نام پدر : سیدحسین
تاریخ تولد :1342/12/10
تاریخ شهادت : 1362/07/30
محل شهادت : پنجوین عراق

زندگی نامه

*زندگی نامه شهيد سيّدجعفر (رمضان) هاشمي*

 

نام پدر: سيّدحسین  

اگر چه نامش «جعفر» بود، امّا اغلب  او را به اسم «رمضان» مي­شناختند؛ نورسیده‌ای به سال 1342، برخاسته از طبیعت زیبای «مته­كلا» در زيرآب.

سه ماهه بود كه پدرش «سيّدحسين» را از دست داد؛ از این‌رو،  با مهر مادرانه­ «لقمان» پرورش يافت. جعفر بعد از پايان دوره ابتدائي در زادگاهش، به علّت مشكلات اقتصادي آن زمان، از ادامه تحصيل باز ماند.

در سال 1356 به مدّت يك سال در تهران، پيشه­ جوشكاري در پيش گرفت.

بعد از انقلاب به شهر خودش برگشت و يك كارگاه جوشكاري تأسيس كرد. علاوه بر آن، به آموزش رشته رزمي كاراته نيز ‌می‌پرداخت.

این فرزند نیک‌سیرت که هماره خود را به زیور فضائل اخلاقی می‌آراست، در ادب و تواضع نسبت به مادر، زبانزد بود و در اطاعت‌پذیری از وی، پیشتاز. علاوه بر آن، به سبب گشاده‌روئی در رفتار و ملاطفت در گفتار با دیگران، نزد آنان محبوبیتی خاص داشت.

در بیان تقیدات جعفر، همین بس که در ادای فرائض واجب و مستحب کوشا بود. با قرآن، این منبع نور و حکمت نیز، انسی دیگرگونه داشت و در عمل به فرامین آن، اشتیاقی وافر.

زمزمه‌های انقلاب که در شهر پیچید، او نیز چونان قطره‌ای، به سیل خروشان انقلابیون پیوست و هم‌نوا با آنان، ندای آزادی سر داد. 

با تشکیل بسیج، به عضویت این نهاد مردمی در آمد و فعالیت‌هایش را در قالب ترغیب و تهییج جوانان به حضور در صحنه‌های انقلابی  از سر گرفت.

با به تن کردن جامه پاسداری، جهت سرکوب تحرکات عناصر ضد انقلاب، به طرح ویژه جنگل ملحق شد.

در 20/6/1362 به جبهه مريوان عزیمت کرد تا در آن سنگر نيز، به دفاع از وطن بپردازد.

آوردگاه عمليات والفجر 4، از ديگر تجربه­هاي حضور اين پاسدار خستگي­ناپذير مازندراني به شمار مي­رود، كه منجر به جراحتش شد.

جذب، آموزش و سازماندهی نیروهای بسیجی در آلاشت، سرخکلا و زیرآب، از جمله اقدامات جعفر در جبهه فرهنگی محسوب می‌شود.

«عبدالکریم» درباره برادرش می‌گوید: «روز آخرین اعزامش، مرا در آغوش گرفت و گفت: داداش! من غسل شهادت کردم. اگر بچه‌دار شدم، اسم شایسته‌ای برای او انتخاب کن! بعد در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، دوباره حرف‌هایش را تکرار کرد. من سعی کردم برای دلداری دادن، اهمیتی به صحبت‌هایش ندهم؛ اما ناگهان دلم لرزید. آن لحظه با او حرف‌ها داشتم؛ ولی رفت.»

و عاقبت، جعفر در 30/7/1362 در منطقه پنجوين عراق به خيل ياران شهيدش پيوست. سپس، پنج روز بعد، با وداع همسرش «مرحمت آبرود»، در «امام­زاده ابوطالب» زادگاهش آرام گرفت. 


وصیت نامه

 

                                                           ***بسم الله الرحمن الرحیم***

وَ لا تَحسَبَنَّ اَّلذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ الله اَمواتاً بَل اَحیاَ عِندَ رَبِّهِم یَرزُقون

با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب و درود و سلام به رزمندگان اسلام، سلام و درود به ارواح طیبه شهداء از صدر اسلام تا کنون وصیت من به برادران عزیز این است، که هیچ وقت فریب ضد انقلاب را نخورند و از این انقلاب بیرون نروند مثل مردم کوفه نباشید و امام را تنها مگذارید.

اگر کسی خود را از این انقلاب بیرون کشد از اسلام خارج شد و از کافر بدتر است از منافقین بدتر است. ای جوانان شما امروز مسئول هستید مسئولیت شما سنگین است.خدایا ما را بحال خود وا مگذار که مرتکب گناه بیشتری می شوم.

 خدایا، ما همه دست بسوی تو دراز کردیم تا این شیطان بزرگ آمریکای پلید نابود گردد و اسلام و حقانیت اسلام را در جهان بشناسانیم و بگوئیم که اسلام این است. ای برادران که در پشت جبهه به فکر مادیات هستید به فکر اسلام و دین خودتان باشید. هیچ چیز برای شما نمی ماند. حب دنیا نداشته باشید ای برادران دنیا هیچ ارزشی ندارد چنانچه مولای ما حضرت علی (ع) فرمود ارزش دنیا از ارزش لنگه کفش کهنه ای کمتر است همچنین در حدیثی داریم حب الدنیا رأس کل خطیه. دنیا سرچشمه تمام گناه است بیائید در این موقع حساس تاریخ به ندای (هل من ناصر ینصرنی) نایب برحق امام زمان لبیک گوئید راهی جبهه ها گردید چون امام عزیز فرمودند عزت و شرف ما در گرو این جنگ است. واقعاً هم همینطور است شما برادران بعضی ها فکر می کنید که جنگ با کفار بی خود است ولی ای برادران عزیز شما قدر این انقلاب و امام را به این زودی درک نمی کنید ولی باید کم کم درک کرد. ما در نماز می گوئیم فقط و فقط تو را          می پرستیم و از تو کمک می خواهیم شاید به فکر معنی آن نباشید باید بدانیم هنگام نماز با معبود خود چه می گوئیم روز قیامت نمی گویند تو شجاع و خوش تیپ بودی بلکه در روز جزا می گویند اعمال شما چیست و چه با خودت آوردی کجاست خوبی هایت چه کارهای نیک انجام دادی در روز قیامت پول هیچ کمکی به شما نمی کند در آنجا طرفدار ندارید پارتی ندارید. آنجا فقط اعمال خوب پارتی تو است و کار نیک بدرد شما می خورد. آنجا جائی است تمام آدمها از همدیگر وحشت دارند از همدیگر فرار می کنند آنجا انسانهای بدکار همدیگر را مثل حیوانات وحشی می بینند.

چرا ای برادران عزیز این کتابهائی که شهید آیت الله دستغیب درباره معاد و عدل و توحید و نبوت و امامت نوشته اند را نمی خوانید و عمل نمی کنید ای برادران عزیز.

                                                                                                                         "والسلام"

 

   به قلب پر درد و رنج امام قسم       که خون شد زمرگ عزیزان قسم

  به آه و ناله یتیمان قسم                بسوز دل مادران قسم

  زمین را ز صدامیان پلید                کنم پاک با خون خود به قرآن قسم

 بگیرم تقاص زجهان خوارگان            به اجساد صد پاره شهیدان قسم

شعار شهید: جنگ جنگ تا پیروزی(3بار)

خدایا، خادایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.(3بار)

 

****************************************