نام پدر : علی نقی
تاریخ تولد :1342/04/04
تاریخ شهادت : 1365/10/21
محل شهادت : شلمچه

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی:

1-نام و نام خانوادگی، نام مستعار:

صادق بابایی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1342/4/4، شهرستان بهشهر، روستای لاکتراش (شهیدآباد)

3- نام و شغل پدر:

علی نقی، کشاورز

4- نام و شغل مادر:

لیلا، خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

ده، ششم

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی:

در خانواده ای مؤمن و مذهبی و پیرو اهل بیت با اوضاع اقتصادی نسبتاً معمولی که از امرار معاش پدر در کارهای کشاورزی تأمین می شد به رشد و شکوفایی رسید.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب،کلاس قرآن،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده):ــــــــــــ

 

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ

 

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان:

دوم نهضت سوادآموزی (مدت 2 سال) (مسجد روستای شهیدآباد)

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی: ــــــــــــ

  

3- نام مدرسه، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان: ــــــــــــ

 

4- تحصیلات دانشگاهی، رشته و نام دانشگاه: ــــــــــــ

 

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟چه کاری و چه مدت:

ایشان به علت فقر اقتصادی و نبود امکانات کافی خانواده برای تحصیل از نعمت علم محروم ماند. در کارهای کشاورزی به والدین در تأمین معاش خانواده کمک و یاری می رساند. همچنین کارگر زحمتکش بود.

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل: ــــــــــــ

 

پ)سربازی:

1- خدمت سربازی:

انجام داد

2- یگان اعزام کننده:

 ارتش

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی:

 در تاریخ 61/6/15  الی63/315 به مدت 25 ماه شیراز اعزام شد و خدمت سربازی را به پایان رساند.

ت) ازدواج:

1-وضعیت تاهل:

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج: ــــــــــــ

 

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــــــ

 

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

ارزش و جایگاه والدینش را می دانست و به آنها احترام می گذاشت در انجام کارهای زندگی و معاش خانواده یار و یاور آنها بود. مطیع اوامر آنها نشان می داد. وی نیز به آنها علاقه داشت سعی می کرد آنان را آزرده خاطر و ناراحت نکند. پدر و مادرش از وی رضایت دارند و برایش دعای خیر طلب می کنند. همواره تلاش می کرد فرزندی صالح برایشان باشد.  

 

ث)شغل شهید:

1- شغل رسمی و شغل فرعی:

فرعی (کارگر تا زمان شهادت)

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت: ــــــــــــ

 

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــــــ

 

ج) فعالیت های انقلابی:

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند:

 رهنمودهای امام خمینی، عشق و علاقه به ایشان، ارادت به روحانیت، قرار داشتن در خانواده ای مذهبی و انقلابی از عوامل تأثیرگذار در شخصیت وی بود.

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد، خانواده یا گروه اشاره دارد:

 از ویژگیهای شخصیتی صادق که بر خانواده و دیگران مؤثر بود می توان به سعه صدر و ملاطفت با بقیه اعضای خانواده و پذیرش ایشان بعنوان مشاور و مربی خوب در محیط خانه اشاره کرد به وی احترام خاصی قائل بودند و یک ویژگیهای اعضای خانواده تأثیر گذاشته بود.

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی:

 در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی همراه با دیگر مردم حزب الله در تظاهرات و راهپیمایی شرکت گسترده داشت تا بتواند نقشی در سرنگونی رژیم شاه داشته باشد.

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه:

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) به عضویت این نهاد درآمد. ضمن فعالیت های بسیار و مؤثر مانند: شرکت در جلسات مذهبی نهایتاً از این نهاد به جبهه های حق اعزام شد.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت، با بیان اتفاق آورده شود: ــــــــــــ

 

ح) سوابق جبهه:

1- حضور در جبهه:

 در جبهه حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها، یگان اعزام کننده، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد:

او طی 2 بار از تاریخ، 61/3/15 تا 65/6/15، از شیراز تیپ هوا برد ـ گردان 146 هوا برد به مناطق جنگی به سربازی و از سپاه بهشهر با عضویت بسیجی لشکر 25 کربلا به جنوب شلمچه اعزام شد.

3- مجموع مدت حضور در جبهه:

7 ماه و 6 روز

4- مسئولیت در جبهه:

تک تیرانداز ـ کم آرپی چی زن

5- دفعات، مکان و نحوه ی مجروح شدن:

 یک بار در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر مجروح شد.

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد: ــــــــــــ

 

7- مکان، زمان، عملیات و نحوه‌‌ی شهادت:

در تاریخ، 65/10/21، در جنوب شلمچه عملیات کربلای 5 به درجه شهادت نائل آمد.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری:

در تاریخ، 65/10/25، در گلزار مسجد جامع النبی شهیدآباد بهشهر خاکسپاری شد.

 

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره، ویژگی های شهید (توجه: حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد.)

