نام پدر : علی اكبر
تاریخ تولد :1335/11/06
تاریخ شهادت : 1361/04/24
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

علیرضا باطبی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

35/11/6

3- نام و شغل پدر :

علی اکبر ـ بازنشسته

4- نام و شغل مادر:

عذرا باطبی نوایی ـ خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

4فرزند ـ فرزند سوم بودند .

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :ـــــــــــــ

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان : ــــــــ

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ــــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

دبیرستان 15 بهمن ـ بهشهر ـ رشته ریاضی

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ــــــــ

 

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام داد.

2- یگان اعزام کننده :

سپاه

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی :

ساری- سال 1355

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

کبری ملک پور

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

1فرزند ـ حمید

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ): ــــــــ

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

رسمی 3 سال

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :

آموزش و پرورش

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:

معلم ـ نکا

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

تحول فکری شهید از امام (ره) ، شهید بهشتی ، رجایی و باهنر بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

شهید در تظاهرات شرکت می کرد .

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضوبسیج بودند.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

61/3/25 الی 61/4/24 ـ بهشهر ـ سپاه ـ شلمچه

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

1 ماه

4- مسئولیت در جبهه :

تک تیرانداز

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

61/4/24ـ شلمچه ـ کربلای 5 ـ اصابت ترکش

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

61/4/28 ـ گلزار امامزاده علی اصغر(ع) بهشهر

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

همرزم شهید : ما در مرحله ی دوم عملیات بعد از عقب نشینی به دستور فرماندهان بالاتر قرار شد با کیسه های شنی به جا مانده از عراقی ها برای خودمان و فرمانده و معاون سنگری بسازیم سنگرسازی از صبح تا ظهر طول کشید  برای این که سایه بان داشته باشیم  پتویی روی سایه بان  شنی گذاشتیم  هنوز زیر سایه نرفته بودیم که دستور آماده باش و حرکت به طرف خاکریز را دادند که در این مرحله ایشان بالای خاکریز با اصابت ترکش خمپاره 60 به شهادت رسیدند .

برادرشهید :شهیدبسیارمهربان وخوش برخورد و بادیگران سنگین و صادق بود و اگر فرصتی پیدا می شد خود را وقف سپاه می کرد پیرو خط امام  و ولایت بودند. با والدین بسیار با گذشت و مهربان بود .

پدر شهید : شهید مراسم عقدشان در خانه ی پدر همسرش برگزار شد . بسیار ساده و صمیمی چون خودشان بسیار ساده زیست بودند رابطه شهید با همسرش بسیار خوب بود و ایشان همانند معلمی برای همسرش بود . یکسال بعد از ازدواج خداوند فرزندی به آن ها عنایت کرد و شهید فرزند را بغل کرده و به نماز جماعت می بردند تا با در و دیوار مسجد آشنا شود .


وصیت نامه

 شهید علیرضا باطبی

بسم الله الرحمن الرحیم

آنان ایمان آورده اند و هجرت نمودند، و جهاد کردند، در راه خیر به مالشان و جانهایشان بزرگترند به مرتبه در نزد خدا و آن گروه ایشانند کامیابان.

درود بر پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدا... که با آوردن دین جهانی اسلام که باعث نجات بشریت از ستمگریهای جباران روزگار، و رهایی شریت از جهالت گردید. درود بر ائمه دین علیه السلام که با رهنمودهایشان انسان را به راه پروردگارشان راهنمایی نمودند،  وبه خصوص درود بر سالار وسرور شهیدان که با کشته شدن خود و یارانش چگونه مردن و به سعادت رسیدن به ما آموختند و ما نیز به پیروی از معلم شهادت درس جنگیدن و شهید شدن را آموختیم.

درود بر رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران که از منجلاب بدبختی و فساد دوران طاغوت به راه ا... هدایت نمودند. درود و سلام بر شهیدان که با نثار خون خویش مستضعفان را بیدار نموده و بر ضد مستکبران قیام کرده و پیروزیهای چشمگیر آفریده و باعث صدور انقلابمان به سراسر جهان گشته اند.

ای برادران و خواهران خواست شهیدان و رزمندگان این است که امام عزیز را تنها نگذارید، زیرا با بودن این نائب امام امت است که تمامی توطده های دشمنان اسلام را خنثی و نقش بر آب خواهد گردید.

ای مسلمانان امام را دعا کنید، و ار خداوند تبارک و تعالی بخواهید که او را از جمیع بلیات ارضی و سماوی مصون نگهدارد و هم چنین برای رزمندگان پیروزمند اسلام در سراسر جبهه های حق علیه باطل در ایران و لبنان و سایر نقاط جهان در موقع نماز و عبادتتان دعا کنید، که آنها برای همیشه موفق و موید باشند.

باید عرض کنم این من نبودم که به جبهه آمدم این ایمان بود که مرا به اینجا آورد واین جسم نیست که در اینجا ست که می جنگد این روح معنویت و تقوای انسانیت است که من خواهانش هستم و به دیدارش شتافتم تا از آن نصیب گردم من نیامدم تا با شخص صدام بجنگم و این من نیستم که می جنگم کل اسلام است با کل شرک و کفر می جنگد، و این فرزندان محرومان جامعه هستند که بر سرمایه داران وابسته بر صهیونیسم می جنگند. و به این خروش و توفندگی مفتخرند.

