نام پدر : یداله
تاریخ تولد :1337/03/25
تاریخ شهادت : 1358/11/24
محل شهادت : گنبد

زندگی نامه

                                 *زندگی نامه شهيد هادي ولايي*

 

نام پدر: يدالله

در سال 1337 در خانواده‌اي متديّن و كشاورز به دنيا آمد. كودكانه‌هايش در دامان سرسبز روستاي «رودبار» آمل و در دامان پدر و مادري مهربان، همچون «يدالله و ام‌البنين» سپری شد.

تحصيلات «هادي» به ديپلم رشته ادبي در دبيرستان شبانه «امام خميني» فعلی در آمل ختم مي‌شود.

حضور در راهپيمائي‌هاي ايّام انقلاب و پخش اعلامیه، از جمله فعاليت‌هاي هادي به شمار مي‌رود. او علاوه بر آن، از طريق برادرش «عيسي» كه روحاني بود، در زمينه مسائل ديني، با حوزه و طلّاب نيز ارتباط داشت.

مادرش در مورد اعتقادات و خصوصیت اخلاقی هادی می‌گوید: «نسبت به بی‌حجابی، بسیار حساس بود و سفارش می‌کرد در برابر نامحرم، خودمان را بپوشانیم. یک‌بار به من گفت: مادر اگر می‌توانی، النگوهایت را از نامحرم بپوشانی، دستت باشد؛ اگرنه، از دستت بردار! من هم آن‌ها را فروختم و مبلغی  را صرف فقرا کردم.»

پس از انقلاب، هادی به فعالیت‌هایش در قالب مبارزه با منافقین ادامه داد.

در 10/5/1358 با پوشيدن جامه پاسداري، به واحد طرح جنگل ملحق شد.

هادی حتی به مدت يك هفته در پادگان وليعصر تهران آموزش ديد.

برادرش «رحمت» می‌گوید: «بسیار شجاع و نترس بود. او در کوچه پس‌کوچه‌ها علیه منافقین، بحث سیاسی راه می‌انداخت. گاهی هم لباس پاره و مندرس می‌پوشید و وارد تشکیلات آنها می‌شد.»

و سرانجام، هادی در 24 بهمن 1358 در درگيري گنبد به فيض والاي شهادت نائل آمد؛ و بعد از تشييع اهالي آمل، در گلستان زادگاهش به خاك آرميد.  


وصیت نامه

                                                 *وصیت نامه شهید هادی ولائی*

 

                                                                    بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الناصرالجبارین  بنام خداوند درهم کوبنده ستمگران

بسم الله القاسم المنافقین بنام خداوند در هم کوبنده منافقین

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مالَکُم اِذاقیلَ لَکُم انفِروا فی سَبیلِ اللهِ اثا قَلتُم اِلَی الاَرضِ اَرَضیتُم بِالحَیوهِ الدُنیا مِنَ الاخِرَه فَما مَتاعُ الحَیوهِ الدُنیا فیِ الاخِرَهِ ِالّا قَلیلٌ

ای کسانی که ایمان آورده اید چه شده شما را هنگامیکه راه خدا بسیج شدید زمینگیر شدید آیا به زندگانی دنیوی خشنود شدید و دست از آخرت کشیدید ولی کالای دنیا در مقابل کالاهای آخرت در نهایت اندک است

ان الحیوه عقیده و جهاد

ما به اسلام راستین این مکتب حیات بخش برای مستضعفین جهان به اعتقاد راسخ داریم که فقط قوانین خدا و سنت پیغمبر و راه انبیاست که سعادت و خوشبختی انسانها را هم در این دنیا و هم در آن دنیا تضمین می کند حال با این چنته پر برای حفظ و تحکیم و رشد این کتب در مقابل طاغوتیان زمان به جهاد بر می خیزیم تا شاید خون ما ضامن پیروزی اسلام و سعادت آیندگان اسلامی بعدی را تضمین کند حال شما قضاوت کنید آیا گام ما با آگاهی و ارداه صورت نگرفته است ؟ شهید قلب تاریخ است .

شهید قلب تاریخ و اعتماد مکتب و جوامع اسلامی است .

با این آیه شریفه انا لله و انا الیه راجعون .

به خانواده عزیزم توصیه می کنم ما از خدائیم و به سوی خدا بر می گردیم پس هیچ وابستگی و علایق مادی به این دنیا  و تمام مظاهر فریبنده اش نداریم زیرا [ ] زندگی دیگری شهادت را افتخاری بس عظیم برای رشد و عظمت و حالت معنوی الهی می دانیم پس شما را به صبر نصیحت و قیام به راه شهیدان می خوانیم . باشد که روح من در آرامش کامل قرار گیرد.

اکنون شهادت چونان تولد یک طفل سالم و زیبائی ، مانند ازدواج ، مبارک و شادی آور و در ضمن ساده و طبیعی شده است . مرگی اینچنین ، آنک نه تنها هراس و گریزی نیست گه شوق ووجدی فراوان هم هست جان را و مال را در ازای بهشت بخدا سپردن زیرا :

اِنَّ اللهَ اشتَری مِنَ المؤمِنینَ اَنفُسِهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمَ الجَنَّهَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلُونَ وَ یُقتَلُونَ وَعد الله (توبه 111) همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به ازای بهشت خریداری کرده ،آنها در راه خدا جهاد می کنند پس به قتل می رسند و یا خود کشته می شوند این وعده خدا حق است .

                                                                                                 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

                                                                                                                    هادی ولائی