نام پدر : میر عابد
تاریخ تولد :1332/05/05
تاریخ شهادت : 1365/10/29
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

میراصغر خالقی تروجنی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

5/5/1332، دهستان قره طغان، روستای تروجن (جمعه روز عیدغدیرخم متولد شد.)

3- نام و شغل پدر:

میرعابد

4- نام و شغل مادر:

ام البنین

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

نه، سوم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در یک خانواده ای مذهبی، متدین، نسبتاً معمولی و کشاورز، در انبوه مشکلات حاکم بر خانواده رشد و نمو کرد.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده) :ـــــــــــ

   

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــ

  

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی شهیدآباد (5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

 مدرسه راهنمایی  (3 سال)

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان:

 دبیرستان هشترودی بهشهر (6 سال)

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه:

 دانشجوی رشته علوم اقتصادی دانشگاه بابلسر مازندران (دارای لیسانس افتخاری)

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

 بله، او با وجدان پاکش، در کارهای خانه، مزارع کشاورزی و جمع آوری هیزم به یاری والدین می شتافت.   

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل:

ترک تحصیل نداشت.

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی:

 انجام داد

2- یگان اعزام کننده:

ارتش شاهنشاهی   

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی:

او از تاریخ 20/8/52 الی 20/8/54 به خدمت سربازی مشغول بوده.

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

متأهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج:

  پروین بابایی نژاد، 1360

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

 دو دختر به نام های (سیده مطهره و رئوفه سادات) و یک پسر به نام میرسجاد می باشد.

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

او رفتاری کاملاً پسندیده با والدین داشت. به آنان احترام می گذاشت و در کارهایی که به کمک نیاز داشتند. دست آنان را می گرفت در طول 5 سال زندگی مشترک با همسر رفتاری عالی داشت و در کلیه امور منزل بیش از حد انتظار کمک و یاریش بود. و با او با تواضع و مهربانی رفتار می کرد.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی:

 رسمی

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت:

 اداره بهداشت و درمان

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:

 وی به مدت 11 سال بطور رسمی در اداره بهداشت شهرستان بهشهر ریاست امور اداری را بعهده داشت.

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

دوران نوجوانی، زمانیکه او به خواندن نماز و گرفتن روزه مشغول می شد. شخصیت و روح او متحول شد.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

رفتار و اعمال خوب، صداقت و تلاش او در کارها، کمک به دیگران از اعمالی بود که در وجود خانواده و دوستانش تأثیرپذیر بود.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

 او همزمان با شروع انقلاب اسلامی در تظاهرات ضدرژیم شاهنشاهی شرکت کرد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

عضو بسیج بوده و در فعالیت های مختلفی با آنان همکاری داشت. و از طریق این نهاد به جبهه اعزام شد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود:

 او در گرگان، هنگامیکه، ساواک، بسوی مردم آتش گشوده بودند و منجر به شهادت مبارزان شدند. در مصدوم نمودن آنان نقش اساسی داشت. و در درگیری با منافقان و از بین بردن خانه های نیمی منافقین نقش فعالی داشت.

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

 در جبهه حضورداشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

او طی 7 مرحله در سال های 59، 61، 62، 64 و تاریخ 15/6/65 الی 29/10/65 از سپاه بهشهر لشکر 25 کربلا با عضویت بسیجی به مناطق (غرب، خرمشهر، اندیمشک، دهلران، هورالعظیم، شلمچه) اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

14 ماه

4- مسئولیت در جبهه:

جانشین گروهان

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن:

 در غرب کشور از ناحیه گوش بر اثر ترکش مجروح شد. و در هورالعظیم بر اثر ترکش از ناحیه دست، سر، گوش و پا مجروح شد.