ما باید هجوم خویش را علیه صهیونیسم گسترده کنیم و زلالیت مکتب و عقیده اگر در این راه وسیله ها فدا کردند چیز بعیدی نیست.

حسین سرور آزادگان نیز در این معیار بود، به این باور نیز به دیدار ا...اش پرتوان و ظفره مندانه شتافت و با این انتخاب بشریت را رهائی بخشید و نسلهای آینده را نوید پیروزی داد.

من خیلی آرزوی دیدار امام خمینی عزیز را دارم، ولی تا کنون این سعادت نصیب من حقیر نشده است و ترسم این آرزو در دلم بماند.

ای برادران و خواهران در پشت جبهه اتحادتان را بیشتر و صفوتتان را فشرده تر کنید و کسانی را که سد راه این انقلاب و برای سرنگونی این انقلاب و اسلام توطئه کرده و دسیسه می افرینند با همبستگی خودتان آنها را شناسایی کرده مقامات ذیصلاح را بین ببرید.

من پسرم حمید را وصی، وپدرم را به عنوان ناظر خود انتخاب کرده، و از پسرم و پدرم می خواهم به مدت یکسال برای من نماز و روزه که خیلی بیشتر از آن به خداوند یکتا بدهکارم بدهند وهم چنین از مال دنیا چیزی ندارم. ولی حقوق مرا به حجت الاسلام سید صابر جباری امام جمعه محترم بهشهر واریز تا به مناطق جنگ زده مورد نظر اختصاص دهند، تا بدینوسیله توانسته باشم مقدار خیلی ناچیز دینم را به اسلام ادا کرده باشم. هم چنین نماز مرا امام جمعه محترم بهشهر حجت الاسلام سید صابر جباری بخواند.

 و ام تو پسرم حمید امیدوارم تو هم رهرو راه حمید و دیگر شهیدان باشی.

همسرم، برادرم محمد آقا، از شما خواهش می کنم و می خواهم که فرزندم را طوری تربیت کنید تا در آینده فرد مفیدی برای این جامعه باشد،و برای رضای خدا وامت شهید پرور خدمت کند. فرزندم را از اوان کودکی به خواندن کتابهای مفید و داستان های یاران و اصحاب پیامبر در صدر اسلام و مردان خدا آشنا کنید تا بتواند در آینده اینها را سرمشق زندگی خود قرار دهد.

و اما تو مادرم: که زینب گونه هستی و تو ای همسرم از تو می خواهم که چنین باشی یعنی زینب کونه. آن زمان که امام حسین (ع) سالار و سرور شهیدان در صحرای کربلا باتفاق 72 تن از بهترین یارانش به درجه رفیع شهادت رسیده و پرچم رسالت مظلومیت این شهیدان بر دوش خواهرش زینب (س) افتاده و پس از رنج و مشقتهای فراوان تا کاخ یزید لعین می رود و در آنجا بساط ظلم و ستمگری جبار زمان به گوش جهانیان می رساند، و کاخ وی را به  لرزه در می آورد، شما نیز چنین باشید و صدای مظلومیت  شهیدان و مستضعفان ایران را بگوش جهانیان حق طلب رسانده و ظالمان زمان را رسوا سازید تا بدینوسله توانسته باشید در صدور انقلایمان به سراسر جهان کمک کرده باشید، حتما زینب گونه شوید و انشاءا... تعالی خواهد شد.

ای مادرم و ای همسرم: اگر خداوند یاری کند و سعادت شهادت را نصیبم این بنده حقیر و ناچیز خود بفرمایی، از شما می خواهم پس از مرگم گریه و زاری نکنید، و برایم مراسم سوگواری نکنید و هزینه این مراسم را که همان مراسم جشن تولد تازه من می باشد، را به جبهه ها و یا به منطق جنگ زده اختصاصی دهید. مرا در کنار آرامگاه برادر شهیدم حمید دفن نمادید.

در خاتمه باز می گویم، امام را دعا کنید. کسانی که از من طلبکاری دارند. بیایند این وجه را از همسرم بگیرند تا در آخرت دینی به گردنم نباشد.

پروردگارا: ظهور عدالت گستر جهان از بیدادگریها، نابود کننده مستکبران از میان مستضعفان، حجت و ولیت حضرت مهدی (ع) صاحب الزمان هرچه زود تر بفرما، تا جهان از زیر یوغ و ستم جباران زمان نجات دهد.

آمین یا رب العالمین.

خداوند امام عزیزما را در پناه خودت و به یاری حضرت مهدی (ع) تا انقلاب مهدی از تمام بلئیات ارضی وسماوی و توطئه های دشمنان اسلام مصون و محفوظ نگهدار.

خداوندا از تو می خواهم که گناهان ما را و مرا بریزی و ما را ومرا بیامرزی. خدایا: شر دشمنان و توطئه گران و منافقان را به خودشان برگردان، و آنها را نیست و نابود بفرما. پروردگارا آنها را که دلشان حسد و کینه وجود دارد و آنها را از این بلای خانمانسوز نجات بده و در زندگی سعادتمند و خوشبخت بفرما والها: مجروحین انقلاب و جنگ تحمیلی را هر چه زودتر شمای عاجل بفرما.

در خاتمه همگی شما را به خداوند متعال می سپارم، موفق باشید.