نام پدر : مصیب
تاریخ تولد :1342/03/15
تاریخ شهادت : 1361/02/24
محل شهادت : خرمشهر(پاسگاه شهابیه)

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

محمدحسن بابلی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

42/3/15 -  شهرستان بهشهر

3- نام و شغل پدر:

مصیب، بازنشسته

4- نام و شغل مادر:

بنین، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

هفت، پنجم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در خانواده ای مومن و مقید با اسلام با اوضاع اقتصادی نسبتاً ضعیف که از امرار معاش پدر با کار کردن در کارخانه چیت سازی تأمین می شد به رشد و کمال رسید.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):

وی برای فراگیری قرآن مجید به مکتب می رفت.  

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود):ــــــــــــــ

 

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

مدرسه ابتدایی کمال الملک (5 سال) بهشهر

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی:

مدرسه راهنمایی شهیدقلندری (3 سال) بهشهر

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان:

دبیرستان  هنرستان شهیدچمران (4 سال) بهشهر

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

بعد از فراغت از مدرسه و انجام تکالیف مدرسه به یاری پدر و مادرش از جمله در مزارع کشاورزی و باغداری کمک و یاری می رساند تا بتواند باری از دوش خسته آنان بردارد.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل: ــــــــــــ

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی:

انجام داد

2- یگان اعزام کننده:

 

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی:

در تاریخ 60/4/8 ، از سپاه پاسداران به چابهار به خدت سربازی رفته بود.

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

با والدینش به نرمی و دلسوزانه رفتار می کرد. به آنان احترام و اکرام می نمود. محمدحسن همواره سعی می کرد تا فرزندی صالح برای آنان باشد. والدین از وی رضایت دارند و در حقش دعای خیر می کنند. در کارها و امور زندگی به یاری آنها می شتافت.

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی: ــــــــــــ

 

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ــــــــــــ

 

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

عواملی چون، بیانات امام خمینی (ره)، علاقه خاص محمدحسن به جهاد و ایثار در راه قرآن و اسلام، مطالعه کتابهای مذهبی در روحیه او نقش بسزایی داشت.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

از خصوصیات بارز و ممتاز محمدحسن که بر دیگران تأثیر می گذاشت :نظم و انضباط در کارها، انجام واجبات و فرائض دینی، برگزاری کلاسهای فرهنگی مذهبی برای نوجوانان، سلام گفتن به کوچکترها، کمک به سالمندان و فقرا، این خصوصیات بارز او هنوز در خاطر خانواده و اطرافیان نقش بسته است.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

با فراگیر شدن انقلاب اسلامی و علنی شدن مبارزه، دوشادوش مردم حزب الله در تظاهرات شرکت می کرد. وی از سوی راهنمایی با برگزاری کلاسهای هفتگی در روستا و در اطاقهایی که در باغ داشتند به ارشاد و هدایت نوجوانان به سوی انقلاب می پرداخت.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

بعد از تحقق انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) در پایگاه فعالیت های زیادی انجام داد از جمله: آوردن هیزم از جنگل برای درست کردن ذغال و فرستادن آن به دیگر شهرها که نفت نداشتند می توان اشاره کرد. در نهایت از طریق این نهاد به جبهه اعزام شد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود:

یک بار در تظاهرات با تیراندازی مأموران ساواک سرش زخمی شده بود.

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

وی طی 2 بار از تاریخ، 60/4/1 تا 61/2/8 ، از سپاه بهشهر لشکر 25کربلا و سپاه چابهار با عضویت بسیجی به منطقه چابهار و خرمشهر اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

9 ماه و 16 روز

4- مسئولیت در جبهه:

نیرو، تک تیرانداز

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن: ــــــــــــ

 

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تارخ، 61/2/24، در منطقه خرمشهر پاسگاه شهابیه به درجه شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

در تاریخ 61/3/28، در گلزار بهشت فاطمه بهشهر خاکسپاری شد.

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

در توصیف خصوصیات و ویژگیهای بارز شهید محمدحسن بابلی برادرش، محمدحسین، ضمن بیان مطالبی، اذعان می کند: «او دارای روحیه بسیار عالی بود. انجام واجبات تا حدی که نمازهای دوره کودکی خویش را بجا آورد، می پرسیدم چرا؟ می گفت: «شاید در آن موقع قرائت نمازم درست نبوده باشد. »کمک به سالمندان و تهی دستان، در نزدیکی باغ ما یک پیرزن زندگی می کرد محمدحسن به او خاله می گفت به این سالمند کمک و یاری می کرد برایش  نان و میوه می برد. وی زاهد شب و مرد نبرد روز بود، زیر لب همیشه دعا می گفت. به ائمه اطهار (ع) عشق و ارادت زیادی داشت. محمدحسن میدان دار هیئت و صفوف عزاداران بود. در جبهه مسئول تقسیم غذا بین رزمندگان بود. کمک و یاری به پدر و مادرش تا جایی که وقتی به مرخصی می آمد برای کمک به آنان در کار باغداری می شتافت. در رشته کشتی فعال بود و در استان مقام دوم را بدست آورده بود. در زمان شهادت هم شجاعانه و دلیرانه به دشمن اجازه پیشروی نمی داد. با عقب نشینی نیروهای خودی در پاتک دشمن، همرزمانش مجبور به عقب نشینی کنند ولی او حاضر به عقب نشینی نبود. سنگر به سنگر با تیراندازی متوالی با تانک های دشمن می جنگید تا نهایتاً با کالیبر 50 یکی از تانکها به شهادت رسید، و مقام اول را در دفاع از کشور چون کشتی بدست آورد.

