نام پدر : امان الله
تاریخ تولد :1342/06/15
تاریخ شهادت : 1366/04/08
محل شهادت : بانه

وصیت نامه

*توصیه نامه شهید حسین تقی زاده بابائی*

 

به شما عزیزان توصیه می کنم که مطیع امر رهبر باشید و از روحانیون متعهد پیروی کنید. در دفاع از میهن از هیچ چیز دریغ نکنید. نماز را اول وقت بجا آورید ودر انجام فرائض دینی بکوشید. با قرآن مانوس باشید. به بزرگترها به خصوص به والدین خود احترام بگذارید. از خواهرانم می خواهم که در حفظ حجاب خود نهایت کوشش را داشته باشند که حجاب آنان کوبنده تر از خون شهیدان است.


زندگی نامه

*زندگی نامه شهید حسین تقي­زاده*

 

نام پدر: امان‌الله

وقتي سال 1342 به نيمه رسيد، كودكي در روستاي «درزي­كلا» از توابع بابل به دنيا آمد که نامش را «حسين» گذاشتند. پدرش «امان‌الله» از راه كشاورزي روزگار مي­گذراند. مادرش «خديجه» نیز، بانویی متديّن و زحمتکش بود.

آن­ها با درآمدي نسبتاً خوب و زندگي آرام، به پرورش كودكان­شان همت گماشتند و در سايه باورهاي علوي خود، حسين را به سنّ مدرسه رساندند.

حسین تحصيل علم را از مدارس «خاتم­الانبياء» و «سيّد نظام­الدين» بندپي شرقي آغاز كرد و پس از پشت سر گذاشتن دوره راهنمايي در مدرسه «نوشيرواني»، به حوزه علميه قم رفت و در آن­جا به تحصيل علوم ديني پرداخت.

او که پرورش‌یافته یک تربیت دینی بود، در ادای واجبات و مستحبات می‌کوشید و از انجام محرمات دوری می‌کرد. با قرآن، این منبع نور و رحمت نیز مانوس بود و در عمل به فرامین آن، کوشا. علاوه بر آن، با الگوپذیری از سیره اهل بیت(ع)، هماره سعی در کسب کمال معنوی و فضایل انسانی داشت.

در بیان خلق‌وخوی وی باید گفت که در ادب و تواضع نسبت به والدین، زبانزد بود و در اطاعت‌پذیری از آنان، پیشتاز. با دیگران نیز، در نهایت گشاده‌رویی و ملاطفت رفتار می‌کرد و نزدشان محبوبیتی خاص داشت.

در بدو انقلاب، او با پخش مقالات در مورد امام، تكثير اعلاميه و شركت در تظاهرات، در به ثمر رساندن اين نهضت اسلامی، همچون دیگر مردم سهيم بود.

با تشکیل بسیج، حسین به عضویت این نهاد در آمد و فعالیت‌هایش را در قالب ترغیب جوانان به حضور در صحنه‌های انقلابی و انجام اقدامات فرهنگی از سر گرفت. مدتی هم در جهاد، به انجام وظیفه مشغول بود.

«خيرالله نجف­پور» از دوست و هم­رزمش این‌گونه مي­گويد: «زمانی‌که در ايست بازرسي محل بود، يك روز فردي مست و عربده­كشان، به بسيجي­ها حمله كرد. حسين با آن­كه سلاحي در دست نداشت، در برابر آن شخص ايستاد و جلويش را گرفت. آن دو با همديگر درگير شدند كه حسين پيروز از اين درگيري بود. او دست و پاي طرف را بست و تحويل سپاه داد.»

با شروع جنگ تحمیلی، حسین براي حفظ ناموس و عشق به میهن، جهت مبارزه با دشمنان، راهی مناطق نبرد شد. وی در عمليات نصر 4 در جبهه ماووت شركت كرد.

و سرانجام، حسین در تاريخ 8/4/66 در اثر اصابت تركش به جمع هم‌رزمان شهیدش پیوست. پيكر پاكش نیز با وداع همسرش «مکرم تقی‌زاده»، در آرامگاه شهداي زادگاهش به خاك سپرده شد.