نام پدر : رمضانعلی
تاریخ تولد :1336/08/08
تاریخ شهادت : 1359/03/18
محل شهادت : پاوه

وصیت نامه

*توصیه نامه شهید حسینعلی گلین مقدم*

 

به شما عزیزان توصیه می کنم که مطیع امر رهبر باشید و از روحانیون متعهد پیروی کنید. در دفاع از میهن از هیچ چیز دریغ نکنید. نماز را اول وقت بجا آورید ودر انجام فرائض دینی بکوشید. با قرآن مانوس باشید. به بزرگترها به خصوص به والدین خود احترام بگذارید. از خواهرانم می خواهم که در حفظ حجاب خود نهایت کوشش را داشته باشند که حجاب آنان کوبنده تر از خون شهیدان است.


زندگی نامه

*زندگی نامه شهيد حسين­علي گليني‌مقدم*

 

نام پدر: رمضان­علي

اوّلين فرزند خانواده بود و چشم و چراغ «رمضان­علي و كافيه»، كه در 8/8/1336 به دنيا آمد؛ نوزادي با نام «حسين­علي» كه در روستاي «گلين» از توابع رامسر و در دامان پدر و مادري كشاورز رشد يافت.

دوره ابتدائي‌اش در دبستان «سپاه دانش» زادگاهش گذشت. سپس با گذر از مقطع راهنمايي در تنكابن، موفق به اخذ ديپلم برق از هنرستان فنّي اين شهر شد.

ناگفته نماند كه در كنار تحصيل، به حرفه برق­كشي نيز مشغول بود.

بنا به گفته مادر، «حسین‌علی در انجام واجبات و مستحبّات اهتمامي خاص داشت و همواره با آيات روشنگر الهي مأنوس بود. علاوه بر آن، بچه­هاي روستا را جمع مي‌كرد و به آن­ها قرآن مي­آموخت.  نسبت به برادر و خواهر دوستان و نزدیکان، بسیار رئوف و مهربان بود. تا جایی که می‌توانست به دوستان و به پدرش در امر کشاورزی کمک می‌کرد. اهل صله‌رحم بود. روزی به او گفتم: پسرم تو چرا منزل فلان پیرزن می‌روی؟ کسی از اهل محل به منزلش نمی‌رود. خودش هم هیچ‌وقت به منزل ما نیامد! اما او در جوابم گفت: مادر به عقلت مراجعه کن! او پیرزن هست و نا توان. رسیدگی به آنها حسنه بیشتری دارد. مادر! تا می‌توانی صله‌رحم به جای بیاور که ثواب بسیار دارد.»

مادر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «یک بار یکی از شاگردانش که نزد او قرآن می‌آموخت، برایش یک شیشه نفت آورد. حسین‌علی قبول نکرد و گفت: من کارم را برای رضای خدا انجام می‌دهم و از کسی توقعی ندارم.»

دوره سربازي حسين­علي در تهران و خاش سپري شد. او علاوه بر حضور در راهپيمائي­هاي اين دو شهر، در توزيع اطلاعيه­هاي امام خميني نيز فعاليت داشت.

پدرش می‌گوید: «در انجام واجبات و ترک محرمات بسیار می‌کوشید و نسبت به کارش، تعهدی خاص داشت. یک بار در ایست بازرسی، جلوی فردی را گرفت. آن فرد گفت: من پدر و مادرت را می‌شناسم. در جواب گفت: اگر پدر و مادرم هم در این‌جا حاضر بودند، من به کارم می‌رسیدم و باز رسی خودم را انجام می‌دادم.»

مادر در ادامه سخنش می‌گوید: «حسین‌علی مخالف سرسخت منافقین بود. برای همین منافقین در کمینش بودند. یک بار او را دنبال کردند، اما نتوانستند بگیرند.»

حسین‌علی در 11/4/1358 در سِمَت تيربارچي به جبهه كردستان عزيمت كرد.

دو دوره 45 روزه نيز، جهت سركوب تحركات منافقين، در سلمان­شهر و رامسر به سر بُرد.

و در نهایت، او که در 20/9/1358، توسط گروهك كومله در كردستان به اِسارت در آمد، در  18/3/1359 به درجه عظيم شهادت نائل گشت. سپس با وداع همسرش «زرحال حسن­پور»،  در 21 خرداد همین سال تشييع شد.

بوستان شهداي گلين، اينك تنها ميعادگاه «روح­الله» با پدر شهيدش است.