نام پدر : غضنفر
تاریخ تولد :1333/01/01
تاریخ شهادت : 1360/03/18
محل شهادت : 8

وصیت نامه

 *توصیه نامه شهید یعقوب علی یاوری*

 

به شما توصیه می کنم که پشتیبان ولایت فقیه باشید و از روحانیت متعهد پیروی کنید. نماز اول وقت ونماز جمعه و جماعت را فراموش نکنید و در انجام واجبات وترک محرمات کوشا باشید. در دفاع از میهن خود از هیچ چیز دریغ نکنید. در انتخاب دوستان خود دقت کنید و کسانی را برای دوستی انتخاب کنید که شما را دچار انحراف نکنند. از خواهرانم میخواهم که در حفظ حجاب اسلامی کوشا بوده و خود را از دید نامحرم بپوشانند.

 


زندگی نامه

 *زندگی نامه شهید يعقوب­علي ياوري مرزناكي*

 

نام پدر: غضنفر

در اول فروردين 1333 که بهار در كوچه پس­كوچه­هاي روستای «بالا مرزناک» گل و شكوفه مي‌ريخت و يا مقلب­القلوب بر لب اهالي جاري بود، «غضنفر و ننه­خانم» چشم به راه بهار ديگري بودند تا با آمدنش، صفاي ديگري به خانه‌شان دهد.

«يعقوب‌علی» در دامان خانواده‌ای کشاورز و زحمتکش، چوننهالي زيبا رشد كرد.

او تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در دبيرستان «آيت­الله نوري» بابل ادامه داد.

با این‌که فردي كوشا در فراگيري علم بود، به دليل مشكلات مالي، از ادامه تحصيل بازماند؛ اما این موضوع، او را از مطالعه بازنداشت.

برادرش«قربان» می‌گوید: «یعقوب‌علی بيشتر كتاب­هاي دكتر شريعتي، استاد مطهري و نهج­البلاغه را مطالعه مي­كرد.»

یکی از دوستان یعقوب‌علی، از خلق‌وخوی او این‌گونه مي­گويد:‌ «ما براي ادامه تحصيل، در بابل حجره‌اي را اجاره كرديم. چرا كه مسافت بين روستاي ما و شهر زياد بود. نمي­توانستيم به موقع سر كلاس حاضر شويم. پدر يعقوب هفته­اي پنج تومان برايش پول مي­فرستاد. يعقوب اين پول را براي راحتي و رفاه خود خرج نمي­كرد، بلكه هر جا مستضعفي مي­ديد، اين پول را به آن­ها مي­داد. حتّي غذايش را كه مادرش برايش مي­فرستاد، بين فقرا تقسيم مي­كرد.»

در بیان تقیدات دینی این فرزند نیک سیرت باید گفت که در ادای واجبات و مستحبات می‌کوشید و از انجام محرمات دوری می‌کرد. با قرآن، این منبع نور و رحمت نیز مانوس بود و در عمل به فرامین آن، کوشا. او كه به مسائل ديني بسيار اهميت مي­داد، براي پاسخ سوالات خود به مسجد «كاظم­بيك» كه محل رفت­وآمد طلاب بود، مي­رفت و با آن­ها به بحث و گفتگو مي­نشست. همين روحيه، باعث شد كه با اوج­گيري جريان انقلاب، به همراه چند نفر از دوستان، نامه­ها و پيام­هاي انقلابي امام را شبانه داخل منازل مردم منطقه بیندازد  تا آن­ها را با انديشه­هاي انقلاب آشنا كند. همچنين در روزهاي خاصي، همراه دوستان، تظاهراتي را ترتيب مي­داد و از محله خودشان به سمت محلات ديگر مي­رفت. یغقوب‌علی چند مرتبه‌ای نیز، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

اوبا سقوط نظام شاهنشاهي و با روحيه انقلابي­اي كه داشت، در 15/10/59 به عضويت سپاه پاسداران درآمد.

با شروع جنگ تحميلي،یغقوب‌علی جزء اولين گروهي بود كه از بابل به جبهه اعزام شد.

و سرانجام، او در18/3/60 در راه دفاع از مظلومان روستاي «دارالك» مهاباد، به وسیله حزب دموكرات، بر اثر اصابت خمپاره به درجه رفيع شهادت نائل آمد. پيكر پاكش نیز در آرامگاه زادگاهش براي هميشه آرام گرفت.