به محله به گشت و نگهبانی می رفتند و یا اینکه در گشت و نگهبانی جنگل شرکت می کرد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ـــــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

او طی یک مرحله از تاریخ 28/12/63 از سپاه بهشهر، لشکر 25 کربلا با عضویت بسیجی به منطقه جنوب اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

33 روز

4- مسئولیت در جبهه:

تسلیحاتی  

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن: ـــــــــــــــ

 

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ـــــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ 30/1/64 در محل اسکله تبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

4/2/64، گلزار شهدای بهشت فاطمه سارو بهشهر

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

مادر شهید در وصف سجایای اخلاقی او با بیان مطالب و خاطراتی می گوید: «او از همان کودکی به کمک و یاری خانواده علاقمند بود زیاد به فکر بازی نبود، به دین و ایمان خود اهمیت می داد همیشه با نماز و قرآن بود. یادم می آید حدود 4ـ3 سالگی او، وقتی سرکار می رفتم ایشان را روی دوشم می گرفتم، او تا غروب مرثیه می خواند وقتی مرثیه تمام می شد. دخترها دست به سرش می کشیدند و می گفتند، اگر مرثیه نخوانی و ساکت باشی ما از سکوت به خواب می رویم آنها دلشان نمی خواست که خواندن او تمام شود. او خیلی ساده زیستی را دوست داشت حتی زمان مدرسه با وجود مشکلات اقتصادی که داشتیم او با سادگی تمام به مدرسه می رفت چه از نظر پوشش لباس و کفش  و چه از نظر نداشتن کیف، او اوقات بیکاری اش را اکثراً در کمک کردن به خانه و باقی اش را در بسیج، تظاهرات، نماز جمعه می گذراند. جالب اینجاست که او برای رفتن به نمازجمعه، از روستای ما می رفت به مالیکلا و دو روستای پایین تر، فردی ماشین داشت. او سوار بر ماشین آن فرد، به نماز جمعه می رفت و تا جمعه بعد، غصۀ کرایه ماشین را می خورد که هفته بعد برای رفتن از کجا کرایه تهیه کنیم. او خطبه نماز جمعه را یک خط می نوشت و هنگامیکه می آمد به خانه از حفظ با صبر و حوصله برایمان می خواند. روضه طفل حضرت مسلم را می خواند و گریه می کرد. عاشق اهل بیت بود.»


وصیت نامه

  *وصیتنامه شهید علی خلیلی *

بسم الله الرحمن الرحیم

درود و سلام به پیغمبران به خصوص منجی انسانها و منجی عالم بشریت حضرت محمد (ص) و درود و سلام به اولیاء عظام بخصوص سومین امام شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام و دین مبین اسلام را با خون خود آبیاری کرد و اهلبیتش را در خرابه شام به اسارت بردند و در روز عاشورا طفل شش ماهه اش را بالای دست گرفت که شاید بی دینها از این طفل هم رحم کنند.

با درود و سلام به خدمت مهدی موعود (عج) تعالی فرج الشریف. با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی.

و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون

کسانی که در راه خدا کشته شوند مرده مپندارید بلکه آنها زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی می خورند.

« ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتاً بل احیاء ولکن لاتشعرون»

کسی که در راه خدا کشته شود مرده مپندارید بلکه زنده و جاوید است لیکن شما حقیقت را در نخواهید یافت.

قبل از اینکه وصیت نامه را آغاز کنم که آگاهی دارم و هدفم چیست؟ بعد با برنامه به پیش بروم. امروز دشمنان قرآن و دین اسلام برای چه گناهی مردم بی گناه شهرهای[] را می کشند؟ طفلهای بیگناه را شهید می کنند؟ آیا این مردم گناهی را مرتکب شده اند که اینها با بمبهای سمی و شیمیائی برادران رزمنده را شهید و مجروح می کنند؟ چرا و به چه دلیل؟ این گروهکها و این کوردلها در گوشه و کنار نشسته اند برادران رزمنده بخصوص پاسدار و بسیجی را با اسلحه[] شهید می کنند؟ به چه دلیل دمکرات و کومله کمین نشسته اند برادران پاسدار و بسیج را در کردستان دستگیر و بدنشان را قطعه قطعه می کنند و سرشان را همچنین، امت مسلمان، من خودم عکس بدن پاره پاره را نگاه کردم الان نمی شود صحبت کرد یک نمونه دو نمونه را می گویم چشم او را از بیخ کندند، دست و پایش را بریدند به چه دلیل است که امروز جوانان ما فریب انسانهای عوضی را خوردند و هیچ به فکر ساختن و اصلاح کردن خود نیستند؟ بیشتر جوانها به غیر از عده محدودی فریب شیطان را خوردند فریب شیطان درونی را خوردند اینها جوانی خود را تباه ساختند و این انسانهای فریب خورده هرگز درد انسانهای خالص که در زیر موشکها و بمبهای شیمیائی صدام یزید کافر بسر می برند نمی توانند درک کنند آنچنان این افراد پلید و این خوشیهای زودگذر دنیائی فانی آنها را بر خودشان مشغول داشته است که حتی به فکر جنگ نیستند چه رسد آن همه جنایت و خیانت و ظلم را درک کنند و اعمالی برخلاف شرع مقدس اسلام انجام دهند و آنها را به خیال خام خود، می خواهند فرهنگ غربی را درباره این کشور پیاده کنند آنها آیات خدا را تکذیب می کنند آنها به فکر خودشان هستند اینها میخواهند ما اخلاق اسلامی را رعایت نکنیم و دنبال شهوت باشیم و همراه آنها باشیم، نه ما آن جوانی و انسانی نیستیم که دنبال شهوت باشیم و بسوی شما و همراه شما باشیم ما خدا را می خواهیم و بعد از خدا و پیغمبران و اولیاء اخلاق اسلامی را میخواهیم ما می خواهیم تقوا و خودسازی سرلوحه زندگی ماباشد و هم علیه نفس اماره و استکبار جهانی به جنگیم. آنها فکر کردند که ما هر چه بکشیم اسلام امر به صبر می کند. شما هر چه بکشید و اسلام امر به صبر می کند خیانتو تجاوز کنید اسلام امر به صبر می کند اموال مردم را به غارت ببرد اسلام امر به صبر می کند. نه چنین چیزی نیست شما محرومین را بکشید اسلام امر به صبر می کند؟ چه شخصیتها را ترور کنید و مسئولین با تقوا را ترور کنید اسلام امر به صبر می کند؟

