نام پدر : سید حسین
تاریخ تولد :1346/12/20
تاریخ شهادت : 1365/12/12
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

سید علی تقوی سنگدهی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

20/12/1346، دهستان دودانگه، روستای سنگده از توابع شهرستان ساری

3- نام و شغل پدر :

سید حسین، کارگر بازنشسته

4- نام و شغل مادر:

سیده رحیمه، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

هشت فرزند ، شهید سومین فرزند بودند.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

در کانون گرم و صمیمی خانواده ای مؤمن و خدادوست، آگاه به اصول و احکام شرعی الهی با اوضاع اقتصادی خوب که از زحمات و تلاش های بی وقفه پدری کارگر تامین می شد، به رشد و شکوفایی رسید و دوران خوش کودکی و باقی عمر کوتاه و با عزتش را سپری نمود.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

مدرسه ابتدایی روستای سنگده(5 سال)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

مدرسه راهنمایی شهید مختاری (3 سال)

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان طالقانی ساری (3 سل)

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بله، او کار و تلاش را بسیار دوست داشت از این رو بعد از اتمام کلاس به یاری خانواده، در هر کاری که آن ها به وی محول می کردند، می شتافت و همچنین به ماهی گیری و فوتبال نیز می پرداخت.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

عشق و ارادت خاصی که به حضرت امام و انقلاب داشت او را واداشت تا در حین تحصیل به یاری امام بشتابد و عزم خود را جزم کرده و تفنگ بر دست گیرد و به جنگ با دشمن نابکار بپردازد.

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی : ـــــــــــ

2- یگان اعزام کننده : ـــــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ـــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ــــــــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

در برخورد با پدر و مادر بسیار زیاد ادب و احترام داشت. خیلی به آنان عشق می ورزید و همیشه دعا می کرد که روزی جبران زحمات و محبت های آن ها را بکند. بنابراین تمام تلاش خود را می کرد تا در کارها به کمک و یاری آن ها بشتابد.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی : ـــــــــــــ

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ـــــــــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

زمان تحصیل در کلاس دوم راهنمایی ، احساس مسئولیت و بزرگی می کرد. در وجود او کمک و یاری به رزمندگان نقش بسته بود. با آن سن کم نگران اسلام و مملکت بود. عشق و ارادتی خاص نسبت به امام داشت و او را فردی بزرگ و با ایمان می دانست و ابراز می نمود که باید به یاری امام و رزمندگان در حال جنگ رفت. این حالات و خصوصیات در وجود او بسیار مؤثر بود و شخصیتش را دگرگون می کرد.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد :

او روحیه ای بسیار ظریف داشت. ایمان و اعتقاد والایی داشت طوری برخورد می کرد که هر کس او را می شناخت از حالات رفتاری اش امیدوار می شد. از شجاعت و دلیری اش در میدان نبرد خانواده و دوستان تحت تاثیر قرار می گرفتند و از او نزد دیگران تعریف و تمجید می کردند.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

او نیز به نوبه خود با ابراز ارادت به حضرت امام و پیروی از آیین و روش ایشان و نیز سرکوبی رژیم سفاک شاهنشاهی، در تظاهرات و راهپیمایی هایی که در محل صورت می گرفت، حضور می یافت.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

با پیروزی انقلاب به عضویت بسیج درآمد و در برگزاری جلسات و برنامه های پایگاه با جدیت همکاری می نمود. همچنین او با سپاه و جهاد نیز همکاری داشت.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ـــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

او طی سه مرحله از 27/5/63 الی 12/12/65 از سپاه ساری، لشگر 25 کربلا با عضویت بسیجی به مناطق مریوان، فاو و شلمچه اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ــــــــــــ

4- مسئولیت در جبهه :

خمپاره، تیربار چی، تک تیرانداز

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ـــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ــــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

در تاریخ 12/12/65 در عملیات کربلای 5 منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر پاک و مطهر ایشان در 28/12/65 در گلزار شدای روستای سنگده خاکسپاری شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

در توصیف سجایای اخلاقی و شخصیتی شهید، برادرش سید قاسم، با بیان مطالب و مواردی نقل می کند:

«برادرم روحیه ای بسیار ستودنی و والا داشت. همه اعضای خانواده از او راضی بودند. بسیار والدین را دوست داشت و همیشه دوست داشت که جبران زحمات آنان را بکند. عشق و ارادتی خاص نسبت به برادر بزرگ داشت، چون همیشه او را راهنما بود و در کارها ارشادش می کرد. از این رو او هم به ما سفارش و تاکید زیادی در جهت انتخاب دوست می کرد. ایشان می گفتند لازمه ماندگاری رابطه بین دوستان، صداقت و اهل نماز و احکام اسلامی بودن است بنابراین کسی را انتخاب کنید که همه شرایط لازم را دارا باشد. عشق و ارادتی ویژه نسبت به امام داشت و یکی از آرزوهای او آرامش و صحت قلبی برای امام بود و به ما می گفت بعد از من هدف من را دنبال کنید و امام امت را رها نکنید. اگر من شهید شدم ادامه دهنده راه من باشید. زمانی که در جبهه بود تعریف می کرد دوست و همرزمی روحانی داشت که به درجه شهادت نایل آمد آن هم در میان برف که راه ها را بسته بود. چند روز طول کشید که او راه را باز کند و پیکر این شهید را که اهل گیلان بود به زادگاهش برساند. در جایی دیگر نیز می گفت همراه یکی از دوستانش در جبهه به جنگ با دشمن مشغول بودند که دوستش بر اثر اصابت ترکش از ناحیه دست مجروح شده بود و ایشان او را سینه خیز حدود صد متر کشاند تا به پشت خاکریز رسیدند. آری او رشادت ها و دلیری های رزمندگان زیادی را با دیده احساس کرد و عزم خود را جزم کرد تا به ضیافت الهی بشتابد و او نیز سبک بالانه با آغوشی باز دعوت حق را لبیک گفته و به سوی معبود حقیقی اش پر کشید.» 


وصیت نامه

اسکن وصيت نامه در قسمت تصاوير موجود مي باشد


زندگی نامه

مختصری از زندگینامه شهید : شهید در روستای سنگده در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی و راهنمایی را در محل تولد سپری نمود سپس جهت ادامه تحصیل به شهرستان ساری عزیمت نموده است . در سال 1362با عده ای از برادران بسیجی از جمله شهید سید جمال طالبی جهت طی دوره آموزش نظامی به منجیل اعزام گشتند که به علت داشتن سن کم از پادگان برگردانده شدند اما این شور و التهاب همچنان در وجودش شعله می کشید تا اینکه در سال 1363 راهی جبهه های غرب گشته و مدتی در منطقه دزلی مریوان مشغول حراست از مرزهای ایران اسلامی بودند. بار دوم به منطقه عملیاتی والفجر اعزام گشت که با توجه به محاصره دشمن رشادتهای فراوانی از خود نشان داد و بالاخره بار سوم به منطقه همیشه خونین شلمچه اعزام گشت و در این مرحله که ادامه عملیات کربلای 5 بود بعد از مدتی که انتظارش را در دل می پروراند و آرزوی دیرینه اش بود به فیض عظیم شهادت نائل آمد . از خصوصیات بارز اخلاقی شهید صراحت و پاکی و صفایی بود که دوستان را مجذوب خود می ساخت و در این اواخر حال و هوایی داشت دلش به یکجا بند نمی شد می خواست پرواز کند اوج بگیرد و به جمع دوستان شهیدش بپیوندد بله او هم به دیار عاشقان شتافت و عالم باقی را به جهان مادی ترجیح داد.