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد:

 قدس

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ 29/1/65 در شلمچه کربلای 5 به مقام مقدس شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

4/12/73، روستای شهیدآباد گلزار شهدای محل

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

در کالبد وجود او اعمال و رفتار و پسندیده ای موج می زد از جمله اینکه، شهید روحی بزرگ و سرشار از ایمان، ایثار، فداکاری و مقاومت و عشق به اسلام و امام امت داشت.حسن خلق او زبانزد همگان بود. جدی و مصمم بودن در کارها و جهد و تلاش مداوم و مستمر در برنامه های فردی و اجتماعی از ویژگیهای وی بود که او را از دیگران متمایز می ساخت او همیشه مشکلترین کارها را بسیار آسان جلوه می داد. و حتی در حل آنها خود پیش قدم بود. حضور او در نماز جمعه هیچ گاه ترک نمی شد، مگر زمانیکه در منطقه جنگی بود. و در وصیت خود، تأکید بر شرکت در نماز جمعه داشت. در هنگام حضور در جبهه و شرکت در عملیات ها در مسئولیت های مختلفی از جمله مسئول دسته، جانشین گروهان، انجام وظیفه می نمود. در طول خدمت در شبکه بهداشت و درمان در پست های مسئول اموال، مسئول کارگزینی، معاون امور اداری شبکه بهداشت و درمان بهشهر انجام وظیفه نمود. به راستی که با پاکی و صداقتش لیاقت این پست ها و مقام رفیع شهادت را داشت روحش شاد و راهش پررهرو باد.


وصیت نامه

 *وصیتنامه شهید میراصغر خالقی *

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین انه خیر ناصر و عین.

یا ایها الذین آمنو اهل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم. تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذالکم خیر لکم ان کنتم تعلمون (سوره صف آیه 10و 11)

ای اهل ایمان آیا شما را تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک (آخرت) نجات بخشد دلالت کنم. آن تجارت این است که به خدا و رسول ایمان آورید و با مال و جان در راه خدا جهاد کنید این کار از هر تجارت اگر دانا باشید برای شما بهتر است.

سلام به رحمت خدا، مظهر ذات او.

با سلام و درود به انبیاء و ائمه اطهار و مهدی موعود امام زمان (عج) و رهبر عظیم الشان جهان فرزند پاک زهرا، امام خمینی و امید امام و امت آیت ا... منتظری و شهیدان و مفقودین و اسرای در بند کفار و خانواده های محترم آنان و سلام و درود بر رزمندگان جبهه های نور علیه ظلمت.

امت حزب الله بنده کوچکتر از آن هستم که برای شما سخنی داشته باشم اما چند کلامی به عنوان وصیت عرض می کنم همانطوری که می دانید همه از او هستیم و به سوی او رجعت خواهیم کرد (انالله و انا الیه راجعون) اما چگونه زیستن و چگونه مردن مهم است و مهمتر از آن توشه بار ذخائر اعمالی است که برای آخرت با خود حمل می کنیم باید از تمامی قید و بندهای دنیائی گسست و از اسارت و بندگی نفس رهایی یافت و با خواسته های کریه اش مبارزه کرد و در مسیر الی الله و خدا جویانه محلق شد. اکنون باید در این لحظات که لحظه های حساس و بس سرنوشت ساز برای انقلاب اسلامی است بپا خاست و در جهت کمال احیای حکمیت اسلام در سطح جهان لباس رزم و ایثار و از خود گذشتگی بر تن کرد. اسلام بدون ولایت یعنی هیچ . این ولایت آن ولایتی است که رسالت رسول الله را کامل کرد.

