نام پدر : قربان
تاریخ تولد :1336/07/04
تاریخ شهادت : 1365/12/12
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

                            *زندگی نامه شهيد ابوالقاسم جهاني بهنميري*

 

نام پدر: قربان

اگرچه تقويم سال 1336 به چهارمين روز پاييزی خود رسيده بود، امّا طليعه حضورش در زندگاني «قربان و رقيه»، بهاري زودهنگام را براي اين زوج كشاورز به ارمغان آورد.

به سبب مهاجرت خانواده از زادگاهش «بهنمير»، به روستاي «بازارسر» از توابع بابلسر، دوره ابتدائي ابوالقاسم در دبستان «ابوذر غفاري» اين محل سپري شد. اما به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل کرد

بعد از ترك تحصيل، پيشه خياطي در پيش گرفت و كمك‌خرج خانواده در امر معاش گشت.

با پیروزی انقلاب و تشكيل بسيج، به عضويت­ اين نهاد انقلابي در آمد و فعاليت­هايش را در اين راستا تحقق بخشيد.

«صديقه» با بیان خاطره‌ای از برادرش، می‌گوید: «او يك شب كفن پوشيده، مشغول نماز خواندن بود. وقتی او را ديدم، نشناختم. برای همین ترسيدم و گفتم: چه كسي كفن پوشيده است؟ او با خنده گفت: نترس خواهر! ‌من هستم.»

ابوالقاسم هم‌زمان با پوشيدن جامه پاسداري در 2/1/1363، به عنوان پاس‌بخش در واحد اطلاعات ـ عمليات سپاه بابلسر مشغول خدمت شد. مدتي نيز در كِسوت مسئول آموزش در پادگان گهرباران ساري به انجام تكليف پرداخت.

او در 14/4/1365 با حضور در عمليات كربلاي 1، دچار جراحت شده، مدّتي در بيمارستان­هاي رشت و يحيي­نژاد بابل بستري گشت.

خواهرش در ادامه از آخرين ديدار با برادرش مي­گويد: «آخرين بار كه براي خداحافظي پيش من آمد، گفت: من دارم مي­روم، ولي ممكن است كه برنگردم. گفتم: خدا نكند! تو يك‌بار مجروح شدي؛ حالا ديگر نرو. گفت: بايد بروم تا اسلام زنده بماند.»

و در نهایت، ابوالقاسم در 12 اسفند همين سال(65)، طي عمليات كربلاي 5 در شلمچه، جام وصل را نوشيد و به وصال دوست شتافت. جسم پاكش نيز در 27 ماه مبارك رمضان سال 1377 با بدرقه همسرش «مريم حسن­نژاد» و يادگارانش «قربان، روح­الله و مهدي»، در حسينيه بازارسر به خاك سپرده شد.

«فریدون» ـ داماد شهید ـ از ابوالقاسم می‌گوید: «در عملیات کربلای 4، فرمانده گردان بود و مسئول آموزش نیروها. آقای باقر زاده با حضورش در عملیات موافق نبود. می‌گفت برای آموزش نیروها به تو احتیاج داریم. اما ابوالقاسم با اصرار زیاد در این عملیات شرکت کرد. برای کربلای 5، وقتی حریف باقرزاده نشد، به عنوان بسیجی به گردان امام‌ محمدباقر رفت و در این عملیات به شهادت رسید.»  


وصیت نامه

                                  * وصیت نامه شهید ابوالقاسم جهانی*

 

                                                                   بسمه تعالی

من با ریختن خون خود شهادت می دهم که خدا یکی است و محمد(ص) پیامبر و فرستاده خدا و علی(ع) و یازده فرزندش اولیاء خدا هستند.

درود بر پدر مهربانم که چنین فرزندی در راه خدا داد. پدر بزرگوارم اگر شهادت نصیبم شد، صبر و استقامت را از دست ندهید. خدای ناکرده پیش دشمنان روحم را شرمنده نکنید.

مادرم: شهادت سعادتی است که نصیب هر کس نمی شود. مادر جان فرزندانم را در آغوش گیر و مرا به یاد بیاور.

پدر و مادرم: همیشه و هر کجا که هستید، تقوی پیشه کنید و هر کس که تقوی پیشه نمود در همه کارها موفق می شود.

چـــراغ روشنـــی بر آسمانـــی             فــروزانتــــر ز آیاتـــی جهانـــی

افـــق از مشعل تـــو نور روشن              کـه پاسدار حریــــم زنــــدگانـی

*****************************************