نام پدر : محرم علی
تاریخ تولد :1340/05/10
تاریخ شهادت : 1371/03/22
محل شهادت : هفت تپه

وصیت نامه

*توصیه نامه شهید محرمعلی آقاجانی*

 

به شما توصیه می کنم پیرو رهبری و روحانیت متعهد باشید. نماز اول وقت را فراموش نکنید و سعی کنید که آنرا به جماعت برگزار کنید. در نماز جمعه و مراسمات مذهبی شرکت کنید. در زندگی به ائمه توسل کنید و حق الناس را مراعات نمائید. از خواهرانم می خواهم که حجاب خود را رعایت کنند.

 


زندگی نامه

شهيد «محمدعلي آقاجاني»

نام پدر: محرم‌علی

با تولدش در تابستان 1340، به كاشانه «محرم‌علي و محترم» گرمايي دگر بخشيد. فرزندي كه آرزوي او را داشتند و آمدنش را انتظار مي‌كشيدند. محرم‌علی، نام او را «محمد‌علي» گذاشت.

در «كوزه‌گرمحلۀ كتالم» زندگي مي‌كرد. از كودكي، پا به‌پاي پدر به مسجد مي‌رفت و در مراسم‌ عزاداري ائمه شركت مي‌كرد.

بعد از طي دوران ابتدائي و راهنمائي، به مقطع متوسطه راه يافت و با مدرك ديپلم اقتصاد از دبيرستان «شهيد ايرج كوزه‌گر» فعلی شهرستان رامسر، فارغ‌التحصيل شد.

محمدعلی در اوقات فراغت، كمك‌كار پدر در امور كشاورزي بود.

برادرش «ابوالقاسم»، خصوصيات اخلاقي محمدعلي را این‌گونه روايت می‌کند: «به حقوق همه احترام مي‌گذاشت و با ايثار و گذشتي كه داشت، محبوب اعضاي خانواده بود. من خصوصيتات او را، به ويژه فروتني‌اش را الگوي خودم قرار مي‌دهم.»

«مستانه تسليمي» بانوئي مؤمنه بود كه محمدعلي با او پيمان ازدواج بست.

محمدعلی در سال 1362 به خدمت سربازي رفت؛ اما بعد از پايان اين دوره، كمك‌كار پدر شد.

«ابراهيم باقري» ـ يكي از هم‌رزمانش ـ مي‌گويد: «من از رزمندگان نيروي رزمي و پياده لشكر 25 كربلا بودم كه در منطقه هفت‌تپه با محمدعلي آشنا شدم. او مافوق ما و يك انسان بسيار پاك و باايمان بود. به دنيا دلبستگي نداشت و هيچ آرزويي به زبان نمي‌آورد. دائم در فكر عبادت و پرهيزگاري بود. مي‌گفت كه حتي در سربازي بايد در نماز جماعت شركت كنيم. توصيه هميشگي‌اش تجمع در مساجد و شركت در مراسم‌ مذهبي بود. معتقد بود كه تفريحات انسان نبايد او را از جايگاه معنوي و مذهبي‌اش دور سازد.»

فرماندهي دسته و مسئوليت پشتيباني كردان، از جمله خدمات ارزنده اين شهيد گرانقدر بود.

محمدعلی، سرانجام در 22/3/1371 در هفت‌تپه، طي آتش‌سوزي خودرو در حين انجام مأموريت، به فيض شهادت نائل آمد و در گلزار شهداي «طالش‌محله» به خاك سپرده شد.