ویل یومئذ للمکذبین وای به حال آنان که آیات خدا را تکذیب می کنند.

وای به حال آنان که می گویند روز قیامت وجود ندارد، وای به حال آنان که به عنوان اینکه مسلمان هستند مسلمان را می گویند. وای به حال آنان که با نام شهید با نام امام و با نام خدا و حزب ا... برادران حزب ا... را می کوبند وای به حال آنان که می گویند این طبیعت و جهان خود به خود بوجود آمده از ماده بوجود آمد. نباید کارهای بد انجام بدهید و به ناموس مردم تجاوز کنید. کار خوبی نیست عذاب خداوند بر شما باد.

خداوند در قرآن می فرماید ما اینگونه انسانها را هلاک می سازیم.

کذالک نفعل بالمجرمین : ما بدکاران عالم را همین گونه هلاک می سازیم.

و آنها که کارهای بد انجام می دهند می دانند بد است و حرفی می زنند می دانند بد است و برادران و خواهران حزب ا... مسلمان را می گویند فکر می کنند کار خوبی انجام می دهند امروز دشمنان قرآن همین گونه هستند. آنها باید بدانند که ما درس[] را از آموزگارمان سرور شهیدمان حسین ابن علی آموخته ایم اگر بدن ما قطعه قطعه شود و سر ما را از بدن جدا کنند دست از جنگ بر نمی داریم.

آنها فکر کردند ملت ایران با بمب شیمیائی و سمی می ترسند، عقب نشینی می کنند. کشته بدهند و مجروح بدهند فرار می کنند، از جنگ چه تبلیغاتهای سوئی می کنند این استکبار جهانی کور خواندند نمی دانند که آنها دنیا دارند شیطان و نفس اماره دارند، اما ما رزمندگان و ملت مسلمان ایران خدا داریم، ما تا به یاری خدا و امام زمان صدام و حامیانش را به خصوص امریکا و شوروی و منافقین کوردل داخلی و مسلمان نماها را دمکرات و کومله را به گورستان تاریخ نفرستیم و در قبال آنها مقاومت نکرده و اسلام را آزاد نکرده ایم دست از جنگ بر نمی داریم و این کار را در آینده می کنیم و تا آخرین لحظه جانمان با دشمنان قرآن خواهیم جنگید. تکبیر ما تا آمریکا را کلافه نکنیم و هواپیماهای مسلح صدام را سرنگون نکرده و قدس را نجات نداده و لبنان و فلسطین را از شر اسرائیل نجات و آزاد نکرده و افغانستان را از دست کمونیست و صهیونیست شوروی آزاد نکرده هیچگاه از پا نخواهیم نشست.

امت مسلمان هر چه قرآن و انبیاء و مسئولین متعهد به انقلاب اسلامی و باتقوا گفتند عمل کنید. در همه امور تقوا، تقوا، تقوا را رعایت کنید و در نماز جمعه ها شرکت کنید و مجالس مذهبی و نماز جمعه را با شکوه به جای آورید که ما برای نماز و مجالس مذهبی می جنگیم نه برای کار نماز بخوانیم و باید حتماً خود را بسازید، دشمنان قرآن و بخصوص منافقین کوردل از مجالس مذهبی و نماز جمعه می ترسند از گناهان کوچک پرهیز کنید که زمینه ساز گناهان بزرگ می شود.

در آخر از امت مسلمان ایران می خواهم پشتیبان انقلاب و ولایت فقیه و دیگر مسئولین بخصوص آیت ا... العظمی منتظری باشند.

همه با هم دعا به جان امام و مسئولین و بخصوص ائمه جماعات بالاخص امام جمعه محبوب محترم بهشهر حجته الاسلام سیدصابر جباری را فراموش نکنید.

والسلام علیکم و رحمت ا... و برکاته

از برادرانم می خواهم بدی از من دیدند می بخشند و بعد از من سلاح مرا بگیرند و در نماز جمعه حتماً شرکت کنید.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار

از عمر ما بکاه و بر عمر رهبر افزا.

تفنگ بر دست در میدان تیرم هوای شهر اهواز کرده پیرم

برو مادر نماز خود را ادا کن میان هر نماز ما را دعا کن

ربنا آمنا بما انزلت و اتیعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین.پ

پروردگارا، ما به کتابی که فرستادی ایمان آوردیم، و پیروی کردیم رسول تو را، نام ما را در صفحه اهل یقین ثبت فرما.

مورخه 1346/10/23 علی خلیلی