آری اسلام بدون ولایت فقیه مانند فندوق و گردوی بدون مغز می باشد پس شما ای پیروان امام تابع اسلام فقاهتی باشید و مطمئن باشید که تنها کسانی که در طول تاریخ تشیع توانسته اند از عهده امر ولایت برآیند روحانیون متعهد و مبارز بوده اند و از صدر اسلام تاکنون تمام فرمانها و دستورهائی که برای بهبودی امور مسلمین صادر شده از مساجد بوده پس مساجد را که سنگر اصلی ماست پر کنید و نماز سیاسی عبادی دشمن شکن جمعه را که میعادگاه عاشقان به الله و انسان ساز و انقلاب ساز و حرکت آفرین می باشد را بجای آورید. (الا بذکر الله تطمئن القلوب)

امت حزب الله شما که مظاهر خشم در مقابل ظالمین و عطوفت در برابر مظلومین و ضعفا هستید می دانید که همزمان با حرکت پرخروش انقلاب اسلامی در ایران حبابهای توخالی و رنگارنگی شامل منافقین و لیبرالها و گروهکهای کافر دیگر و هوشیار باشید و فرزندان خود را طوری تربیت کنید که غیر از دین اسلام و قرآن به چیز دیگری فکر نکنند که خیر و صلاح انسان در این کتاب قرآن نهفته است اگر تفنگ من بر زمین افتاد فوراً آنرا بردارید و به جبهه بروید و بدانید که جبهه ها همانند مسجدها از مقدس ترین اماکن ما هستند و بایستی فعالیت خودتان را در بسیج شهیدآباد بیشتر کنید.

خواهرانم از ارگانهای انقلاب اسلامی و امام حمایت و پشتیبانی کنید و از غیبت و گناه بپرهیزید حجاب و وقارتان را حفظ کنید همانند زینب زمانه پیام رسان باشید به همه شما می گویم که برایم گریه نکنید صبور و بردبار باشید هر گونه افسردگی و ناراحتی شما مطمئنا باعث عذاب روحمم می شود.

همسرم: این راه را همان راه اباعبدالله الحسین (ع) می باشد با چشم باز و آگاهی کامل انتخاب نمودم و مادامی که بخواهیم مستقل باشیم و زیر بار وابستگی نرویم باید تحمل این مشکلات و قدرت مبارزه با آن را پیدا کنیم زیرا حق نیست پاپدار مگر با نثار خون.

تمام صحبتهای امام تواصوا بالحق و تمام قوت قلبهائی هم که به امت می دهد جز تواصوا بالصبر است لذا بر تو تکلیف است که از فرامین امام اطاعت کنید با دوستان خدا و امام دوستی و با دشمنان خدا و امام دشمنی داشته باش (اشداء علی الکفار رحماء بینهم)

به دنیا توجه نکن چون که افراد مومن در دنیا در عذاب و زجراند و دنیا زندان مومنین و بهشت کافران است (الدنیا سبحن المومن و جنته الکافر) اگر یک وقتی دلت گرفته همراه با فرزندانم بر مزار شهدا و یا زیارت ائمه اطهار بروید که موجب آرامش قلبی شما می شود و با این حرکت فرزندانم عظمت و منزلت اسلام را درک می کنند و فرزندانم سید مطهره و رئوفه السادات و میرسجاد را به اقامه صلوت عادت دهید تا به یگانگی خداوند ایمان پیدا کنند چون که ایمان انسان را تشویق به عمل صالح می کند و عمل صالح ایمان انسان را ترقی می دهد حجاب و وقار خود را همانگونه حفظ و زینب وار زندگی کن و معلم عقیده برای فرزندانم باش و از آنها خوب مواظبت کن.

اگر به درجه رفیع شهادت نائل شدم نمازم را معلم اخلاق و راهنمای طریق حق، نماینده امام بزرگوار، امام جمعه محترم بهشهر حاجی آقا سیدصابر جباری بخواند و از او تقاضا دارم هنگامی که حضرت امام مشرف شدند عوضم دستش را ببوسند. مرا در مزار شهدای شهیدآباد دفن نمائید در ضمن وصیت نامه ام را برادرم اسماعیل و یا برادر خانمم حاجی سعید بخوانند. خداوندا ما را به اهل بیت عصمت و طهارت ببخش.

والسلام علی من التبع الهدی

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار

میراصغر خالقی

مورخ 25/6/1365