در  ضمن: در سپاه چابهار فرمانده بود خدمت خالصانه و بی ریایی داشت. اجناسی که از قاچاقچیای ضبط می کرد بدون کم و کاست تحویل می داد. امانتدار قابلی بود. به گفته دامادش مشرفی، قربانعلی به خاطر تقوا و پاک بودن او را شیخ حسن صدا می کردند.»


وصیت نامه

 *وصیتنامه شهید محمدحسن بابلی *

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام خدای درهم کوبنده ستمکاران

یا رب، یا رب، یا رب الشهدا و الصدیقین

ای خدا گناهانم را ببخش و بیامرز و مرا جزء شهیدان در راهت قرار بده و آن بهشتی که به پیامبرانت و شهیدان در راهت نوید دادی اعطاء فرما.

خدایا گناهانم زیاد است ولی ببخش و رحمتت بیشتر است پس از گناهانم در گذر و زشتی اعمال را بپوشان و در آخرت گناهانم را به رخم مکش.

ای خدا آن مشتری که می خواستی روی به درگاه تو آورد پس این متای ناقابل را که جان من است پذیرا باش و آن چیزی که در مقابل می خواستی بدهی اعطاء فرما.

پدرم، مادرم و ای برادر و خواهرم و ای شما تمامی امت حزب الله، هر چه فکر می کنم من خیلی کوچکتر از آنم که بخواهم شما را پند و اندرز دهم ولی لازم دیدم چند نکته را به شما امت اسلام یادآوری کنم.

1- ای امت رسول الله سعی کنید که در نمازهای جماعت و نماز جمعه شرکت کنید تا باشد که امت اسلام بدین وسیله با هم متحد شوند و از مسائل مسلمین آگاه کردند.

2- هیچگاه امام امت را تنها نگذارید و تا آخرین قطرۀ خونتان یاری از امام و ولایت فقیه بکنید تا باشد بدینوسیله حکومت اسلامی در جهان طنین انداز گردد.

3- در همه حال به فکر مسلمین باشید زیرا مسلمین جهان چشم انتظار شما هستند تا آنها را از دست مستکبرین و تمام جهانخواران نجات دهید.

4- به روحانیت ارج نهید و دوستان واقعی و یاران باوفای روحانیت باشید مخصوصاً شما ای نسل جوان که امید اسلام و مسلمین هستید.

5- همیشه امام را دعا کنید و از خدا بخواهید که تا انقلاب مهدی (عج) عمر پربرکت امام عزیزمان را طولانی کند و از خدا بخواهید که فرج امام زمان را هر چه زودتر بفرست که جهان در انتظار اوست.

اما شما ای خانواده عزیزم مانند شهدای دیگر از شما می خواهم که بر مرگ من گریه و زاری نکنید و خدا را شکر کنید که فرزندنتان را در راه خدا فدا کردید.

ای وای بر من وقتی که امامان خمینی بزرگ از خدا می خواهد که در بستر، به مرگ طبیعی نمیرد و در راه خدا شهید شود و می گوید زندگیم به اسلام خدمتی نکرده باشم که مرگم باعث خدمتی شود من دیگر چه بگویم امامی که تمام زندگیش خدمت به اسلام است.

خدایا تمام رزمندگان اسلام را که برای حفظ و پاسداری و صدور انقلاب اسلامی در هر لباسی با کافران و منافقان می جنگند پیروز گردان. آمین

یک خواهش من اینست که اگر شهید شدم و جنازه ام بدست شما رسید آرم سپاه را در جنازه ام بگذارید باشد که در آخرت شفاعت من بکند و خود ببالم که پاسدار اسلام بودم.

در خاتمه از تمام دوستان و آشنایان و فامیلها حلالیت می طلبم و امیدوارم که اگر بدی از من دیدن مرا به بزرگواری خود ببخشند من که از مال دنیا چیزی ندارم و اگر کسی قرضی از من داشت قرضش را ادا کنید و اگر مالی از دنیا به من می رسد یا باقی ماند در راه اسلام و مسلمین خرج کنید. خداحافظ

ساعت 11 شب 17 اردیبهشت سال1361 (1361/2/7) مصادف با 3 رجب سال 1402 هجری قمری

خدایا مرا از بندگان آمرزیده خود قرار بده.

خدایا پرچم پیروزمند و سعادت آور اسلام را در تمام جهان برافراشته بدار.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار