نام پدر : غلام رضا
تاریخ تولد :1348/04/10
تاریخ شهادت : 1365/03/02
محل شهادت : مریوان

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

فرشید یخکشی ـ محمد

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1348/4/10 ـ روستای اولار-روستای یخکشی ـ بهشهر

3- نام و شغل پدر :

غلامرضا ـ بازنشسته

4- نام و شغل مادر:

فاطمه صغری ـ خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

شهید در خانواده مذهبی متولد شدند.

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه نام فرد آموزش دهنده ):

ـــــــــــــــ

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

دبستان المهدی ـ بهشهر

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

راهنمایی 12 فروردین ـ بهشهر

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

هنرستان شهید چمران ـ رشته برق ـ بهشهر

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل : ــــــــ

 

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام نداد.

2- یگان اعزام کننده : ــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

مجرد

2- نام همسر و تاریخ ازدواج : ــــــــ

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ): ــــــــ

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

به پدر و مادر بسیار احترام می گذاشت

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

محصل

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت : ــــــــ

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی: ــــــــ

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

تحول فکری شهید از امام (ره) و شهید مطهری بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی : ــــــــ

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضوبسیج بودند.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

64/12/16 ـ بهشهر ـ سپاه ـ گهرباران

65/1/21 ـ بهشهر ـ سپاه ـ مریوان

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

3ماه

4- مسئولیت در جبهه :

نیروی پیاده

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

65/3/2 ـ مریوان (محور شهید چمران ) اصابت گلوله به سر

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

65/3/5 ـ بهشهت فاطمه بهشهر

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

مادر شهید : شهید با دیگر فرزندانم بسیار تفاوت داشت چه از لحاظ درسی و چه غیره از همه بهتر بود حتی در مدرسه از دانش آموزان دیگر بهتر بود و ما در دوران مدرسه او هیچگاه به مدرسه نرفتیم زمانی که از مدرسه به خانه می آمد تکالیفش را انجام می داد سپس به بازی یا ورزش می پرداخت .

برادرشهید : پایبند به اصول مذهبی ودینی  ومسائل شرعی ازجمله نماز اول وقت،گرفتن روزه،تلاوت قرآن،دعاورازونیاز بودند. در نمازجماعت حضورداشتند وحق وحقوق دیگران رارعایت می کردند .

 

پدر شهید : شهید با پدر و مادر بسیار ارتباط خوبی داشت وقتی سرکار می رفتم موقع برگشت سریعتر می آمدم تا روی او را ببینم و او را در آغوش بگیرم و خاطرم جمع شود . همه ی خواهران و برادران وقتی از خانه بیرون می رفتند و بر می گشتند همدیگر را در آغوش می گرفتند و ابراز محبت می کردند .

 


وصیت نامه

شهید فرشید (محمد) یخکشی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ای کسانیکه ایمان آوردید پس جهاد کنید و هجرت کنید در راه خدا

سلام بر ارواح پاک و مقدس شهدا که با نثار خون خویش جامعه اسلامی را عطر آگین کردند و تمامی هستی خود را در این راه اهدا نمودند، و سلام بر اسوه تاریخ زمان پیرجماران فرزند فاطمه خمینی کبیر که اسلام را از بیراهها بسوی صراط مستقیم که همان خط انبیاء باشد هدایت نمودند اکنون که تمامی کفر در مقابل حق قد علم کرده است، بر مسلمین است که تمامی وجود خویش را برای نابودی کفر و الحاد بکار گیرند و کوچترین سستی در این راه خیانتی است که به خون پاک مطهر شهیدان که بحق پشتوانه انقلاب می باشند.

اینجانب فرشید یخکشی همچون دیگر رزمندگان به پیام امت خمینی کبیر لبیک گفتند و تا آخرین قطره خون خود در برابر این ستمگران مقاومت نمودند، و تا پیروزی نهائی اسلام بر کفر جهانی به این جنگ ادامه می دهم، چون حسین بودن زیر بار ظلم رفتن نیست زیرا حسین (ع) تمام هستی خود و خانواده و اصحاب خویش را در راه خدا هدیه نمود، سپس بر همه ما لازم است که حسین گونه باشیم و در برابر هر گونه جور وستم مقاومت کنیم و در هر جای این مرز و بوم هستیم در برابر مخالفین ایستادگی کنیم و نگذاریم که خون پاک شهیدان که ثمره انقلاب هستند هدر رود و کوتاهی و سستی از هر کسی و سهل انگاری در پیروزی جنگ از هر کس باشد خیانت به اسلام است. ای عاشقان قبر مولا ابا عبدالله بکوشید که حسین (ع) در انتظار و مشتاق دیدار شماست.

لازم است  اینجانب چند سفارش به خانواده محترم خویش بنمایم.

شما ای پدر گرامی و بسیار عزیزم خیلی برایم زحمت کشیدی و با سختیهای زیادی دست و پنجه نرم کردید و این زحمتهای زیادی را که تحمل کردید، از خداوند متعال بتوانید بخوبی خانواده ما را اداره کنید. و شما ای مادر عزیز خیلی خیلی برای من زحمت کشیدید جبران کنم. ان شالله اجرش از حضرت فاطمه زهرا (س) بگیری و امیدوارم که این حقیر را حلال کنی و همچون زینب سلام علیه صبر و شکیبائی پیشه کنید و هیچگونه ناراحتی نکنید، مبادا هنگامیکه من شهید شدم برای من گریه کنید چون از این گریه کردنها دشمن روحیه می گیرد و برای اینکه پوزه آنها را بخاک بمالید هیچگونه ناراحت نباشید و و گریه نکنید، چون امثال من خیلی ها بودند که شهید شدند من که از علی اکبر امام حسین (ع) بالاتر نیستم گریه را برای طفلان لب تشنه کربلا بکنید نه برای من.

سفارش دیگر من این است که امام الگوی جامعه و ناجی اسلام و امید محرومان را تها نگذارید و همیشه امام را یاری کنید و همیشه به جبهه کمک کنید و حاضر در صحنه باشید در گذشته هر چه ضربه خوردیم از نداشتن رهبریت خوب بود و این باید برای ما سرمشق باشد و قدر این رهبر گرانقدر را بدانید و تا رمق در بدن دارید، از فرمایشات رهبر پیروی نمائید سفارش دیگر من به برادرانم فریدون و حسن می باشد، که برادران عزیز و گرامی اسلحه من را زمین نگذارید و سنگر مرا خالی نکنید، و همیشه حاضر در صحنه باشید، و درستان را بخوانید و همچنین سنگر مدرسه را خالی نگذارید و با درس خواندن و کمک به جبهه مشت محمکی بر دهان منافقین و امپریالیست شرق و غرب بزنید، و نقش مهمی در پیشبرد انقلاب اسلامی داشته باشید.

سفارش دیگر من به خواهرانم مریم و فاطمه می باشد، که خواهران گرامی زینب گونه باشید و حجاب خود را رعایت کنید که حجابتان گلوله ایست که قلب سیاه دشمن را بخاک می نشاند و پیام شهیدان را زینب وار به جامعه بازگو کنید و سنگر مدرسه را خالی نگذارید و نقش اساسی را در بهشت جبهه برای انقلاب ایفا کنید.

و سفارش دیگر من به برادران محصل می باشد که درس خود را بخوانید زیرا جامعه بدون فرهنگ و ایمان مانند پول بودن سکه است و هیچگونه ارزشی ندارد پس باید با یک دست سلاح و با دست دیگر خود قرآن بگیرید و علاوه بر درس خواندن اگر توانائی رفتن به جبهه را دارید به جبهه بروید و اسلام را یاری کنید. و مرا در گلزار بهشت فاطمه بهشهر دفن نمائید. و از هر کسی که از من بدی و ناراحتی دیده مرا به بزرگیش ببخشید و از تمامی دوستان و فامیلان اعم از عموهایم و خاله هایم و دائی هایم و دوست گرامی ام امید آزموده و خانواده گرامیش حلالیت می طلبم. و یک سفارش دارم که برادران حزب الهی و شهید پرور بهشهر امام جمعه محترم را تنها نگذارید و کمال همکاری را با وی داشته باشد چون نماینده امام امت است حرف او حرف امام است و اگر کسی از او پیروی نماید، از امام پیروی نکرده است.