در کالبد وجود صادق بابایی خصوصیات بسیاری وجود داشت که از کنار هم قرار گرفتن این خصوصیات از وی بعنوان یک انسان کامل یاد می شد از جمله می توان «به حسن خلق، تواضع و فروتنی حفظ اسرار دیگران و تا  جایی که اطرافیان با وی درددل می کردند.» صبر و شکیبایی در کارها، در کسب روزی حلال از هیچ کار حلالی ابایی نداشت اشاره کرد»

در مورد راستگویی و وفای به عهد اظهار می کرد: (مرد  سرش برود، قولش نمی رود) به برادران و خواهران توصیه به صداقت و راستی می کرد و بیان می داشت دروغگو رسوا می شود.

کارهای شخصی خودش را انجام می داد و اعتراض نمی کرد؛ وقتی از سر کار روزانه بر می گشت آب برای استحمام خویش گرم می کرد. در کارها به والدین یاری می کرد. شجاعت و دلاوری او در میدان نبرد زبانزد همرزمانش بود. وی در مناطق دشوار و خطرناک سومار، پنجوین به خدمت سربازی رفته بود و هم در سنگر به دوستانش کمک می کرد؛ مثلا شستن ظرفها و تمیز کردن سنگر. دوست و همرزم اش، ذبیح الله رحیمی ضمن بیان مطالبی، خاطره ای نقل می کند: «صادق هر چند از نظر تحصیلات درسی در سطح بالایی نبود ولی از  جهت معرفت و شناخت مسایل اطرافش به ما درس می داد. دفاع از کشور و جهاد در راه خدا را بر هر کاری مقدم می دانست. قبل از عملیات کربلای 5ـ4 موقع کشت گندم بود. ایشان کمک و یاور خانواده بودند، صادق از من می خواست که از فرمانده اجازه مرخصی برایش بگیرم. در این  هنگام فرمانده ما را به چادر خود فراخواند؛ برای ما مأموریت در نظر گرفت. بعد از بیرون آمدن از چادر به او گفتم:« در مورد مرخصی با فرمانده صحبت کنم؟» وی گفت:« نیازی نیست به مرخصی بروم ؛چون واجب تر از پدرم اینجا (جبهه) است.» آری این چنین شناخت و درک مسایل روز را داشت. چون عارفی راه صد ساله را یک شب طی کرد. چون اصحاب امام حسین (ع) سیمایش قبل از شهادت نورانی بود، به دیگران الهام شده بود که ایشان به دیدار  حق می شتابد، چنین نیز شد.

 


وصیت نامه

 *وصیتنامه شهید صادق بابایی *

اینجانب، اینجا از دور دست و بازوی شما را که قدرت الهی در آن است می بوسم و بر آن بوسه افتخار می کنم. (امام خمینی ره)

در طول تاریخ پرافتخار اسلام، از صدر اسلام تاکنون، همواره پیروان این مکتب با نثار خون خویش و بذل جان و تمام هستی خود به این آیۀ شریفۀ قرآن که می فرماید: « الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئک الفائزون» عینیت بخشیده اند. این آیه شریفه بشارت می دهد کسانی که ایمان آورده اند و برای برقراری حکومت الله هجرت گزیده و به اموال خود و نفسهای خود مجاهده نموده اند نزد خدا مقامی بس والا دارند و به راستی که اینان رستگارند. در این رهگذر یکی از فرزندان خلف این ملت با تمامی هستی روانه صحنه پیکار تا با شهادت پرافتخار خود به خط این شهیدان بپیوندد و به اسلام عزیز این آئین مقدس محمد (ص) حیات تازه ای ببخشند. امت حزب الله و شهیدپرور بهشهر من در وصیتم به شما می گویم که امام امت را تنها نگذارید، پشتیبان ولایت فقیه باشید و هرگز از ولایت فقیه دوری نکنید و از رهنمودهای امام امت سرپیچی نکنید وای به حال کسی که از دستورات رهبر کبیر انقلاب که همان فرمان امام زمان (عج) است سرپیچی کند. مبادا منافقان بزدل در دل شما رخنه کنند و شما را به چنین کاری واگذار نمایند. و وصیت من به پدر و مادرم و به برادرانم این است که اگر شهید شدم در روز مراسم من گریه نکنید و همچنین لباس عزا بر تن نکنند چون من در راه اسلام به شهادت رسیده ام، بروید گریه برای اسلام عزیز کنید. اسلام ما در خطر است در ضمن از بعد از شهادتم اگر می خواهید روز سوم و هفتم و چهلم و سال مرا بدهید تشریفات خاصی قایل نباشید با اندکی نان و خرما به ختم برسانید. از امت حزب الله می خواهم که مرا در مزار شهیدان شهید آباد بخاک بسپارند و از برادر آقای سیدصابر جباری امام جمعه محترم شهرستان بهشهر می خواهم که در روز تشییع جنازه ام سخنرانی کند. خدایا از عمر ناقابل ما بکاهد و به عمر رهبر کبیر انقلاب بیفزاید. ان شاءالله.

درضمن شعارها را در مراسم تکرار کنید.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار